Sneda "Boyyan" under förbättring-Tips på träning!

Sv: Sneda "Boyyan" under förbättring-Tips på träning!

Uppdatering om "Schizo" ;) :

Var in till Valla o kollade bett, nåt franskt hade de inte men däremot ett delat i läder för närmare 700 spänn. Köpte istället ett tredelat med fasta ringar på Hööks o Syntex (såndär latex) o drog runt bettet. O ta mig tusan så bra det blev! :D Funkar kanon på detta. Satte på en lekkedja också vilket han uppskattar. Han tuggar & dregglar ;) Öronen möts på mitten!

Får nog acceptera att han alltid kommer dra vä sida snett mot höger när han travar & istället koncentrera mig på hur han rör sig. Han tappar inte traven längre alls & är jämnt musklad på låren & korset.

Inriden är han också :) Gick skiiiitbra! Sökte sig neråt i skritten, ingen stjärnkikare alls. Fin & följsam i munnen.

I slutet på Januari ska vi åka in & köra snabbjobb, han känns "klar" i långsam jobben redan nu. Men väntar hellre ett tag till. Nåt har gubben gjort rätt ; grundträningen :D

Om en vecka kommer ET igen. Ska bli spännande & se vad hon säger.

Hade Equieterapeuten ute på fm, Boyyan är helt tillgänglig nu o sätta nålar var nemas problemas idag :) Att vi skulle kommit såhär långt redan trodde jag inte, varken kroppsligt eller mentalt.

Har ökat träningen med dubbla vändor på skogen (10 km en vända) i varierade tempon. Provloppen ska börja i februari & det passar ju bra eftersom nya vagnen kommit då också (hoppas jag).

Vi är på Gång!!

Vad härligt att det går framåt och så snabbt!
Önskar lycka till med fortsatta träningen.:)

-KL-

:( Tyvärr lägger jag förmodligen ner Boyyan nu, inte för att det inte går framåt för det gör det. Men det är så mkt tajfs & skit mellan mig & mina föräldrar om fodringar,hagar & omflytt av stackars hästen i hagarna med hagkamrater. Han gick tills idag med 4 ston , o eftersom han är högst i rang så tillåter han inte alla att äta samtidigt som honom. Detta är ett problem för mina föräldrar som nu har satt honom ensam i en liten hage (förvisso med en bal hö)... Där han nu inte äter, glor mot sin flock & lever rövare. Jättebra! :crazy:

Så less på att ALLTID hävda "min rätt" i stallet gällande mina tävlingshästar. För att inte tala om den fortsatta oförståelsen om medicinering o hur det sprids häst till häst. (För vad gör det om den lilla ponnyn går mellan hagarna o sen i hinkarna?? Det sprids ju inte så).

Blää!!

Vad jobbigt för dig!
Jag hoppas att du både hittar en lösning (annan stallplats?) och en nytändning, så att du kan få satsa på dina hästar. Det där verkar inte kul.

Förmodligen åker han till himlen, känns sådär att flytta på honom eftersom det tog så lång tid för honom att acklimatisera sig hos oss & han far med sina bakben när man minst anar det. Jag kan ta det, men hur många andra gör det utan att bli rädda eller klappa på honom? Det blir en sån omstart...
Häromkring finns mest ridstallar o det travstall som finns med alla träningsmöjligheter har en hyra på 2200 kr + moms per box (dusch & tillgång till banorna ingår) men till det kommer då foder, strö o allt det där. Det har jag inte råd med.

Känns så j-la värdelöst när jag kommit så långt kroppsligt & mentalt med honom.

Kramar...

Så himla jobbigt för dig - det är svåra beslut utifrån situationer man hamnar i. :( Man vill dem ju så väl.

Jag är så himla glad att jag fått med min mamma på tänket med hästhållningen.:love:

Det var en resa från att förvara Fabrol och liknande i havrelåren och börja prata höanalysen och liknande, men det gick även om hon tycker jag är petig i bland. :angel:

Hos oss blir det antingen en pålle till himlen i höst eller att flytta väggar i stallet igen. :cool:

-KL-

Efter mkt om & men så har saker iaf löst sig *andas ut*

Ikväll är det första gången han ska in på provlopp för oss, på Solvalla.
Håll tummarna för att "Hannibal Lecter" sköter sig mot tvåbenta & fyrbenta....

Såhär ser Boyyan ut idag (bildern är från igår).
091029465.jpg

:laugh: Provloppet gick kalas!
1.30 tempo & spår 6. Pang iväg till ledningen i både provstart & riktiga starten. Skulle inte vara master men den som var tilldelad det ansvaret kom aldrig så Boyyan tuffade på i täten.

Sagt av kusken: "Pigg o bra inställning, men loppet gick för sakta för honom. Känns inte som att han bara har 2.000 kr på kontot."

Visade en minimal hälta från vä has så nu blir det farbror veterinären innan nästa provlopp.

Grattis och Grattis på födelsedagen! :idea:

Det är ju inte ovanligt att de blir ömma när man korrigerat upp så mycket på så kort tid som du gjort.

Men det visar ju verkligen att ni är på rätt väg!

Grattis och Grattis på födelsedagen! :idea:

Det är ju inte ovanligt att de blir ömma när man korrigerat upp så mycket på så kort tid som du gjort.

Men det visar ju verkligen att ni är på rätt väg!

Tackar :)

Förmodligen sant, och jag tror att den hältan legat med hela tiden men eftersom jag inte kört ngt snabbjobb med honom alls utan långsamkört, provat rida och nu bara longerat de senaste 6 veckorna så har det inte visat sig och nu gick han ju snabbast nånsin för mig.
Hasen är densamma som han fick sparken på som fölunge och inga bilder har tagits på den.

Nu får herrn en paus o kollas upp så åker vi igen sen :D

Tackar :)

Förmodligen sant, och jag tror att den hältan legat med hela tiden men eftersom jag inte kört ngt snabbjobb med honom alls utan långsamkört, provat rida och nu bara longerat de senaste 6 veckorna så har det inte visat sig och nu gick han ju snabbast nånsin för mig.
Hasen är densamma som han fick sparken på som fölunge och inga bilder har tagits på den.

Nu får herrn en paus o kollas upp så åker vi igen sen :D
Är det inte dags att ta en bild då?
Det är synd om en häst som hela tiden får dras med en hälta som aldrig utreds ordentligt.
gulan

Är det inte dags att ta en bild då?
Det är synd om en häst som hela tiden får dras med en hälta som aldrig utreds ordentligt.
gulan

Nähä??! Det är inte det jag just har skrivit och som ligger i planeringen??

Det är lätt att sitta & döma över nätet utan att veta hur mkt som har lagts ner på honom. :mad:

Fast det vore ju enklare att först slå en plåt för att se om det är någon ide att lägga ner arbetet.

Fast det är ändå mitt eget val vilket håll jag valt att börja ifrån. Och tidigare ägare sagt att han var uppkollad & inte hade några men av det. Fick veta för en vecka sen att det öht inte finns några plåtar alls och han är ej heller fri rtg.

Hästen mår gott, vilket både veterinär & ET kan intyga. Stor skillnad på honom sen han kom, både hull & psyke. Även om psyket kräver mkt mer jobb än själva kroppen.

Nu är han rtg bakkotor & haser, ingenting.
Kollad i halsen, blir ett litet lock vid rörelse men inget som behöver op. utan på med luftkäk och halsbygel.

Bara att tuta och köra nu då, så fort hältan är borta. Kul!

Bara att tuta och köra nu då, så fort hältan är borta. Kul!

Jepp, blir skrittmotion 10 dagar from efter påsk.
Sen ökar vi om det känns bra.
Visade ingen hälta vid böjning, men kan inte haser vara kluriga?

Mina få has-hältor har tvärt om varit mycket tydliga, knän är desso lurigare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka