snart skickas han..

Sv: snart skickas han..

Hur glad skulle du vara om du bara fick sitta instängd på ett litet rum hela dagarna utan att ha någonting att göra? I och med det du skriver så borde du redan veta vad problemet är. Min häst kan bli uttråkad och grinig om hon inte får komma ut och hitta på någonting på ett tag, och då går hon ändå ute dygnet runt (lösdrift).

Jag har verkligen inte förståelse över huvudtaget för de människor som kan tycka att det är ok att låta hästarna stå inne i två veckor!!
Jag som tycker det är katastrof när vissa inte låter sina hästar vara ute mer än två-tre timmar per dag. Jag förstår att det inte är ditt fel och att det inte alltid är så lätt att byta stall av vissa anledningar, men om hästen inte ens får komma ut i hagen så bör du fundera på att göra vissa förändringar. Om du verkligen inte kan flytta honom till ett annat stall så bör du överväga att sälja honom till någon som kan erbjuda mycket utevistelse.

Det finns ingen lag som säger att hästarna MÅSTE komma ut varje dag, det står endast i djurskyddsbestämmelserna att "hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande och bör sommartid hållas på bete". Jag önskar verkligen att det var ett krav, för jag ser ärligt talat det här som vanvård, både fysiskt och psykiskt för hästen.

*KL*

Och även jag tror att miljön + den minimala utevistelsen är stor del av anledningen.

Min 3½åring härhemma som normalt är en liten ängel är nu ett hår av hin. Rastlös, grinig och allmänt drygt. Hugger vilt i väggarna när man lägger på täcke, är noll kelig (normalt mycket kelig), surar när man borstar etc. Hon har i 1½ vecka stått i liten hage utan kompis. Det räcker, trots att hon stått ute 12 - 14 h/dygn och har kompisen på andra sidan stängslet. Men hon får inte utlopp för energin, ingen att busa med etc. Och då blir hon överladdad och grinig.

Hon sken som en sol (och skuttade och for..harkel) när jag red idag - första ggn på 6 månader.

Jag har samma problem.
Jag har en valack som mår mycket dåligt av att vara ute lite.
Han blir sur och bits, och annat dumt.
Men där jag står får dom bra vara ute tre timmar/dag i grushagar där dom sjunker ner i lera till knäna:cry:

Jag mår väldigt Väldigt dåligt för min häst skull, och håller därför nu på att försöka hitta ny boxplats.

Här finns gräshagar, men dom får vi nästan aldrig använda, pga av att det är för blöt.:mad: :(

Min högsta önskan är att få sätta honom på lösdrift, för jag vet att det är nog det bästa för honom.

Kanske för din med?;)

/Picco

Tack!

Rulle har ju stått på Ridskola förut och vantrivdes. Det fick vi tyvärr reda på så sent. När vi började kontakta hans andra/förra ägare.

Tack igen..

Ska nog cykla ner till hästen nu:P:P

Kan ge en lite sen rapport om hur det gått:

Rulle är så glad igen. Har blivit av med mörkret och hagarna har blivit trevliga. Nu är han den mysigaste och gosigaste hästen igen.

Så allt berode på det. men det var så konstigt då han har vart inne mkt förut hos andra ägare och aldrig blivit sur.

men men nu har allt löst sig som tur är.:D:D

hej hej

´jag var faktiskst med om något liknande med´min nordsvensk.
hon är jättetrevlig på alla sätt man kan tänka sig fast hon blev okså jättesur och ilsken och hade öronnen bakåt och jagade människor som kom in i hagen men de visade sig att hon hade otroligt ont i magen så jag började ge henne magtarm och hö inge kraftfoder eller något sådant och nu är hon världens mysigaste igen.

det kanske är värt ett försök iaf

hoppas att de ordnar sig
mvh/erika

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 748
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben