Snäva svängar

B

bonnier

Är det någon som har några fina tips på hur man kan träna upp hästens smidighet och styrka så man kan göra snabba omhoppningssvängar? Skulle vara trevligt om någon hade några allmänna övningar för balans och styrka också. Ladda tråden med tips nu! :D

Sv: Snäva svängar

jadu det finna ganska många övningar som man kan göra..
Några lite lättare övningar är att du te.x när du galopperar att du kortar upp galoppen något och sen gör en liten volt som du gör med hjälp av din ytterskänkel. Gör så några ggr så att du känner att hästen börjar lyda för din ytterskänkel.
Man kan ju också sätta upp några låga hinder som du tränar på att göra korta men ändå kontrollerade vägar.

Lycka till!! :D

Senast ändrad:

En övning som härstammar från Pessoa tror jag är att man rider i galopp ungefär på medellinjen fast lite närmare väggen (ca 1/3 av ridhusets bredd). Sen rider man genom hörnet, man vänder tillbaka, i lätt sits och accelererar ut ur svängen. Detta gör man för att hästen själv skall balancera och få ta i ut ur hörnet. Först får den bromsa utt, det gör väggen, och sen acca. Kan hästen göra detta kan den lättare svänga inne på banan.
På medellinjen på väg upp mot väggen kan man utöka övningen genom att göra lätt sluta i galoppen.

Rida förvänd galopp, det är jättenyttigt.

hej! för att få hästen kvick o uppmärksam på dig kan du göra mkt igångsättningar från halt till galopp galoppera ngra steg (se till så att hästen bär sig bra) och sedan göra halt från galopp osv.:) när du vänder korta vägar vänd på ytterhjälperna!:D, så att hästen inte tappar balansen när du släpper yttertygeln:P prova.. det funkade för mig o mina hästar:)

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 019
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 537
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar