"snorklar"? noskvalster?

Fibusen

Trådstartare
ibland börjar min vovve att "snorkla" så in i bomben.. vet inte hur man ska förklara det,men han drar in luft,och ja.. "inåtvändna" nysningar...jättesvårt att förklara...
ha varit in och kollat,och behandlat för noskvalster för ca 6 mån sen när detta började,och det har inte blivit bättre..alltså har jag svårt att tro att det skulle vara det...

vad kan det vara????
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Mamman till min ena hund låter så ibland (eller jag tror iaf att det är det ljudet du menar). De har varit till veterinären men dom säger att det inte är noskvalster. Eftersom det inte är så ofta tycker inte veterinären att man behöver göra något åt det. Hon är nu 8 1/2 år men det har faktiskt minskat med åren.
Kommer ni på vad det är så berätta gärna!
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

så gör min åxå. fast bara under vinterhalvåret. vet inte om det är pga den kalla luften eller om han är lite förkyld. lite pinsamt när han springer runt å låter bland folk men va ska man göra=)
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

min vovve har samma problem! vi var hos veterinären och de sa att det inte var noskvalster..de kunde inte hitta något fel på henne alls. veterinären trodde att hon kanske var känslig mot damm. snorklingarna kommer och går men hon verkar inte må så dåligt av dem.
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Jag undrar då med detsamma:

1) Vad tog veterinären för prover för att kunna säga att det inte är noskvalster? Man kan leta efter dem genom att spola näshålan med koksalt och leta efter dem i spolvätskan, man kan dock inte utesluta förekomst om man inte hittar dem.

2) De hundar som inte blev bra, vad behandlades de med? Hur länge? Finns fler hundar i hushållet/lekkompisar som kan ha smittat dem igen? Det är väldigt lätt att bli återinfekterad..

3) Gjorde ni rent hundens miljö samtidigt som ni behandlade? Kvalstren kan överleva i miljön upp till 3v om de hittar ett fuktigt hörn att bo i..

Noskvalster snorklingarna tycker jag är väldigt typiska så jag har svårt att tro att de inte har noskvalster om de snorklar..
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Låter iallafall som noskvalster, och det verkar vara en sådan epidemi just nu. 80% av alla hundägare i min närvaro tycks ha snorklande hundar?

Någon som vet om kvalsterna är mer vanliga i sådant här väder än annat?
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

det brukar bli utbrott när det är fuktigt ute, jag skulle tippa på att kvalstrena överlever längre utanför hunden nu.
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Spolning är en dyr o osäker metod som jag fått uppfattningen nästan inte används längre.
PL

Har du hört om ngn annan metod? Det är den enda jag lärt mig på skolan, men de sa ju på samma gång att man ändå inte kan utesluta det vid negativt fynd så.. Har inte hört om ngn som gjort det (spolning alltså) utan de bara skriver ut Interceptor till hundar som snorklar mycket..
Tyckte det var konstigt att veterinären hade sagt att det inte var noskvalster när de är så svåra att hitta..
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Det finns faktiskt en metod på SVA men den används inte pga brist på antigen. Så det är i praktiken provbehandling som gäller.
PL
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

1) Vad tog veterinären för prover för att kunna säga att det inte är noskvalster? Man kan leta efter dem genom att spola näshålan med koksalt och leta efter dem i spolvätskan, man kan dock inte utesluta förekomst om man inte hittar dem.

det gick inte att fastställa om det var noskvalster,men jag fick några tabletter i "förebyggande" syfte,ifall det var kvalster..ko ej ihåg vad det hette... han vart ej bättre,utan snorklade i bland iallafall..


2) De hundar som inte blev bra, vad behandlades de med? Hur länge? Finns fler hundar i hushållet/lekkompisar som kan ha smittat dem igen? Det är väldigt lätt att bli återinfekterad..

min hund träffar endast en annan hund,och det är min mammas,och hennes hund har inget snorkel för sig alls,och har aldrig hafft..det är det som är så konstigt... kan det smitta om han går där andra hundar gått bara,eller är det endast en kontaktsmitta?

3) Gjorde ni rent hundens miljö samtidigt som ni behandlade? Kvalstren kan överleva i miljön upp till 3v om de hittar ett fuktigt hörn att bo i..

vi städade för fulla munnar,men dock med vanligt rengöringsmedel.. kanske skulle ha hafft nått starkare..?


frågan är ju om det kan vara så enkelt att han bara sväljer fel,och får en kallsup eller nått liknande...?

ska in till vetten på onsdag nu endå och dra ut stygn från kastreringen,sen ska han dra ut en tand,ska rådfråga dom om dom tycker vi ska göra en sköljning,och/eller behandla igen..
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Det är finns som PL säger igentligen ingen säker metod att fastställa noskvalster annat än att klyva hundens skalle, dvs att obducera hunden. Det som återstår är att behandla hunden oavsett om kvalster lokaliserats eller ej.

Mer än var fjärde hund bär på kvalstret och väldigt många (troligen den allra största delen) visar inga symptom, så man kan aldrig veta vilken hund som bär smittan. Jakthundar drabbas av försämrat luktsinne så de jagar sämre eller slutar att jaga. Övriga hundar som aldrig behöver använda näsan :devil: :devil: (det finns alltid kvar så mycket luktförmåga att leverpastejen kan lokaliseras) de går runt överallt och dräller smitta till andra hundar.

Har din hund träffat en annan hund kan du vara nästan helt säker på att den smittats. Tre veckor efter avslutad behandling så kan den gladeligen återsmittas om den träffar en annan hund.

Jag behandlar min hund, sanerar överallt och sedan får den inte träffa någon annan hund fram till dess jakten är avslutad.
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

det smittar även om hunden bara vistas i samma lokal som andra smittade hundar. mina hundar har drabbats av noskvalster flera gånger, men båda har inte alltid visat symptom, trots att båda sannolikt har varit smittade. därför har båda behandlats samtidigt.

jag hade gjort ett nytt försök med att behandla (det kostar ju inte särskilt mycket) och även behandlat den andra hunden. tabletterna kan ges med så mycket som 10 dagars mellanrum har jag för mig, gör du det hinner förhoppningsvis de kvalster du inte lyckas ta kål på i omgivningen dö.

någon som vet om tigurspray funkar på kvalster och om de dör om man tvättar filtar o dyl i maskin? eller kan det funka att stoppa hundgrejerna i frysen?
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

det smittar även om hunden bara vistas i samma lokal som andra smittade hundar. mina hundar har drabbats av noskvalster flera gånger, men båda har inte alltid visat symptom, trots att båda sannolikt har varit smittade. därför har båda behandlats samtidigt.

jag hade gjort ett nytt försök med att behandla (det kostar ju inte särskilt mycket) och även behandlat den andra hunden. tabletterna kan ges med så mycket som 10 dagars mellanrum har jag för mig, gör du det hinner förhoppningsvis de kvalster du inte lyckas ta kål på i omgivningen dö.

någon som vet om tigurspray funkar på kvalster och om de dör om man tvättar filtar o dyl i maskin? eller kan det funka att stoppa hundgrejerna i frysen?

Vad har du för belägg för att säga att det smittar genom vistelse i samma lokal? Det jag har hört (från en tjej som forskadepå nosklvalster) är att det endast smittar genom direktkontakt.
Naturligtvis måste du behandla alla hundar du har hemma samtidigt.

I torr miljö dör noskvalstren efter 24 h så stoppr du grejjerna i frysen lär de knappast överleva. Tigusprej vet jag inte, men det skulle förvåna mig mycket om de skule överleva.
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

tar det igen. min hund (A) åkte i en bil som en hund (B) vistats i (visade ej symptom). denna hund hade träffat en hund (C) som senare visade symptom på kvalster. mina hundar smittades och visade symptom. eftersom det blev ett utbrott på min hemort (där hund B och C bor) men inte där jag bodde vid tillfället, drog jag slutsaten att de smittats genom indirekt kontakt med hund C. vad jag vet behandlades aldrig hund B och mina hundar har träffat denna hund efter behandlingen utan att visa symptom.
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Forskade om noskvalster? Egenforskning eller annat? Konstigt att alla veterinärer säger att det smittar indirekt, samt att kvalstret lever kan leva utanför hundens kropp ett tag. Vad gör ett kvalster som ligger kvar i en bil om en annan hund går in? Skiter i det och självdör?
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

fast uppenbarligen gör det ju det. jag är inte den enda som fått min hund smittad på det viset.
 
Sv: "snorklar"? noskvalster?

Det är ju många olika synpunkter på hur smittan kan spridas. Kvalstren överlever ju i fuktig miljö i upp till tre veckor, och det betyder att t.ex vattenskålar förmodligen är en av de stora smittspridarna. En artikel jag läst hävdar att spridningen till stor del sker när en hund nosar i baken på en annan hund. Larverna färdas med en hastighet av ca en cm/sek och det betyder ju att de når hundens nos efter ca en minut så det går fort att smittas.

Konstigt att större hundar är 6,5 ggr mer utsatta än små hundar.

Det finns mycket intressant att läsa i denna artikel.

http://www.jagareforbundet.se/wilda/wildasetolog/wildaenkrypande.asp
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 151
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp