Snedhet i korset

Sv: Snedhet i korset

Hoppas det går bra på torsdag för er. Håll oss uppdaterade. :)

Lidos har aldrig varit synbart sned, men har haft en rörelsestörning på vänster bak. Jag försökte träna bort det, med mycket arbete från marken istället för uppsuttet, men det fungerade inte så bra. En kiropraktiker hittade ett par låsningar i bogen och höften och efter behandling så fick vi sjukgymnastikövningar. Vid uppföljningen så såg allt bra ut och han behövde inte fler behandlingar. Efteråt var det bara att börja från början och försöka stärka båda sidorna samtidigt. Och *peppar, peppar* det har faktiskt fungerat. Visst, han är fortfarande svagare i ena sidan, men det kommer vi nog aldrig ifrån. Men rörelsestörningen är borta. :D Lite roligt också att redan efter det första besöket hos kiropraktikern så fick Lidos tillbaka sin vänstergalopp. Den hade han inte kunnat fatta på två år innan, så NÅT bra måste kiropraktikern ha gjort. :p

men är Bella inte lite små kinkig när du rider? el blandar jag ihop det med ngn annan kanske...?? Jag skulle ta ut ET & kanske uppsöka själv för din egen kropp en naprapat /kirop. för att kanske hitta ev snedheter hos dig :)

Sula, javisst men då förskjuter du eg bara problemet. Vanligt inom travet, då de ska muskla till sig bättre sägs det.

Har nu ringt och bokat tid. Hon kmr på torsdag 9.30. Hon lät mycket bra, hon gjorde allting, dvs laser, massage och kiropraktik och så kanske nåt mer, minns inte..

Men det känns jääätteskönt iallafall. :) Återkommer med svaret sen! =)

Sorry läste aldrig såhär långt! Lycka till & som skrivet, tala om resultat! Be om att få lära dig stretch övningar, superbra!

Hästen var inte jämnt uppställd vad jag kunde se, men om den är sned handlar du rätt.:bow:
En snedställning i bäckenet/ SI-leden rider man inte till-baka.

Hästen var inte jämnt uppställd vad jag kunde se, men om den är sned handlar du rätt.:bow:
En snedställning i bäckenet/ SI-leden rider man inte till-baka.

Precis, vet många som rider & rider för att jobba upp dem i ryggen ( bla många travare som blivit ridisar) & till slut sitter man där med inflamerad led som tar lång tid att behandla tillbaka om det ens går i vissa fall. Jag har en som inte är ridbar just pga av detta ( ej av mig, utan av fodervärd som ej varit uppmärksam tyvärr).

Jag tycker du gör rätt som tar ut ET.
Mitt förra varmblod var också sned, inte så att man såg det.
Men det gjorde under för han och hans galopp.

Att experimentera med sulor osv tror jag är dumt, eftersom man korrigerar något man inte vet vad som gör att hästen är sned.

Hoppas det går bra, och jag tror definitivt att hästen är sned i bäckenet.
Det är ganska vanligt. Kan hända om hästen går omkull i hagen tex.

Lycka till! :)

kan bjussa på en bild hur mitt sto såg ut i Augusti 2007.

DSC00538.jpg

Man kan ju tänka själv hur det är att ha ett längre ben, som även brukar leda till ryggont i förlängningen.
Ju tidigare man korrigerar sånt, desto mindre risk är det för komplikationer o återfall- musklerna drar tillbaka felläget.
Den bör hållas varm om rumpan en längre tid efter att den är bra.

Småkinkig? Hur menar du då? ;p Hon var sned redan då hon kom, så det är inte av mig hon fått det. Även om jag vet att jag också är sned.

Kmr inte ihåg riktigt var så länge sedan vi fick det rekommenderat, men tror det skulle hjälpa till att få det rakare... Men är nog ändå bra att få ut nån som kan masera bort spänningarna... Sen vet man ju aldrig om det kmr kunna bli 100% rakt

Snedheter går inte att massera tillrätta. De måste manipuleras av en kunnig ET / Kiro

Varför skulle det inte kunna bli rakt? Det är ju av en anledning hon blivit sned-musklad, och det är den anledningen ET:n ska ta reda på och sedan behandla henne därefter, och det genom annat än massage. (Akupunktur m.m)

Musklerna anpassar sig efter skelettet. Om du bara knådar musklerna kommer den inte att bli rak o de kommer att fortsätta att vara överansträngda. Snedheten består.
En GOD ET kan manipulera/ sätta till rätta SI-leden.
annars- leta rätt på en annan som kan!

Först fixa skelettet- sen musklerna.

Det här är inte riktigt sant, ibland kan det komma att krävas massagebehandlingar före en manipulation eftersom muskler, senor och ligament är kroppens första försvar, har ett problem funnits under en längre tid motverkar dessa en manipulerbar åtgärd.

Sen är det inte alltid så att kroppen är skev rakt igenom om man får uttrycka sig så, en skevhet kan bestå av spända muskler som inte alls givit påverkan på skelett.

Att problem i SI leden är vanlig är en sak, men i mångt och mycket går det lite av hysteri över det hela. Ska man tolka många av inläggen här så låter det som att SI leden alltid är boven i dramat, men så är det ju inte.

Det här är inte riktigt sant, ibland kan det komma att krävas massagebehandlingar före en manipulation eftersom muskler, senor och ligament är kroppens första försvar, har ett problem funnits under en längre tid motverkar dessa en manipulerbar åtgärd.

Sen är det inte alltid så att kroppen är skev rakt igenom om man får uttrycka sig så, en skevhet kan bestå av spända muskler som inte alls givit påverkan på skelett.

Att problem i SI leden är vanlig är en sak, men i mångt och mycket går det lite av hysteri över det hela. Ska man tolka många av inläggen här så låter det som att SI leden alltid är boven i dramat, men så är det ju inte.

Det är helt riktigt.
Musklerna/ligamenten är många gånger förkortade och oelastiska, och med smärtor, så det krävs många behandlingar.

Man kan precis som du menar massera rätt en sned häst.. samtidigt som man lägger in rätt träning för individen.

Min egen kiropraktor, masserar mig alltid ett par gånger innan han gör något annat.

Senast ändrad:

Det kan du ha rätt i, men om hästen bara är muskulärt stel så står den sällan snett med korset. Är mest sånt som känns i ridningen.

Ju fortare man kollar upp en ev. felställning o ev. behandlar ju mindre muskelpåverkan blir det.
Akupunktur o laser hjälper musklerna att släppa.

Det kan du ha rätt i, men om hästen bara är muskulärt stel så står den sällan snett med korset. Är mest sånt som känns i ridningen.

Ju fortare man kollar upp en ev. felställning o ev. behandlar ju mindre muskelpåverkan blir det.
Akupunktur o laser hjälper musklerna att släppa.

Om vi utgår ifrån att en problem uppstod i bäcken och/eller Si led, vi leker med tanken att muskler inte bli påverkade. De problemet kan du inte se med blotta ögat, det syns inte ens med hjälp av digital röntgen.
Det du ser i skevhet och snedställning, är orsakat av spänningar som uppstått i kroppen från främst musklerna.

De vårdgivare som behandlar häst måste lyssna på ägaren/ryttaren, det är den person som kan ge mest värdefull information om hästen eftersom den inte kan prata själv.

Om vi ska utgå ifrån TS häst så är det inte uteslutet att hästen har en muskelförkortning utan att för den sakens skull ha problem i området bäcken/saccral. Det är naturligtvis svårt att avgöra via en bild hur det förhåller sig, men med utgångsläge från vad TS själv skriver, att hästen blivit bättre sen den kom. En häst med de problem som beskrivs här, blir inte bättre utan borde istället bli successivt sämre och det här är viktig info som vårdgivaren behöver veta eftersom de kan bli avgörande för hur man hanterar denna patient på rätt sätt.

Det är inte alltid så väldigt lätt att avgöra vad som kom först, hönan eller ägget. Det händer att hästar får muskeltrauman med spänningar i stor omfattning, detta i sin tur resulterar i att en sned ställning i nacke, bog, rygg, bäcken, saccral uppstår. Eller så utsätts hästen för ett fysiskt trauma, där skevhet uppstår omedelbart och sen kommer spänningarna smygandes allt eftersom.

Till trots att problem av liknande karaktär uppstår fast pga olika omständigheter, så kan dessa skador komma att hanteras olika eftersom situationen kräver det helt enkelt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 934
Senast: Dorinda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka