B

Bellson_

vad gör man om man har ett ben som är längre, så när man trampar ner hälarna sitter snett i sadeln vilket påverkar hästen?? :confused:

har alltid haft ett ben som är längre med doktorn sa att det skulle växa bort men dom är fortfarande olika långa.. detta har aldrig påverkat min ridning men nu när hästen har blivit väldigt svårriden i vänster varv medans högervarvet är som vanligt så har både tränare och dressyrdomare konstaterat att jag sitter snett. Jag har alltså börjat rida snett nu, och därför vill jag bli av med detta problem fort..
HUR fixar jag detta? :crazy:

Sv: sne :S

Red med en som hade samma problem. Det skiljde 1 hål på stiglädren och gjorde hon så var det inga problem utan då blev det jämvikt i båda stigbyglarna. Har du stiglädren i olika längder?

ja, jag rider alltid med 1 hål längre på vänster sida så att benet "kommer ner" riktigt.
fler tips? :bow:

Pallra dig iväg till kiropraktorn illa kvickt! Det gjorde jag, och nu skiljer det inte längre 2 cm (!) på mina ben, utan de är faktiskt lika långa. :)

HUUUUR?! satte han på en extra benbit i ena benet eller vad? :eek:

Hi hi, nej någon extra benbit fick jag inte. Justerade mitt bäcken (med en massa knakande) så att jag blev rak där, och därigenom så hamnade benen på samma höjd. Lite kusligt första gången men jag mådde sååååå mycket bättre i kroppen efteråt. Och inte behöver jag lägga upp byxbenen olika långt längre, och jag har fått justera stiglädren......

okej, ska be mamma ringa och prata med en kiopraktor:)
tack :bow:

jag har haft samma problem :crazy: visserligen skiljer det väldigt lite i längden på mina ben (har hört att över hälften av världens befolkning har olika långa ben :eek: ) men det påverkar ändå min sits..
Själv har jag inte kommit fram till någon lösning utan sitter bara så att jag är rak på hästen, men själv känner mig lite sned (mysko förklaring ;))

har haft samma problem tills i går. JAg har alltså ojämna ben, och min ridlärare har sagt att det spelar ingen roll man SKA jämt ha jämna stigläder, men nu i går var det sits träning och då sa tränaren att man sitter bara sneare då, jag satt visserligen rakt över hästen, men med olika vikt på sitbenen. SÅ jag fick korta det vänstra lädret 1 hål, och allt föll på plats, men det att jag under närmare 4 år har varit tvingad att rida med jämna hade jag laggt till med ovanan att "haka" fast mig med vänster benet, och då även i vänster varv. Min vänstra höft har alltså blivit fel "vridet". SÅ det är derför jag haft svårt att få med hästens yttersida, spec på volt.

Jag har fått övningar som att stå och hålla i mig i vägen med höger hand, sen lyfta vänstra benet rakt ut och vrida foten in mot kroppen och ner. PÅ bara några minuter med det så blev det bättre. Jag får i alla fall tänka på att i bland när jag rider lyfta ut benet och vrida om för att man är van vid att "haka" fast sig.

kand et vara något du gör, hakar fast dig?

Hejsan!
Jag jobbar som osteopat och möter dagligen folk med BenLängdsSkillnad. Det finns två typer av BLS,

Anatomisk och funktionell.
Anatomisk är när skelettet faktiskt är längre på ena sidan jämfört med den andra. Denna diagnos ställs enklast genom att man mäter röntgenbilder.

Den mera vanliga BLS är den funktionella. De flesta människor är något längre i högerbenet än vänsterbenet.
Orsaken är att man har ett framåtroterat höger bäckenben. När bäcken halvan roterar framåt så sänks höftledspannan vilket innebär att höger benet fäster längre ner än på vänster sidan.
Ett enkelt sätt att se om det är roterat är att ställa sig framför en spegel och jämföra höjden på bäckenbens kammen, (benet nedanför midjan på sidan av kroppen)

När bäckenet roterar blir "Crista kanten" högre på den sidan med det längre benet. (jo det är faktiskt så)

Genom att behandla bäckenet med manipulationer, muskeltöjningar och träning så kan man hålla sitt bäcken på plats.

Ett stort problem med sneda bäcken på ryttare är att vi sitter in snedheten i våra hästar och i sadlarna. Så för att få ett så bra resultat som möjligt bör man låta kolla både häst och utrustning oxå.

PS. vi ska inte snacka sneda bäcken hos golfare:angel: :angel: :angel: voj voj vad dom sliter snett.:angel:

Hoppas du förståååt,:D //Sita

Finns det några övningar mm man kan göra själv för att förbättra sitt sneda bäcken?

Finns 5 naprapater/kiropraktorer inom 20 mil från där jag bor men de har fullt upp och tar inga nya patienter :mad: .

Fäller in en liten varning: HELVETE VAD ONT!! Jag ta mej fan skrek rätt ut när naprapaten skulle "tretcha" (läs slita sönder fullständingt) min muskler i låren.... ska aldrig slarva med stretchingen efter ridningen längre...:) haha

Har du provat att sätta in en sula i skorna? de har jag nu o de känns i alla fall som de hjälper :)

Jag måste ha olika långa ben :p för när jag tyckte att jag hade jämna läder så fick jag länga ena sidan med två hål för att det skulle bli jämnt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka