Snart ihopsläpp igen..

K

knasigare

Vad tycker ni om att ha skydden på vid ihopsläppet? Hästarna ska släppas ihop på betet nästa helg och jag är så fruktansvärt orolig. Visst är det snälla och vettiga hästar som ska släppas ihop men endå, man vet aldrig.

Jag funderar på om jag ska sätta skydd på, eller är det bättre med helt nakna hästar? Hur länge är det vettigt isåfall om man har skydden på att ha på dom? Dom närmsta timmarna eller bara någon timma eller hur länge vågar man? Jag menar nu vanliga senskydd.

Har ni skydd på era hästar när dom släpps ihop med andra hästar den inte träffat förut?

Sv: Snart ihopsläpp igen..

Vi släppte nyss ihop våra hästar med en häst som aldrig gått med andra hästar förut. Ingen av dem hade skydd eller grimma som de kunde fastna i. Först hälsade de, tjöt lite och det kom några sparkar i luften. Sen drog de idiotrace, hade skitkul tillsammans. Visst var jag nervös när de nitade två decimeter från staketet, men det gick bra.

Har aldrig haft skydd på vid ihopsläpp, den största risken jag kan komma på är om någon blir sparkad på benen och det hjälper ju inte benskydd mot i alla fall :p

Jag har haft benskydd på vid ett flertal tillfällen. Framförallt för att min pojke har pålagringar båda fram och behöver lite extra stöd när man kan vänta sig lite rusningar i hagen. Han har haft dem några timmar, de åker av när alla hästar lugnat sig och står o äter i godan ro.

Lycka till! (Enligt min erfarenhet är det sällan det händer några allvarliga saker vid hopsläpp.)

Jag hade inga skydd på min pålle men alla i stallet hade kommit överens om att ta av skorna bak så att dom inte får sig en dödsspark i pannan!

Och då hade han aldrig gått med dessa hästar innan...och dom tre var redan en flock.

Har släppt ihop hur många hästar som helst och än så länge har det inte hänt något just vid själva ihopsläppet (inte särskilt mycket annars heller). Så oftast oroar man sig i onödan, så länge hästarna har gott om plats och helst inte allt för kuperad terräng så brukar det gå bra.
Skydden skulle ju inte skydda särskilt mycket mot slag från andra hästar, men om du känner för det kan du ju alltid ha dem på mot skydd från hästens egna bakhovar, som någon annan redan sagt.

Lycka till!

Har alltid skydd på vid hopsläpp. ALLTID.

Släppt ihop måååånga hästar genom åren. 90% går det lugnt till. De andra 10% är benskydd en bra ide. Dels skyddar de om det blir race i hagen och hästen sparkar sig själv på benen. Men de skyddar ÄVEN om det blir slagsmål, det har jag egen erfarenhet av. Sett avsparkade griffelben och senskador som skydd definitivt hade mildrat och skyddat från. Även haft benskydd vid mindre lyckade hopsläpp och de har definitivt skyddat.

ser inte varför det skulle skada alls. det enda det kan göra är att ev. hjälpa , i de få fall det går snett.

beroende på hur det gått vid hopsläppet avgör jag om jag har skydden på ett par dagar i rad, eller om det räcker första dagen. Första dagen sitter de på! Ett hopsläpp är INTE klart bara för att det gick lugnt till den första timman.

Vi släpper våra unghingstar på tisdag och inga skydd här inte!!! För det första har de aldrig haft skydd, för det andra kan skydden vara till skada för benen.

Tack för alla lugnande svar. Jag är faktiskt lite lugnare nu och jag har bestämt mej för att ha på skydden vid ihopsläppet och tar av dom sen när dom lugnat sej lite och sprungit klart det värsta iallafall.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 915
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur