Centaur

Trådstartare
Min häst har lyckats fastna med eller trampat på ena framskon så nu är den helt sned. :crazy:

Det skiljer kanske 1 cm mellan in och utsida.... Skulle ni låta honom gå i hagen (mjuk gräshage) eller är det bättre att ha honom inne där han har mjukt sågspån att sjunka ner i?

Förhoppningsvis kommer hovis i morgon kväll men det är inte säkert...

Sv: Sned sko

Min häst har oxå gjort så ett antal gånger. Han har fått gå i mjuk gräshage till hovis kommit. Inget har hänt honom, en gång trampade han av skon istället, men de var när han gick med unghästarna och det var full rulle från morgon till kväll.. suck..

Glipar skon även om hästen står platt på hoven?

hm ja alltså om han står på plant underlag så tar inte utsidan i golvet. det är insidan som är uppböjd, längst ut i traktarmen på skon.

tror inte att han drar av sig den ute, det jag är orolig för är snedbelastning!
men marken är mjuk så vet inte hur farligt det är om han får gå ute.

samt att min andra häst måste vara inne också isf och det tycker han inte är så jättekul. men är det skadligt att gå ut med den sneda skon så får dom ju givetvis vara inne båda två..

Putt putt...... Pålle vill ut och äta gräs... Vågar jag släppa ut honom?

Om det är en hääst som hååller sig hyfsat lugn, dvs inte springer och busar dagarna i ända så hade jag släppt ut, marken är mjuk nu så det är ingen fara!

varför tar du inte bara av skon? det är ju det bästa i väntan på hovis, går den ute med en sne sko är ju risken stor att skon lossnar och slits av istället, och hoven trasas sönder/skaderisk.

Därför att det klarar jag inte. :p

Som sagt är det ena traktarmen som har böjt sig ca
1 cm längst bak, i övrigt sitter skon på plats som den ska.

Han fick iaf gå ut nu, det är lika mjukt i hagen som i boxen med allt regn som kommit.

har inga verktyg!

tror inte jag skulle klara det heller för den delen, så risken är väl att han skulle stå med en sko som sitter halvvägs på... :crazy:

då är det bättre med en som är lite böjt längst ut..

har inga verktyg!

tror inte jag skulle klara det heller för den delen, så risken är väl att han skulle stå med en sko som sitter halvvägs på... :crazy:

då är det bättre med en som är lite böjt längst ut..

Men quinna! :cool::eek::D

har du aldrig varit med om behovet av en tång alltså? eller lös sko ?! :confused::D

Införskaffa genast! lika basic som att ha bomull i sårvårdslådan till hästen typ! :cool:

Jag hade tagit av skon. Jag tror inte snedbelastning är så farlig men skon kan kila fast under en rot eller att ha trampar bort de så att hoven går sönder.

jo men då ringer jag hovis och så kommer hon och fixar det.
:angel:

jamen du kan ju stå i en sits när skon måste bort NU. typ om hästen står i hagen/du är ute på ridtur och halva skon lossnar för att hästen hoppat till eller trampat snett eller vad som helst. eller har din hovslagare omedelbar utryckningsjour vart du än är och när det än är?

allvarligt och skämt åsido: varför inte lära sig en sån enkel sak själv, för att ha möjlighet att rädda en dålig situation för hästen? förr eller senare kommer du ju att ha behov av det och det är ju en sån himla liten grej att lära sig!

nej på mina snart 20 år som hästägare så har jag aldrig haft behov av det.

ja hon kommer så fort som möjligt, jag är typ vip-kund. :p

nej på mina snart 20 år som hästägare så har jag aldrig haft behov av det.

ja hon kommer så fort som möjligt, jag är typ vip-kund. :p

verkar fruktansvärt osmidigt att inte själv kunna åtgärda en så lätt sak OM det skulle behövas. Har inte din pappa en vanlig verktygslåda med en tång i? Men visst - whatever works :angel:

verkar fruktansvärt osmidigt att inte själv kunna åtgärda en så lätt sak OM det skulle behövas. Har inte din pappa en vanlig verktygslåda med en tång i? Men visst - whatever works :angel:

Ha ha mackan! Det är inte alla som är så händiga som du och jag....:rofl: Jag hade också tagit av skon men om man aldrig gett sig på sånt så kan det nog verka lite besvärligt...

Centaur...jag måste nog instämma lite i mackans svar...skaffa dig en vass tång, du KAN ha sån himla otur nästa gång att hästen vrider skon väldigt mycket och det är lördag kväll....;)

Hoppas din hovis kommer idag och att allt gått bra för dig! Jag tycker iaf det var rätt att du släppte ut och inte lät honom stå inne...

Nja det är väl en speciell tång man använder, inte en vanlig??

Hovis kom i går kväll och fixade skon. :D

Nej självklart kan du dra bort en sko med hjälp av en HELT vanlig tång! det är ju det jag menar - det är lätt och därmed en himla bra grej att ha koll på.

du tänker nog på en nit tång, när man sömmar PÅ skon. Ta av den behöver man inga magiska special instrument till : )

skönt att det är fixat för denna gången iallafall och ordnade sig! :)

när du bara tex skall plocka av skon går det bra med en vanligt tång
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=98805

eller så köper du en hovtång finns på biltema

productimage.asp

dock med dessa 2 så är nog den vanliga bättre då den är vassare

Liknande trådar

Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 838
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Har sett mycket trådar nu om väderförhållande å häst. Tänkte att här får man gnälla av sig lite extra över något man int har makten...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
8 113
Senast: Buck
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 415
Senast: kryddan
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!