snett byggd ....

S

sessan78

hej , min häst är snett byggd , skjuter över alla sadlar till höger, det skiljer rätt mkt på hans båda sidor.. vad gör man?? går det bygga upp ena sidan på nåt sätt?? o hur får man sadeln o passa , det måste ju bli en sned belastning , samt att sadlen blir väl sne tillslut med?

Sv: snett byggd ....

Du tror inte att det är du som är sne/ sitter snett, kan vara så i många fall! Lätt att skylla på hästen, liksom...

Är hästen sned i skeletettet, eller snedmusklad? Om den är mycket sned i musklingen så är väl risken att den har ont och försöker skydda sig, och/eller att den har någon låsning. Du kanske ska försöka få ut någon equiterapeut som tittar på hästen, för är den sned så är ju risken stor att hästen går sönder förr eller senare.
Du kan tömköra, det kan vara bättre då hästen slipper tyngden. Löshoppa ibland. Mycket ut i skogen där den har svårare att "spara" ena sidan.

nej har mätt rygglinjer idag o han e sne..men det ser ju ut o va muskulaturen. han har gått på trav tidigare o ja har ridit honom i ett år , mycket i skog o mark o mycke tömkörning , men han ändrar sig inte , men har hört att en del hästa "bara e så""..
men min undran e iaf va ja ska ha på honom o rida i?? barbacka padd kanske??

Ta hjälp av en tränare så du lär dig bygga hästens muskulatur liksidig med dressyr och/eller tömkörning. Det är mitt tips.

Om inte detta går kan det finnas nån gammal skada som gör att hästen avlastar någon av sina sidor, och därför blir extra sned.

Massage, equiterapi mm är en god hjälp, men man måste åtgärda grundproblemet för att komma tillrätta med det.

jo ja har bokat tid nu med equi... men vad ska man rida i sålänge??barbacka padd??

Angående din fråga om sadel, så tror jag att det är viktigt att ha en sadel som ligger bra på hästens rygg och att stoppa om den med jämna mellanrum. Jag var medryttare på en häst som rehabiliterades från långvariga ryggproblem och sadeltvång, och ägaren lät sadelmakaren titta igenom och fixa till stoppningen i sadeln efter ca 6 månader eftersom herren gärna "puttade" över oss åt ena sidan.

Min häst är också snedmusklad. Man bör iaf inte köpa en sned sadel för att få den att ligga bättre om man vill försöka bygga upp musklerna lika.

Wintec/Bates sadlar kan byggas upp med iläggsskivor i bossan så att de passar en sned häst. Kontakta en sadelhandlare och be om deras informationsbroschyr.
Fördelen här är att du enkelt kan plocka bort iläggen efterhand som hästen växer eller ändrar sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 959
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 567
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 272
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023