Snöplatå, snusula?

Sv: Snöplatå, snusula?

Pensla på lite olja ( matolja eller rapsolja typ) under hoven, det brukar hjälpa lite iallafall.

Skodde under många år mitt plattfotade halvblod med snösula vintertid utan att se några nackdelar.
Styltor torde garanterat inte vara bra!
PL

Själv klipper jag till typ plastlock från burkar.

Ritar av skon och klipper och trixar tills det är bra samt klipper ut för strålen..

Denna pillar man in mellan hov och sko..

Detta funkade kanon förra vintern, tappar man en klipp till en ny...

Skodde under många år mitt plattfotade halvblod med snösula vintertid utan att se några nackdelar.
Styltor torde garanterat inte vara bra!
PL

Ni har lite bättre vintrar däruppe väl? Det kan spela in - får man lera/grus mellan slang och hov nöter det lätt enormt just på plattfotisarna, och blir som 'diken' där slangen legat. Och lätt ömhet/hälta eller hovbölder och jävelskap. Jag har lyckats ha hufgrips på plattfötter, men bara när snön ligger djup och ren. Inte vår/höst (haken är ju dock att då behövs snösulor nästan som mest).

*KL*

From idag provar jag en kombivariant på en plattfot som behöver hela sulor. Har lagt en huf grip ovanpå den platta sulan. Han har ringskor + hela sulor = veritabel gjutform för styltor. Vid intag (skoddes om imorse) inga styltor! Om det är en slump eller effekt får jag låta vara osagt dock.

På annat forum tipsades om att smörja sulan med vaselin kan hjälpa. Inte provat själv dock.

Senast ändrad:

Jag är inte så kunnig som man borde vara om sin hästs hovar. Men jag litar fullt ut på min hovis. Och vill gärna inte lägga sula på om han råder mig att inte ha det. Sen är det ju bara de dagar när snön är klibbig jag har problem. Annars brukar det inte vara så farligt. Vi har mest hafft slask här uppe nu faktiskt! Idag har det frusit på och då fastnade inget under hovarna! :) Ska nog börja med att prova stryka på vaseling, helosan eller de andra råden ni gett när det behövs nästa gång. Sen går jag över till dessa "hemma gjorda sulor", men jag funderar, om hon inte borde ha vanliga sulor enligt hovis, kan hon ändå ha dessa hemmagjorda?

Jag fattar inte riktigt om det är snösulor (hufgrips, snowgrips) hovis inte vill hon ska ha, eller sulor överhuvudtaget?

Ofta rek man inte huf grips till plattfötter, men väl hela sulor. Men förstår inte riktigt vilken/vilka sulor hovis avrått från?

Glasslock blir inte riktigt samma sak som någotdera, så det borde vara helt okej oavsett vilket dock. Men du kan ju fråga hovis annars? Om glasslock alltså.

Det blir ofta styltor av hela sulor är min erfarenhet. Har haft en häst som har gått med många olika sulor och resultatet har nästan alltid varit styltor vid blötsnö.

Jag använder endast snösulor av glassburkar nu för tiden, så himla smidigt och man slipper ha sulor om det inte behövs.

Jo, det är min erfarenhet med - lite beroende på hovform och hovstorlek iofs, men att hela sulor ger mer styltor. Hela sulor + ringskor är 'värst' av allt tror jag. Men ibland har man ju inga direkta val.

Kan meddela att mitt experiment verkar fungera ungefär HUR bra som helst än så länge dock! Alltså med hel sula + snösula. Och det trots ringskor!

382816_184459291650052_100002579461412_326270_1019240810_n.jpg

Det sitter på hela tiden, funkar bra har inte blivit sunkigt under, är även så tätt att inte lera/skit kan komma under och gnaga/irritera. Vår är ju så platt fotad fram att när det blir hårt ute så blir han öm så han måste ha nån sorts helsula. Man använder Equi Pak i mycket sjukbeslag så det borde vara bra? Vår får även lätt tappskor så detta nät funkar bättre än helsula som gör att skorna sitter sämre.

*kl

Lånar tråden lite med en motsatt fråga. Hur farligt är det att ha snösulor när det inte är snö?

Jag har bara haft häst med snösulor i norrbotten och där har vi aldrig på min tid haft problemet med lera och elände. Nu bor jag i mellansverige och alla här vet ju att snö varit ganska obefintligt nu i vinter.
Håller på att köpa en ny häst nu som om besiktningen går bra kommer hit om två veckor. Dessvärre har hästen nu blivit nyskodd med snösulor. Dvs jag har ingen lust att sko om hela hästen det första jag gör när den är nyskodd :(

Det där kanske vore något för min! Det hjälper inte ett dugg med "vanliga" snösulor, men kanske en helsula+snösula vore något.

Vi har haft helsula och då behövdes inte snösulan alls, vår fick inga styltor. Vår får lätt tappskor och har man helsula, snösula eller både och, då sitter skorna sämre. När vi förut hade helsula så fylldes det upp med silicon (hur stavar man?) under för att det inte skulle komma lera/skit under. Vår hovis ville inte lägga på snösulor bak nu när det är så lerigt för att det lättare blir hovbölder när det kommer skit/lera under kanterna som skaver å gnager. Denna vinter är hemsk med all lera, tänk dom 2 föregående vintrarna vad fint det var, ljust, torrt perfekt att rida i, hatar lera å sunkig hästpäls, allt är fuktigt å surt.

Senast ändrad:

Min har ringskor, så det fungerar tyvärr inte att bara ha en sula. :(
Ponnyn har dock *peppar, peppar ta i trä* inte haft en tappsko eller ens en lös söm på snart 8 år. :)
Inte ens när hon gått med sula, brodd och utan tåkappor.

Senast ändrad:

*kl

Lånar tråden lite med en motsatt fråga. Hur farligt är det att ha snösulor när det inte är snö?

Jag har bara haft häst med snösulor i norrbotten och där har vi aldrig på min tid haft problemet med lera och elände. Nu bor jag i mellansverige och alla här vet ju att snö varit ganska obefintligt nu i vinter.
Håller på att köpa en ny häst nu som om besiktningen går bra kommer hit om två veckor. Dessvärre har hästen nu blivit nyskodd med snösulor. Dvs jag har ingen lust att sko om hela hästen det första jag gör när den är nyskodd :(

Min häst fick snösulor vid senaste skoningen trots att ingen snö är i sikte. Halva hagen är lervälling. Hovslagaren tyckte att hästen har så bra sulor att det var liten risk för hovbölder och att det inte borde ställa till besvär. Har gått bra än så länge (peppar, peppar). Kan nämna att snösulor funkar annars bra med skånsk lera. Leran är myvket lättare att få ur hovarna nu.

Jag hoppas att min nya häst har bra sulor också. För jag vill inte börja med elände av en sån simpel sak som att hovis glömde av sig och slog på snösulor förra veckan. Ägaren var bortrest och såg det för sent så att säga. Vanligtvis har hästen inte snösulor men givetvis blev det fel denna gång bara för att den ska flytta ner hit till lereländet för första gången i sitt liv :crazy:

Sådana här hemmagjorda snösulor har vi haft på våra pållar i 17 år och dom fungerar perfekt!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka