Snedhet i korset

Sv: Snedhet i korset

Å andra sidan ser en häst inte likadan ut om den har olika mycket muskler / olika tonus i musklerna som om den har en bäckenrotation.
Muskler och ligament blir, precis som du skriver, alltid påverkade vid ett bäckenproblem.
En UTBILDAD equiterapeut ser dock skillnaden och har också lärt sig att diffa det ena från det andra.

/

Susanne

Vill inte verka otrevlig, men du vet faktiskt inte vad du pratar om.
En utbildad equiterapeut läser 800 timmar manipulation av skelett och ryggrad.
Vet du någon utbildning på kiropraktik på häst där eleverna gör det?

/

Susanne

Att hästen har ett vad som omskrivs för roterat bäcken, är väldigt ovanligt. En häst med dessa problem får oftast kvarvarande och bestående skador/problem, om bäckenet har så pass allvarliga problem som att ha roterat.

De problem som pratas om här kommer från saccral leden, och de ska inte jäm eller likställas med bäckenrotation som är en avsevärt mer svår behandlat.

/

Susanne

800 timmar måste ses som en fjärt i kadegatt, det motsvarar knappt 4 ½ månad vid en heltidstjäntgöring av 175 timmar per månad.

Vad baserar du det på?

En bäckenrotation är definitivt inte mer svårbehandlad.
Så länge leden fortfarande befinner sig inom sitt normala rörelseomfång är behandlingen definitivt lättare än vid en inflammerad illiosacralled som egentligen bara kan väntas ut om man skall vara helt krass.

Om leden inte befinner sig inom sitt normala rörelseomfång är den så pass skadad att ingen equiterapeut i världen kan lägga den till rätta.
Antagligen ingen veternär heller. Och det är, precis som du skriver, EXTREMT ovanligt.

/

Susanne

Det är ren teori. Sedan kommer praktik ovanpå det.

Hela utbildningen är på 2,5 år.

Vet du om någon utbildad på kiropraktik på häst som läser fler timmar?

/
Susanne

Ett roterat bäcken kan knappast kallas för att befinnas inom sitt normala rörelseomfång.

Du tänker i alldeles för stora rörelser.
Det som equiterapeuter ( liksom naprapater och osteopater på människa ) kallar för roterade kotor och bäcken är alltid inom sitt normala rörelseomfång.

Leden har alltid ett visst spelrum, avvikelser inom det rörelseomfånget är det som ger symptom i form av rörelsestörningar och behandlas.
Avvikelser utanför det spelrummet måste ju ses som en subluxerad led, och kan inte behandlas på annat sätt än genom operation, om ens det.

/
Susanne

vår kiropraktor har 8 års utbildning, så jo, ja vet mkt. väl vad jag pratar om... utan att verka otrevlig..

jag skrev massera spänningar, vet att snedheten inte kan masseras bort, men om den är sne går den antagligen ojämt och får spänningar..

Att de läser det på människa, ja. Men på häst?

/

Susanne

Att manipulera omfattar så mycket mer än bara ryggrad och skelett, lika viktiga är muskler, senor och ligament.

5 år är väl det minsta jag känner till, med påbyggnad kan det bli betydligt längre.

Ja, men det är fortfarande på människa.
Mig veterligen finns det ingen som läser mer än equiterapeuterna på just häst.

Har jag fel så ber jag om ursäkt, men så länge ingen kan visa på en utbildning som ger fler timmar på just häst så vidhåller jag att equiterapeuterna är de som har den bästa utbildningen, på just häst.

Motbevisa mig gärna, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig ;)

/

Susanne

Skriver samma sak igen som jag skre ovan: på häst?

Skulle i så fall vilja veta vilken skola som han / hon har gått på, som jag ochg många med mig uppenbarligen missat helt. Det är ju tråkigt om det finns en så gedigen utbildning på häst som folk inte känner till, eller hur?

/

Susanne

ja på häst.

allt är inte cenrerat till sverige ;) min kiropraktor har läst mkt. i bla. tyskland. en kiropraktor läser och praktiserar just kiropraktik och det runt det. en ET läser och praktiserar lite av varje, alltså många olika områden/metoder. det i sig gör att det blir färre timmar på varje område och inte centreras till en sak ;)

Ingen av de jag har i åtanke nu är utbildad på människa, det finns dock en utbildning i tyskland för utbildad veterinär är utbildningstiden 18 månader för den som inte är veterinär krävs utbildning motsvarande massage terapeut på häst och motsvarande utbildning för veterinärassistent och 36 månader + praktik.

Vad jag har sett när jag letat så finns det en utbildning i Sverige ( HTU ), en sjukgymnastutbildning på djur i England och diverse helgkurser i Tyskland.

Att det skulle finnas en åtta år lång utbildning i kiropraktik på djur är du den första jag hört påstå, så så länge du inte kan tala om vilken utbildning det är du menar så är jag väldigt skeptisk.

/

Susanne

nej den är inte 8 år i tyskland på ett bräde vad jag vet ;) (boj skriver ju även så) men betydligt mer än en helg eller 2. dessutom kan man välja att vidare utbilda sig på många ställen runt om i värden. ring en kiropraktor eller fråga boj (som jag har för mig är kiropraktor på häst) då får du antagligen ett bra svar. jag är inte kiropraktor och tänker heller inte bli eftersom vi redan har en vi anlitar ;)

jag är iaf. väldigt nöjd med vår kiropraktor (rek. av vår ord. vet) som gjort dunder för en av våra som troligen hade varit död om en av våra större klinikers ET+vet. fått bestämma (sista beh där så blev det mkt. prat om utdömning pga. anmodad fläkskada). hon har nu varit helt frisk och hållt i över 3 år.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 934
Senast: Dorinda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs