Sneda "Boyyan" under förbättring-Tips på träning!

Sv: Sneda "Boyyan" under förbättring-Tips på träning!

frank o mara är lika bra det, men varför ger du c vitamin ?

Ar det hans original skotare eller Ervs skotare?
(dvs, jobbar denne for Julie eller Erv?)

aha.
(Alltid intressant att veta vilket stall info kommer fran. Tack btw)
Vet inte om de saljer McIntoshs ProLine i Sverige men Airways 101 ar ngt slags mirakelmedel for alla slags halsproblem. Om du kan fa i dem det. Min pase har statt pa en hylla i snart tva ar nu. Forsoker nan gang var sjatte manad pa ngn som verkligen behover det men dem verkligen avskyr det!
Annars ar Step Up bra till det allra mesta (andning, immun, tye up etc) och det kan man fodra rakt pa krafften ibland. Annu lattare om man gor en mash. Krasna kusar brukar ta det oralt.
HCX ar bra for lungproblem ocksa. Framtaget for lungblodare men funkar pa allergier ocksa tycker jag.

Alla dessa skall vara naturliga orter sager dem. Vette fan om det ar tillatet i Sverige och om det skulle hjalpa mot forslappat gomsegel. Som sagt har jag andra saker jag hade tagit till fosrt men det galler to think outside the box ibland. Ar han inflammerad ocksa?

aha.
(Alltid intressant att veta vilket stall info kommer fran. Tack btw)
Vet inte om de saljer McIntoshs ProLine i Sverige men Airways 101 ar ngt slags mirakelmedel for alla slags halsproblem. Om du kan fa i dem det. Min pase har statt pa en hylla i snart tva ar nu. Forsoker nan gang var sjatte manad pa ngn som verkligen behover det men dem verkligen avskyr det!
Annars ar Step Up bra till det allra mesta (andning, immun, tye up etc) och det kan man fodra rakt pa krafften ibland. Annu lattare om man gor en mash. Krasna kusar brukar ta det oralt.
HCX ar bra for lungproblem ocksa. Framtaget for lungblodare men funkar pa allergier ocksa tycker jag.

Alla dessa skall vara naturliga orter sager dem. Vette fan om det ar tillatet i Sverige och om det skulle hjalpa mot forslappat gomsegel. Som sagt har jag andra saker jag hade tagit till fosrt men det galler to think outside the box ibland. Ar han inflammerad ocksa?

Okej, får kolla men tveksamt om det är tillåtet här?

Nej slemhinnorna var jättefint laxrosa.

Det där med C-vitamin och halshästar är nog inte så tokigt ändå...

Jag läste i senaste B-tränaren att vid hög värme utomhus behöver hästen ungefär dubbelt så mycket C-vitamin som normalt. Brist på C gör ju hästar mer mottagliga för infektioner, vilket halshästar brukar vara ändå eftersom de anstränger andningsvägarna.

Låter åtminstone logiskt. Jag kastade mig på C-vitaminerna i värmen...:D

Jag äter 1 mg C vitamin om dagen själv...främst för att det ska vara bra för hyn :angel:

Men hästar ska ju kunna bilda vitaminet själva och det är ju väldigt ovanligt med brister hos dom, däremot kan man ju ge det för att dom ska kunna ta upp ex järn o annat lättare.

Jag ger dubbelt ger mycket extra magnesium o salt dessa dagar som det är så varmt.....kalium behövs också extra

1 mg lät inte mycket. :)

Visserligen brukar jag vara rätt skeptisk till vad de skriver i Travtränaren men den här artikeln skriven av Nils A. Lindberg verkar vettig.

Citat från artikeln:

Vid infektioner och vid värmestress förbrukar hästar stora mängder C-vitamin. Detta är något man bbör tänka på under varma sommarperioder, då det kan vara bra att understödja med extra C-vitamin eftersom hästern egen produktion då är otillräcklig

Enligt tabell i artikeln så är normalt dygnsbehov 200-300 mg / 100 kg - behovet kan mer än fördubblas vid stark värme eller vid infektion.

Som sagt, det känns inte helt ologiskt. Och nu måste man väl säga att det är stark värme? :idea:

1 mg är till mig , inte till hästen...vårt behov ligger väl på 0,7 mg tror jag typ...

Ser ut lite som min ena pålle när han kom tillbaka från proffsträning, sned/låg i vä kors. Var hos en kotknackare, för trodde att han kanske behöver rättas till. Men han sa att han var "sne" i muskelaturen i vä kors, han visade mig att han då var "låg" muskelfattig. Fick efter ordenation gå med en ridsko på v bak för att jobba mer med den sidan.

Åkte av en händelse till en tjej som ger laser mm, hon kollade igenom honom o konstaterade att han hade SI-leden "i kläm". Rättade till honom, och med en gång blev han rätt i korset.

Vet att det var ett långt utlägg, men ville liksom tala om lite bakgrund hur det var med min pålle. Han travade också "snett" i vagnen.:grin:

Ser ut lite som min ena pålle när han kom tillbaka från proffsträning, sned/låg i vä kors. Var hos en kotknackare, för trodde att han kanske behöver rättas till. Men han sa att han var "sne" i muskelaturen i vä kors, han visade mig att han då var "låg" muskelfattig. Fick efter ordenation gå med en ridsko på v bak för att jobba mer med den sidan.

Åkte av en händelse till en tjej som ger laser mm, hon kollade igenom honom o konstaterade att han hade SI-leden "i kläm". Rättade till honom, och med en gång blev han rätt i korset.

Vet att det var ett långt utlägg, men ville liksom tala om lite bakgrund hur det var med min pålle. Han travade också "snett" i vagnen.:grin:

Alltså var din kotknackare inte så bra?

Sen kanske du skulle läsa hela tråden?

1 mg är till mig , inte till hästen...vårt behov ligger väl på 0,7 mg tror jag typ...

Jag har noll koll på människa faktiskt, vilket jag kanske borde ha eftersom jag inte tål citrus så bra (klåda) :o

Ja, kanske det. Men nu e det så att jag tog o svarade på ts "fråga" "direkt" efter egna erfareheter. Och den kotknackaren har varit i de flesta mkt stora stall, kanske var det ettolyckligt tillfälle. Och alla kotknackare kan ju inte allt heller, :o

Ja, kanske det. Men nu e det så att jag tog o svarade på ts "fråga" "direkt" efter egna erfareheter. Och den kotknackaren har varit i de flesta mkt stora stall, kanske var det ettolyckligt tillfälle. Och alla kotknackare kan ju inte allt heller, :o

S-I leden/senan är ingen kota eller liknande. Så kanske var det inte så konstigt att kotknackarn inte fann felet. "mjukt o hårt i hästkroppen" :angel:

Nä, det är en led liksom kotleden det har du alldeles rätt i... :rofl:

-KL-

efter att ha blivit behandlad,gått på vila i 2 månader o lugn igångsättning så fick bästa "Ghost" äran att massera o akupessura lille herr'n. Efter att ha hälsat henne välkommen med sitt fina garnityr så ansåg han det väldigt skönt.

Ghost hade med sin halsplatta modell jättestor för Boyyan:rofl: men det verkade funka så vi inhandlade en modell mindre :) o peppar peppar, det funkar. Istället för blandad tokrusning med sug om bettet så kan jag nu köra honom på "slappa" tömmar. Han travar också rakare även om han första gången med plattan sprang som en banan o körde ner skallen o småskuttade :D

Liten rättelse: Det jag gjorde när jag tryckte på olika ställen var punktmassage. :D

Annars hade jag sagt att jag ville pressura och höjt priset. :D

Liten rättelse: Det jag gjorde när jag tryckte på olika ställen var punktmassage. :D

Annars hade jag sagt att jag ville pressura och höjt priset. :D

:rofl: Trodde det va "samma" :angel: Nöjd o glad blev "NinkeNonken" iaf!

*KL*

Uppdatering ;)

Ghost var på återbesök i höstas och knådade på sötgöte igen och sen dess har han hållt sig i schack *pepparpeppar*

Rids sen 1 månad i skog o mark, tog ett tag att hitta en passande "ponny" sadel.

Dagsfärskt foto..
DSC00537.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka