Snedhet i korset

josefinefreed

Trådstartare
När jag köpte min häst för 3 månader sedan var hon mycket sne bakifrån på korset.

Min tränare sa att hon trodde att det kunde jämna ut sig med tiden av ridningen. Det har blivit bättre, men det är ännu inte helt jämt.

Jag tog några bilder idag, så såhär ser Bellie ut idag (det var ungefär dubbelt så mycket när hon kom):

Vad tänker ni när ni ser bilderna?
Jag har tankarna på att ta ut en kiropraktor, men samtidigt kanske det har något med musklerna att göra? Kanske ska lägga in en tjockare sula? Fick det tipset, men jag vet inte så mycket om det. Iom att hon har blivit bättre än hon kom kanske det blir helt bra snart? Eller är 3 månader en lång tid, som det borde ha blivit helt jämt på?

Vid veterinärbesiktningen frågade jag om detta, och om det ev. kunde ha att göra med hennes stora sparkskada på låret, men det trodde hon inte. Hon verkade inte bry sig så spec. mkt om det, som om det inte gjorde något.

Sv: Snedhet i korset

vi har haft en som blev rejält sne pga. skada i ett bakknä, hon snebelastade under längre tid och förlorade väldigt mkt. muskler på ena sidan bak.

veterinärerna (på 2 större kliniker) som beh. knäet brydde sig inte nämnvärt om just det och det blev ingen större ordning (oförklarliga hältor som utreddes, beh. och "gick runt") vår ord. vet. rek. en kiropraktor som denne samarbetar med, hon går igenom musklerna, masserar och manipulerar efter det.

2 besök behövdes med några v. mellanrum och hästen har inte haft mer problem med bakknäet (som återkom efter beh. och fick beh. igen och igen flera ggr innan) eller hältor som vandrar runt efter det. långsam igångsättning och efter ett år va hon jämt musklad och jämn och fin över korset. hon har hållt sig fräch i flera år nu. kiropraktorn tar vi ut till samtliga sådär en gång/år till samtliga nu för "kontroll"

Jag är inte bra att avgöra sånt på bilder. Men jag har foderhäst nu som är sned i bäckenet sen flera år tillbaka, muskulaturen är självklart påverkad den med och det kräver mycket jobb att hitta ett korrekt rörelsemönster för honom.
Mitt tips är verkligen att ta ut kiropraktor!! :bow: Sånt där kan man inte "rida till".

Men varför skulle man inte kunna rida till? Om det har med musklerna att göra? Det har ju redan blivit mycket bättre än när hon kom. ;o

Okej. Vad tycker du om bilderna då? Går det att vänta lite till och se om det blir jämnare eller ska jag ta ut någon?

Equiterapeut och kiropraktor är helt skillda saker va? Är det bara kiropraktorn som kan knäcka till kotor och sådant?

Man ser ju att det är snett, skulle ha tagit ut en ET, de håller på både med kiropratik, akupunktur mm. Går hon länge så där så snedbelastar hon ju och det kan ju leda till inflammationer...

Rida ute i skogen "off road" och att trava bommar är bra för bäckenet, lyfta på fötterna helt enkelt...

Eftersom hon är så pass sne som hon är hade jag tagit henne till en kiropraktor. H-n i Helsingborg är jättebra om du inte har för långt dit..

Okej. Ja, jag har läst lite om hon som vi har här i Sundsvall på Hööks, jag ska nog kontakta henne så hon får komma ut och kika på Bellie.

Vi klättrar mycket och rider mycket off-road, rider i princip alltid ut nu. Men hjälper det snedheten på något sätt menar du? Om det krävs ET för det alltså.

Jag är inte bra att avgöra sånt på bilder. Men jag har foderhäst nu som är sned i bäckenet sen flera år tillbaka, muskulaturen är självklart påverkad den med och det kräver mycket jobb att hitta ett korrekt rörelsemönster för honom.
Mitt tips är verkligen att ta ut kiropraktor!! :bow: Sånt där kan man inte "rida till".

Jodå man kan ju det beroenden på var problemet sitter, i TS fall kan det faktiskt vara rent ryttarrelaterat från tidigare ägare. Har hästen blivit bättre, så ser jag ingen orsak att i nuläget använda sig av kiropraktor eller liknande för den sakens skull. Men om man däremot skulle vilja ha en allmän genomgång just därför att hästen är ny, så är ju det mer realistiskt.

Hej. Hos tidigare ägare har hon blivit montétränad oså, och dom har ridit henne i skog och mark, alltså inte tränat nånting i dressyren alls. Utan bara lullat runt i skogen fort.. Men det kan alltså vara de tidigare ägarna som "gjort" dethär?

Ja, hon har blivit bättre. Hur lång tid mer skulle du ge det innan du tog ut någon? Med tanke på vad vissa svarat i denna tråd blir jag orolig att hon ska bli snedbelastad och få inflammationer i benen elr så. :( Vad tror du om det?

Nja, en allmän genomgång är nog inte nödvändigt, vet.besiktade henne för 2 månader sedan (hade henne 1 mån på foder innan) och hon gick igenom ua.

jag hade tagit ut en välutbildad kiropraktor (har mer utbildning på manipulering än en ET) jag har min man (särbo) i bollnäs och många hästvänner där, är ju där ofta. jag tror att en vännina har anlitat en duktig människa till en av sina, kan höra mig för lite mer om det. har för mig den personen bodde uppåt huddig.

risken om man inget gör är ju att under tiden hästen "rättar sig till" får spänningar på andra ställen och snebelastar/får problem pga. det så småningom.

Okej. Jag fick även tips om att lägga in en sula under hoven på höger sida.. Vad säger du/ni om det? Om det skulle vara muskler som nu fattas.. Om det inte är muskler, - och man lägger en sula under hoven, kan det då skada ännu mer?

jag hade inte satt sula under ena hoven för att på så sätt "jämna ut" i min värld känns det som att det gör mer skada än nytta på sikt.

bättre att låta en duktig kiropraktor behandla det igentliga problemet och på så sätt "rätta" hästen för då slippar man ju snedbelastningen ;) och kan påbörja uppbyggnaden :)

vi betalar 800 kr/häst när vår kiropraktor kommer ut, andra besöket om det behöver uppföljning kostar lite mindre. på vår "snea" häst krävdes 2 besök samt årlig kontroll och sedan har hon hållt. billigare än klinikbesöken som bara kom åt symtomen och inf. som uppstod pga. snedheten, jag är hemskt glad för att vår vet. rek. som han gjorde :laugh: så här med facit i hand.

kan tillägga som en jämförelse. jag har skadat mitt bäcken illa, det behöver manipuleras med jämna mellanrum. om jag inte gör det så blir mitt v. ben lite kortare (snedbelastar) om jag då kompenserar det genom en sula i vänstra skon så är ju benen lika långa igen men det belastar min rygg ännu hårdare vilket ger inflammationer i ryggmuskelaturen (det gör det även om jag inte låter manipulera bäckenet då det behövs även utan sula)

Senast ändrad av en moderator:

Okej man kanske kan rida bort problemen. Men det är svårt!! Och tar lång tid.
Min erfarenhet säger iaf att det är bättre att ta ut kiropraktor en gång för mycket än en gång för lite. Man får alltid nån hjälp eller iaf bra tips.

Min var också sned i korset då jag köpte honom. Jag tog ut equiterapeut som rätade till MASSOR med låsningar, efter det fick jag börja från början och jobba från marken så han kan bygga upp sig och muskla jämnt. Han är fortfarande lite sned men det är mycket bättre! Handlar nu om olika storlek på musklerna, något som kommer fixas då han fått jobba på rätt sätt :)

Okej man kanske kan rida bort problemen. Men det är svårt!! Och tar lång tid.
Min erfarenhet säger iaf att det är bättre att ta ut kiropraktor en gång för mycket än en gång för lite. Man får alltid nån hjälp eller iaf bra tips.

Ja att det tar lång tid är vi överrens om, de flesta hästar kommer alltid att vara oliksidiga vilket faktiskt beror på ryttaren själv. Hästen föds från grunden oliksidig, som ryttare är vårt jobb att få hästen så liksidig som möjligt i arbete.

Min erfarenhet som kiropraktor är, att vårt jobb ska ge hästen förutsättningar till att utföra det ryttaren begär resten får ryttaren själv ta på sig i arbete. Kiropraktik är ingen mirakel kur, det är en hjälp att återställa det som blivit fel under vägens gång och träningsbiten måste ryttaren själv ansvara över.

Dessvärre är det tyvärr så att många ryttare har själva skevheter i sin kropp som skulle behöva ha sig en genomgång, de hjälper helt enkelt hästen att skapa sitt problem. Då kvittar det egentligen hur många behandlingar hästen får, problemet kvarstår ju.

Okej, hur många ggr fick den et:n komma och behandla för att de skulle bli bra? Fick du bara arbeta ifrån marken? Om det skulle hända mig skulle det troligtvis inte alls gå då jag inte kan tömköra för 5 öre och pollan blir superstressad då hon blir påmind om travet, då det ska gå fort.

Jag tror också många fall beror på ryttaren och/eller träningsupplägg. Som skapar betydligt mer snedhet än vad hästen har naturligt sett. :crazy:
Precis som du säger är den största delen upp till ryttaren, att följa råden och träna hästen på ett fördelaktigt sätt för att bygga de rätta musklerna och förhindra att den går tillbaka till sitt gamla rörelsemönster.

Har nu ringt och bokat tid. Hon kmr på torsdag 9.30. Hon lät mycket bra, hon gjorde allting, dvs laser, massage och kiropraktik och så kanske nåt mer, minns inte..

Men det känns jääätteskönt iallafall. :) Återkommer med svaret sen! =)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 934
Senast: Dorinda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat