Snor, hosta och feber?

Sonic76

Trådstartare
Av fem hästar är en ponny hostig, snorig och allmänt hängig, en häst snorar gult snor, en häst hostar och två är symptomfria.
Vad skulle det kunna stämma in på?
Den som är sämst är den som kommit från ett annat stall nyligen,men inga indikationer har getts att den skulle varit sjuk där.
Så trögt, nu måste jag antagligen behandla min häst trots att hon är helt symptomfri och det är ju för att alla ska bli friska så det inte börjar om igen. men förutom A2 går det kvarka eller annat i Bohuslän?

Sv: Snor, hosta och feber?

Bäst är nog att ta prov för att få reda på exakt vad det är. Det kan ju vara farligt att träna dom om det är något som ligger "under ytan". Dessutom kan det ju vara bra att veta så man inte sprider det vidare.

Sara

som du redan nämner, så tror ja kvarka passar in ganska väl, men vet tyvärr inte om det härjar däruppe i nuläget :crazy:

Det vore bra om man kunde ta prover. Det finns 2 sortes "kvarka-bakterier", en sort som ger den klassiska kvarkan, och en "kusin" till denna bakterie, som kan ge symtom (Str zooepidemicus). Str zooepidemicus kan friska hästar ha som "normalflora" i halsen, men om hästens immunförsvar försämras, exempelvis vid stress, flytt med mera, kan dessa bakterier växa till i antal och även bli aggressivare. Då får hästen symtom som påminner om kvarka, och detta kan även smitta.

Lycka till!

Vet tyckte att det inte behövdes :confused:
Sa han på telefon.
han trodde det var en lindrig halsinfektion

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 077
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har sedan 3 dagar tillbaka haft någon skum form av "förkylning". Eller alltså, såhär: Jag känner mig helt frisk. Mitt...
2
Svar
29
· Visningar
3 158
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
953
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka