snart kräks jag ut ungen

E

esparenza

jag kan inte äte en enda mltid utan att spy, allt detta kräkande tar knäcken på mig. Jag har gått till läkare och fått med. men de hjälper inte. i början mådde jag bara illa å fick kväljningar (innan jag fatta va de gällde) Sen började jag spy, å nu är de i princip de enda jag gör hela dagarna. De tar knäcken på mig, visst visste jag väl att man brukar spy men de kan ju inte va nå vidare bra å spy ut all mat jag stoppar i mig. I 3 låååååååååååånga veckor har de hållt på å jag har nog aldrig vägt så lite som jag gör nu, börjar bli lite orolig att de ska hända något. Någon som har nåt tips på va jag kan göra:crazy:
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Jag kan rekommendera ingefäratabletter. De är lättare att ta än ingefärapulver. Ingefära(tabletter) fungerar jättebra mot grav-illamående.
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Prata med läkare och BM igen, du kan behöva få komma in och få vätske dropp! Akupunktur kan hjälpa oxå.
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

oj va läskigt de lät, men de ska jag göra..
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

minns hur det var... skithemskt.. spydde i 6 veckor hela dagarna....

hjälpte lite att äta lite men ofta typ ett mariekex här och där.. dricka en klunk här och där.... knaprade piller och hade såna där armband mot illamående.

Har hört att en del använder akupunktur mot illamående?
 
Sv: snart kräks jag ut ungen


Precis som det låter så är det tabletter gjorda av ingefära. Ingefära känner du väl till?

Och jag håller med Snurrfian också, ifall du har/haft såna besvär så kan du behöva vätska upp dig med dropp. Själv fick jag av olika anledningar svår diarré som höll i sig i slutet av min grav, att jag behövde akut dropp vid två tillfällen innan det gav med sig. Vätskebalansen är jätteviktig när man är gravid!
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Jag har fött tre barn, varje gång så har jag spytt fram till de föddes :crazy: gick ner mellan 12-13 kg under mina graviditer. Gick alltså inte upp ett skvatt, barnen tog det lilla jag fick behålla.

Det enda som hjälpte lite på mig var att äta jordnötter innan jag klev ur sängen *jätteäckligt* men.. vad gör man inte.

Jag var på väg att bli inlagd flera gånger under alla graviditeter men lyckades hålla mig från sjukhuset då extra ultraljud visade att fostren växte fint.

Provade allt som fanns både på recepet/apoteket och på hälsobutiken men inget hjälpte. :cool:

Jag förstår dig.. det är pest & pina.

Prata med din BM.
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Precis som det låter så är det tabletter gjorda av ingefära. Ingefära känner du väl till?

Och jag håller med Snurrfian också, ifall du har/haft såna besvär så kan du behöva vätska upp dig med dropp. Själv fick jag av olika anledningar svår diarré som höll i sig i slutet av min grav, att jag behövde akut dropp vid två tillfällen innan det gav med sig. Vätskebalansen är jätteviktig när man är gravid!

jo de vet jag va de är. men de känns som om jag skulle spy av de också i och med att jag verkligen hatar de! men men de är väl värt tt försök
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

oj va läskigt de lät, men de ska jag göra..

Att få vätskedropp? Eller akupunktur? Vätskedropp är inte särskilt läskigt, det gäller att vara rädd om sig och den lilla i magen!
Akupunktur är inte heller något läskigt, jag var rätt illa mående med Elin, men med hjälp av akupunktur så fixade jag dagarna.

Prata med din BM, det finns hjälp att få och det är viktigt att du kommer under kontroll! *kramar om*
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Min BM rekommenderade åksjuketabletter :idea: och de funkade på mig. Önskar någon sagt det första gången...:eek:

Heter Postafen och finns receptfritt på apoteket. 1 tablett räcker 12 timmar och jag tog alltid en precis innan sängdags så att den satt i på morgonen.
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Såna åksjuketabletter man får var inget som hjälpte på mej heller.
Det rekommenderas att man äter nötter & morötter, att alltid ha ngt vid sängen & äta före man stiger upp samt att småäta.
Men det hjälpte inte heller & min räddning blev bikarbonat!Det bästa som uppfunnits kom jag på;)
Det är det mest basiska man kan äta & jag åt det när jag kände att det började vända sig i magen.Mkt bra!
Så bra att jag gav det till ,morsan & farsan när de fick vinterkräksjukan:angel:
Jag vet vad du går igenom & hoppas det går över så fort som möjligt.
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Bikarbonat?!!
Hur mycket tog du?
Kan det funka på lös mage oxå,tror du?

Undrar hon som absolut inte är gravid men gärna tar emot ett bra tips!
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Har du provat dom här åksjukearmbanden som finns på Apotek?
Ska hjälpa mot åksjuka och graviditetsillamående.
Värt att prova iaf!
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Drick varmt.
Kall dryck, speciellt tillsammans med varm mat gör att du kräks mycket lättare.

Jag kunde äta mannagrynsgröt (på sojamjök) och sippa ett par klunkar vatten. Allt annat fick jag upp fram till vecka 15.
Sedan gick det över till morgon illamående.
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Morötter?? Det är det enda jag inte kan äta när jag är gravid (älskar morötter). Om jag äter morötter så blir jag illamående... (var likadant under förra graviditeten)
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

När jag vart gravid så kräktes jag dygnet runt, gick till läkare som skrev ut en medicin som heter Lergigan. Den fungerade klockrent och inte farlig för bebben! Kolla med din läkare!!

Lycka till!
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Det var någon vis person här på buke som skrev att man ska dricka en matsked vatten varannan minut om man kräks/har diarrée för att förhindra uttorkning. Man blir uttorkad fortare än man tror om man inte kan dricka eller äta.
 
Sv: snart kräks jag ut ungen

Har man hyperemesis (gravt graviditetsillamående) är det ovanligt att något av välmenande huskurer och receprfri medicin hjälper. Be att få prova Esucos, ett receptbelagt läkemedel som brukar hjälpa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 964
Senast: Hazel
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 907
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 482
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp