Snigelsäkra Trädgården

TheRedLightning

Trådstartare
Jag tänkte jag ställer frågan här istället för trädgårds- och odlings tråden, då jag tänker att ämnet berör och intresserar fler, samt lättare att hitta.

Hur kan man bäst hålla sniglarna i schack eller går det ens att stänga dom ute från t ex. odlingslådor?

Jag ser på flera håll att det finns snigelplåt för odlingslådor, men funkar det?

Vad har buke för supertips mot dessa slemmiga typer? 🐌
 
Jag har en jordgubbslåda med rätt hopplösa förutsättningar - glest mellan ribborna, mycket ogräs som vill upp, oren jord. Testar i år att ha spånpellets som täcklager och har inte sett några sniglar hittills, bara en skadad gubbe. Min teori är att sniglar inte gillar att snigla omkring i fint spån. Snigelplåt funkar rätt bra också. Har kollegor som förespråkar koppartejp. Elstängsel ska också vara bra men kan ju vara knepigt att rigga. Sen gäller det förstås att ha koll på jord och kompostmaterial som man tillför.
 
Jag undrar jag med. Jag plockar nog 100 mördarsniglar varje kväll, sommaren igenom. Nya anländer samma natt. Jag hade snigelpellets runt småplantorna men det hjälpte sådär - och ser för jäkligt ut.... Har koppartejp runt odlingslådor - hjälper inte. Börjat ha snart allt i krukor på altanen men de hittar dit också ibland. Och jag vill ju odla i trädgården, inte på flak!
 
Vi har själv inte haft problem med dom, mer än jag sett många slemmiga sniglar i trädgården.
Sett spår i ena odlingslådan, men de har inte direkt ätit något.

Däremot hittade jag en bland jordgubbarna och den hade smaskar lite, fick mig att fundera på vilka hjälpmedel som faktiskt fungerar.
Kanske testar snigelplåt om vi kan hitta någon som passar våra hemmabyggda lådor. 😅
 
Först och främst behöver man ju döda dem. Inte bara plocka bort. De förökar sig ju något vansinnigt annars. Jag kan lätt ta flera hundra en kväll när det är lite fuktigt ute. I övrigt har jag mest kört på snigelpellets i år. Plus att jag har robot som klipper dagtid. Har klarat mig hyggligt tycker jag, även om snigeltrycket är högt här. Har förodlat mycket för att det ska klara sig bättre också.
 
Jag saltar runt odlingslådorna och har snigelfritt i den ytan. I år har det varit väldigt få mördarsniglar, men många av andra vackra sniglar.

(Och nej, jag har inte drivor av döda sniglar att samla upp, de verkar undvika saltet helt och hållet och tar andra vägar.)
 
Jag saltar runt odlingslådorna och har snigelfritt i den ytan. I år har det varit väldigt få mördarsniglar, men många av andra vackra sniglar.

(Och nej, jag har inte drivor av döda sniglar att samla upp, de verkar undvika saltet helt och hållet och tar andra vägar.)
Hur länge håller saltet innan du måste salta igen?
 
I mitt fall skulle salt vara en orimlighet, jag skulle behöva lägga drivor precis överallt. Sniglarna håller till under buskar och träd och häcken som går runt trädgården, sen dyker de upp mot kvällskanten och invaderar. Mina funkior är snart ett minne blott, zinniorna likaså. Grönsakerna har jag sedan länge slutat med. De kryper till och med upp på solrosorna och gnager på stjälkarna så de går av. Samma sak med t.ex. Riddarsporrar. Dahlior kan jag absolut inte ha. Jag kan egentligen inte ha nånting. Jag älskar en lummig trädgård med mycket grönska, men skulle antagligen behöva lägga grus över hela rubbet. (Bitter, ja...)
 
Jag är mycket sugen på att testa med nematoder, Nemaslug. Verkar tyvärr vara svårt att få tag på överallt just nu men ev. hos någon leverantör från augusti igen. Jag gillar speciellt tanken på att fånga in några slemmiga typer, låta dem bli riktigt indränkta i ljummet nematodvatten och sedan massmörda och sprida ut resterna av dem som lockbete till deras vidriga kannibaliserande kompisar. Som då också drabbas av nematoderna och förhoppningsvis checkar ut av det några dagar senare. För att eventuellt dra till sig nya snigeljävlar som kan smittas. Två eller flera fiender bekämpade till priset av en så att säga. :devil:

Men fram tills jag kommer över dessa intressanta nematoder så är det manuell bekämpning medelst sax som gäller. Jag har också en tomt som är helt omöjlig att hålla strikt golfgreen-nivå på överallt utan det kommer alltid att finnas skuggiga, lite ogräslummiga platser i utkanterna där det kan födas upp triljarder nya fiender. Och jag ser i princip aldrig några normala sniglar här numera, så det är bara att kötta på mot allt slemmigt som rör sig.
 
Har en kollega som bor bredvid en kommunal snigelodling, ett större fält som slås någon gång på hösten. Vägsalt i brett streck vid tomtgräns. Fällor en bit från växterna hon vill rädda. Sen spade och hugg hugg hugg. Hon lyckas ganska bra.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 117
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 548
Senast: underensten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 385
Senast: Farao
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 796
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp