Snöplatå, snusula?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Vet inte om tråden hamnat rätt. Min hovis ville inte lägga snösula på pollan pga olika skäl. Nu är det isklibb ute och jag kan knappt rida utan att få en häst som blir 10cm högre i mankhöjd och halkar omkring på isbollar under hovarna. Har någon ett tips eller två hur jag kan undvika detta? Förutom snösule alternativet då.

Sv: Snöplatå, snusula?

Polarpads eller vad de heter som man skruvar fast med broddarna, blir som en snösula fast den sitter fast i broddarna istället för under skon.

Skrev att det berodde på diverse annledningar. Hon har haft problem med frambenen och skos på ett speciellt sätt, och har väldigt "platt" sula, däför ville han inte lägga snösula. Ber jag han göra det ändå så kommer han gör det men jag litar på hans omdöme.

Ingen som har ett hemma knep? Billigare alternativ. Hört saker som att smörja med vaselin eller liknande men aldrig provat. Fungerar det? Det handlar bara om de värsta dagarna då det är klibbsnö och slask, annars brukar vi inte ha så stora problem. :)

Prova med Helosan :) jag provade med en annan fet kräm förut och det blev lite bättre men kanske inte det mest optimala ;)

Du kan prova att stryka en rand med cilicon på skarven vid sko/sula, så att det blir en sviktande "avfasning" om du förstår vad jag menar. Var noga med att hoven och skon är torr innan. Har ej provat detta själv men hört att det funkat...

Vårt fullblod som är plattfotad får flytsula fram:laugh:. Hovis lägger ett nät som hon sen fyller med Equi pak/sole gard, fyller hela hoven, blir som studsbolls material. Bak har vi inget men det blir inte lika lätt snöstyltor som det blir fram.

Ett tips jag läst men inte provat själv är att blanda hovtjära med glycerin och pensla sulan. Vet dock ej vilka propotioner.

Vårt fullblod som är plattfotad får flytsula fram:laugh:. Hovis lägger ett nät som hon sen fyller med Equi pak/sole gard, fyller hela hoven, blir som studsbolls material. Bak har vi inget men det blir inte lika lätt snöstyltor som det blir fram.

Det är något som sitter där hela tiden? Funkar det bra? Känns som det skulle bli instängt men det kanske inte är så? Har väldigt dålig koll.

Ska prova dessa hemmaknep och se vad som fungerar. Man vill ju kunna rida ut i detta väder med. :) speciellt då vi har en utomhusbana och inte har möjlighet till ridhus. Sen känns det inte så nyttigt för hennes ben att rulla runt på höga snöplatåer. Vanligtvis brukar det flyga bort när man travar osv, men nu sitter det som berg. Jag får stå och hacka med hovkratsen för att få bort det. Det blir som is som fryser fast under hoven :crazy:

Jag testade att smörja hovarna (sulorna) med vaselin igår, det fungerade förvånansvärt bra!

Ska prova dessa hemmaknep och se vad som fungerar. Man vill ju kunna rida ut i detta väder med. :) speciellt då vi har en utomhusbana och inte har möjlighet till ridhus. Sen känns det inte så nyttigt för hennes ben att rulla runt på höga snöplatåer. Vanligtvis brukar det flyga bort när man travar osv, men nu sitter det som berg. Jag får stå och hacka med hovkratsen för att få bort det. Det blir som is som fryser fast under hoven :crazy:

Det är lättare att få ut isen om man slår på utsidan av hoven med något hårt, hammare eller liknade fungerar bäst men en vanlig borste duger i brist på bättre. Man behöver inte alls banka mycket eller hårt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka