Sneda "Boyyan" under förbättring-Tips på träning!

Sv: Sneda "Boyyan" under förbättring-Tips på träning!

Hmm...
Vet sa att det förmodligen kan vara så att han vinklar hasen pga sparken som fölunge, att han rör sig så helt enkelt men för den delen inte är halt. Det "enda" han har är en galla på vä hasen.
Jag har ju som sagt inte upplevt honom halt hemma.

Ska väl kanske sluta fundera & analysera ett tag ;)

-kl-

Underbart att titta ut genom fönstret o se Boy i hagen, betandes :laugh: En del av er kanske minns hur det var när han kom hit i höstas, hur han inte visste hur han skulle ta ett äpple på marken ens. Försökte länge & väl med olika ställningar på kroppen o benen innan han "bad" om hjälp!

Bara en sån sak kan göra en lycklig :love:

Åååååh... :love::love:

Själv blev jag glad i dag över att min Nise gjort saker jag trodde var helt omöjliga.

Mött hästtransport på ett ställe där det låg plaströr på båda sidor vilket det inte brukar, mött och blivit omkörd av häst på rakbanan! och hört startkommandon för första gången på fyra år - och han började LYSA i ögonen! :love: :banana:

-kl-

Nu så är vi äntligen igång igen efter diverse sårskador här o där !! Skrittade 50 min igår och emellanåt gick Boy avslappnat.
Ratar totalt Kraffts sortiment nu, äter Dynavena 100 och i princip bara gräs (struntar fullständigt i höet som läggs ut lunch & eftermiddag). Dock går morgonhöet (1,5 kg) och natt höet ner (3,5 kg).

Slänger in bilder från igår..
SE0510130.jpg

SE0510139.jpg

Åh - skillnad... :)

Fast jag skulle vilja sätta fingrarna i honom... ;)

Uppdatering;

Bokat tid för Maxprov idag på klinik samt ny veterinär.

Men se det blev det inget av, för det tyckte vetten va onödigt.

Diagnos; behandlad v has , bb knän, v carpussenskida.
Endoskopi på bandet visade slappt gomsegel samt slappt stämband vänster sida.

:banana:

Hur "dålig" bedömdes halsen vara då?

Inte SÅ farligt förmodar jag eftersom bananen dansar??? :idea:

Hur "dålig" bedömdes halsen vara då?

Inte SÅ farligt förmodar jag eftersom bananen dansar??? :idea:

Var nog mer trött dansen...:o

Ja det täpps igen vid in & utandning. Kunde om jag ville ta honom till Ekfalk o se vad exakta felet var men den kostnaden hoppar jag. Tänker inte op heller. Hade han varit 3-4 år så ja, men inte nu.

Ja du har så rätt så. :crazy:

Jag var där en gång med en häst som kollats i halsen på hemmakliniken - han hade fel på struplocket och fick ingen luft alls i vissa vinklar. Liiite sur är jag över att de inte ens reflekterade över det på kliniken nära mig.

Ja du har så rätt så. :crazy:

Jag var där en gång med en häst som kollats i halsen på hemmakliniken - han hade fel på struplocket och fick ingen luft alls i vissa vinklar. Liiite sur är jag över att de inte ens reflekterade över det på kliniken nära mig.

Samma här, kollade ju detta i våras hos en privat vet..känd i travkretsar dessutom. Samt rörelsekontroll u.a.
Hasen sa jag ju till om eftersom min kusk i provloppet påpekat, då fick jag ju ett fnys till svar samt "det var en duktig kusk som kunde känna det". Ja tydligen, för nu är just den behandlad samt vb knä flödade det ur... Han var inget halt på rullmattan men 2 gradig vid böjning vb, hb samt vf. Han är ju en kämpe iaf..med åldern emot sig.

Stod som ett ljus vid behandling (första gången han blir det) och följde mig som en hund vart jag än gick. Veterinären kallade honom "Ferdinand" :p

prova med krysspärrgrimma, tungband och typ raymondkäk...Zandokan hade problemet i ett lopp o ett jobb, men efter jag började med det har det funkat...+ örter för halsen o immunförsvaret
..eller så kanske halsbygel fungerar

Tungband och Raymondkäk är jag med på varför det kan hjälpa, men vad gör kryssgrimma (pullargrimma eller mexikansk nosgrimma i övriga hästvärlden :D ) för nytta?

*via-kanske lite trög?*

stänga munnen så det inte kommer in luft är, hästar ska andas genom näsan...öppnas munnen på dessa gomsegelhästar så blir det fel....( sa vetten till mig när vi diskuterade alt metoder från op)

I och med att hasten ar svensk kan man ju outrule epm (for den ar val inte amerikansk fodd?).
Vill du inte operera hade jag satt pa en cornell collar. Tyvarr har jag en kansla av att det ar forbjudet i sverige. Har for mig vi diskuterade ngt liknande i finland for nagot ar sedan.
Jag tycker det ar en outstanding hjalpmedel for en hast som misplaces his palate.

Det ar svart att ge tips da allt det jag tar som "Sjalvklart" gar bort av ett eller annat skal.

I vilket fall - lycka till.
For ovrigt, gar han battre nu rent travmassigt?

Synd for det fungerar verkligen.
Dock kan det vara bra att fa tag pa en kusk som kor som du sager. Dvs inte "minns" hasten sen tidigare och kor som om den hade samma gamla problem.
I slutandan var det nog det som gjorde att Angel (min alskade gammel tant) skickades soderut.
Vet inte hur manga ganger kusken kom in efter att ha fegkort hela vagen och var saaaa overaskad for "hasten kan ju anadas nu, och inte ar den halt heller!"
Fruktansvart trist nar man kampat sa och forsokt forklara den "nya" kapaciteten man lyckats plocka fram med hjalp av helt revolutionerande metoder (hage, grovfoder, polare och ovan namnda cornell collar + ett par vet besok och en ny hovslagare)

prova med krysspärrgrimma, tungband och typ raymondkäk...Zandokan hade problemet i ett lopp o ett jobb, men efter jag började med det har det funkat...+ örter för halsen o immunförsvaret
..eller så kanske halsbygel fungerar

Tack för tips, men jag har redan det men Frank O'mara checken ist för Raymond. Ger ren C-vitamin sen 2 månader tbx.

Ej provat halsbygel.

I vilket fall - lycka till.
For ovrigt, gar han battre nu rent travmassigt?

Ja det gör han , trots att han hade en rejäl inflamation i bakknäet.
Han är ju fin & så men det känns som om han åldern emot sig..:( Om jag ändå hade så pass cash att jag kunde op utan att det skulle kännas nämnvärt i plånkan.

Just nu har trivs han gott med att äta gräs:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka