Snok eller huggis?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Tranan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 6 560
16092017-IMG_3270.webp

Jag utgår från att det är en huggorm, mest pga beteendet. Snokar är mer skygga och huggormar går till försvar (vad jag läst), han poserade en lång stund. Söt är han (eller hon) åtminstone.

Visa bifogad fil 16722

Jag utgår från att det är en huggorm, mest pga beteendet. Snokar är mer skygga och huggormar går till försvar (vad jag läst), han poserade en lång stund. Söt är han (eller hon) åtminstone.
Fin bild! Syns på pupillerna att det är huggorm. :) Huggormen är långsammare, därav närmre till ”försvar”. Den tar sig inte iväg lika snabbt som snoken gör, så den försöker skrämmas istället om den inte kan fly.

Fin bild! Syns på pupillerna att det är huggorm. :) Huggormen är långsammare, därav närmre till ”försvar”. Den tar sig inte iväg lika snabbt som snoken gör, så den försöker skrämmas istället om den inte kan fly.

Tack!!
jag visste inte inte hur de olika ormarna uppträdde när jag tog bilden, men var medveten om att det kunde vara en huggorm, så gick inte närmre än vi båda var bekväma med. Beror det verkligen på snabbheten? jag trodde mer det hade att göra med deras inställning?

Tack!!
jag visste inte inte hur de olika ormarna uppträdde när jag tog bilden, men var medveten om att det kunde vara en huggorm, så gick inte närmre än vi båda var bekväma med. Beror det verkligen på snabbheten? jag trodde mer det hade att göra med deras inställning?
Både och, men även en huggorm flyr i första hand. Sen påverkar det såklart att huggormen inte har samma möjlighet att fly och snoken inte samma möjlighet att försvara sig. Men det är ju sällan en huggorm biter om den inte är rejält hotad (typ om man trampar på den).

Både och, men även en huggorm flyr i första hand. Sen påverkar det såklart att huggormen inte har samma möjlighet att fly och snoken inte samma möjlighet att försvara sig. Men det är ju sällan en huggorm biter om den inte är rejält hotad (typ om man trampar på den).
Jag var inte orolig för bett, jag var typ 50 cm ifrån eller så om jag minns rätt, och retade den givetvis inte (bytte bara objektiv ;) ). Den mest bevakade mig och talade om att inte komma nära. Underligt nog hittade jag den mitt ute på ett fält, jag trodde inte de gillade öppna ytor.

Tack för informationen.

Ehum, nej. Jag är rätt förvånad över hur lite den gemene skotten vet om sin flora och fauna faktiskt.
Men hejhå, de är trevliga ändå! Och Sales and Wants annonsen var rätt rolig. :D
Det är förmodligen inte representativt. Det kunde förmodligen kan hända i Sverige också.

Det är förmodligen inte representativt. Det kunde förmodligen kan hända i Sverige också.

Absolut skulle det kunna hända! Om inte annat skulle nog rätt många kunna ta fel på en svart huggorm och en snok, men jag tror ändå att de allra flesta svenskar är medvetna om att det finns huggorm i naturen och att de kan vara giftiga

Jag hivade iväg en bebisorm ur hundgården härom veckan, tog den i svansen. Tror det var en kopparorm, eller heter det kopparödla? Den hade inga ben i alla fall.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Trodde två krukväxter fått spinn men trådarna är grövre och sitter på krukkanten och på ett dött blad. Spinn gör ju trådar på levande...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Rosett
·
Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen. 2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Rugge
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 407
R
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
497
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka