Snart ger jag upp. (Långt)

Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Läs inlägg 1 och 73 igen, så ser du att det inte bara är på tävling.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

mm, jaaa, det kanske var så ja, men det var väl lite av en tolkningsfråga, ts skrev aldrig rakt ut hur det var, så jag tolkade som att det var på tävling hästen var "dum".

läs mitt förra inlägg med infallsvinkeln att det är på tävling, och inte på träning, så blir det rätt.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Ville bara nämna att korten är tagna i sommras efter en hoppträning, kortade martingalen då först efter då han bara sprang med huvet i luften och för att få ner det något kortade jag den lite. Men fotot kan även vara lite missvisande då jag inte kortade den allt för mkt och den är rejält lång ;)

Det du skriver här för iallafall mig att tänka att du har lite att vinna på att träna lite annorlunda. Att använda en martingal för att tvinga ner hästens huvud kan ge PRECIS DE PROBLEM som du beskriver.
Hästen ska gå i rätt = ändamålsenlig form UTAN hjälptygel. Martingalen ska bara "klicka i" i det ögonblick hästen slår upp huvudet för långt.

Du skriver också att dressyren och dressyrformen är mycket bra. Jag ser för mig en häst som går mot hindret i "dressyrform" = INTE SER hindret ordentligt = måste slå sig fri för att kunna/våga hoppa - och hindras av hand martingal - > och SJÄLVKLART kastar sig åt sidan och vägrar - ren självbevarelsedrift. I löshoppning har den ju inga problem!!!

Kan tyckas hårt det jag skriver, men jag har sett det så många gånger....hoppas du ändå kan ta dig en funderare på detta.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Min spontana känsla när jag läser är som de flesta andra har skrivit: Han har ont. Kolla upp honom!
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Det du skriver här för iallafall mig att tänka att du har lite att vinna på att träna lite annorlunda. Att använda en martingal för att tvinga ner hästens huvud kan ge PRECIS DE PROBLEM som du beskriver.
Hästen ska gå i rätt = ändamålsenlig form UTAN hjälptygel. Martingalen ska bara "klicka i" i det ögonblick hästen slår upp huvudet för långt.

Du skriver också att dressyren och dressyrformen är mycket bra. Jag ser för mig en häst som går mot hindret i "dressyrform" = INTE SER hindret ordentligt = måste slå sig fri för att kunna/våga hoppa - och hindras av hand martingal - > och SJÄLVKLART kastar sig åt sidan och vägrar - ren självbevarelsedrift. I löshoppning har den ju inga problem!!!

Kan tyckas hårt det jag skriver, men jag har sett det så många gånger....hoppas du ändå kan ta dig en funderare på detta.


Jag använder inte en martingal som en hjälpmedel för att han ska gå i form utan jag gjorde den lite kortare då han sprang som en tok och vägrade ta ner huvet och var nära på att bli nockad flera gånger, han rids heller inte i dressyrorm mot hindret, detta var som jag tidigare skrev efter hoppträning då jag jobbade honom i mer av en dressyrform. Låter honom aldrig gå i den formen mot ett hinder då jag vet att han inte ser hindret bra då och det resulterar i att han vägrar, har en annan bild på precis innan ett hinder där ser man formen betydligt bättre innan hinder, ska se om jag kan hitta den. Bilden i fråga är som sagt var tagen efter hoppträningen då jag travade av honom.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Fler bilder är ok.

Jag vidhåller att första steget är att rida hästen rätt - den ska inte "springa som en tok och vägra ta ner huvudet" - först när den är lugn, lydig lösgjord - är det dags att börja hoppträning - och ev. sätta på en martingal.....mvh/:cool:

Jag använder inte en martingal som en hjälpmedel för att han ska gå i form utan jag gjorde den lite kortare då han sprang som en tok och vägrade ta ner huvet och var nära på att bli nockad flera gånger, han rids heller inte i dressyrorm mot hindret, detta var som jag tidigare skrev efter hoppträning då jag jobbade honom i mer av en dressyrform. Låter honom aldrig gå i den formen mot ett hinder då jag vet att han inte ser hindret bra då och det resulterar i att han vägrar, har en annan bild på precis innan ett hinder där ser man formen betydligt bättre innan hinder, ska se om jag kan hitta den. Bilden i fråga är som sagt var tagen efter hoppträningen då jag travade av honom.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Är bara nyfiken om fler resonerar så, men är det många som konsulterar fler veterinärer än en när det inte är solklara fel/solklart bra med hästen?
Alltså att man för att vara på den säkra sidan (?) aldrig nöjer sig med bara en veterinärs åsikt.

Jag konsulterar bara en veterinär till om det är tal om "helt kört", tex så dömde en gång en veterinär ut min häst, hade jag tur skulle han gå att endast promenadrida.
Då kollade jag vad en till veterinär ansåg.

I annat fall så räcker det med en veterinärs diagnos för min del.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Jag är helt på din linje, känner man inte att vet. har hittat rätt ska man självklart anlita en annan. Det räddade mitt sto.
I TS fall, tror inte jag att det är så svårt för en BRA vet. att hitta felet:smirk:
OM det är något:angel:
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Min kompis gamla häst gjorde likadant. Han blev riktigt, riktigt farlig. ställde sig rakt upp och kastade sig och sånt. Han gicks igenom flera gånger och inte skulle det vara något fel på hästen. Han lämnades iväg en sväng på tillridning till en duktig kille som kanske skulle orka rå på honom lite bättre, men inte blev det bättre. till slut visade det sig att hästen var inte alls frisk. kissing spines. hästen blev utdömd och blev avlivad. det konstaterades att han har haft fruktansvärt ont av att framför allt hoppa en massa hinder. så kolla igenom hästen NOGA innan du säljer (jag har sett att den ligger ute på annons).
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Är bara nyfiken om fler resonerar så, men är det många som konsulterar fler veterinärer än en när det inte är solklara fel/solklart bra med hästen?
Alltså att man för att vara på den säkra sidan (?) aldrig nöjer sig med bara en veterinärs åsikt.

Jag konsulterar bara en veterinär till om det är tal om "helt kört", tex så dömde en gång en veterinär ut min häst, hade jag tur skulle han gå att endast promenadrida.
Då kollade jag vad en till veterinär ansåg.

I annat fall så räcker det med en veterinärs diagnos för min del.
Förut hade jag inte gått till flera vet, men nu skulle jag garanterat göra det om jag kände på mig att nåt inte stämde. När det är ens egen häst det gäller så får man oftast en känsla av att nåt kanske inte stämmer med kroppen... eller av att nåt är knäppt annars, t.ex. att man rider "fel" eller "för dåligt".
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Om jag kände att något var fel på hästen men vet. inte hittade något skulle jag kanske åka till en annan.
Man vet ju hur många doktorer som säger "det är inget fel på dig" trots att människan har så ont att den knappt kan röra sig ;)

Jag har aldrig varit i den situationen så jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera, men jag tvivlar faktiskt på att jag skulle gå till en annan vet. Om det absolut inte var något som jag tvivlade på.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Nu till problemet, när jag fick honom kunde man inte ens få honom att gå över bommar utan han bara kastade sig åt sidan och rusade runt som en tok, detta var för ca 1,5år sedan. Har regelbundet hopptränat och har fått bra lovord men nu har han blvit precis som han var när jag köpte honom, har vägrar för minst lilla, kastar sig, reser sig när det passar honom och bara rusar och vägrar lyssna.

Han besiktades av en veterinär från atg kliniken i mantorp, han är även röntgad. Jag köpte honom dåjag såg hans kapacitet hans ovilja att hoppa var något som jag märkte först nu när jag skulle sätta igång med tävlandet, hemma hoppar han allt men på tävling krarar han inte "pressen". Jag hade som sagt var inte märkt detta problem då jag köpte honom och antog att han började småstrula vid hoppningen i början eftersom han inte helt kände mig + att han kom till ett helt nytt stall.

Men detta går ju inte ihop?? :confused:
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

självklart konsulterar jag flera veterinärer, när Totte blev dålig så ringde jag runt till varenda känd klinik jag kunde hitta.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

När jag fick honom var han omusklad och precis igångsatt efter sommarvila. Han hade aldrig tidigare varit hemmifrån stuteriet.

Han vägrade att gå över bommar osv då jag tror att han helt enkelt var ängslig och inte riktigt förstog vad han skulle göra, helt ny ryttare, helt nya hästkompisar, helt ny miljö. Han var van vid att stå ute på landet och ha lugn och ro runt omkring sig, sen kom han till mig och fick gå på bete vid götakanal, mkt folk rör sig omrking där, cyklar, bilar ja gud vet vad. Jag antar att han helt enkelt inte riktigt fattade vad som hade hänt honom. Vilket resulterade i att jag började om från grunden.

Ang hans kapacitet, han har riktigt bra teknik, tvekade aldrig på hinder eller liknande hur konstiga de än såg ut och hur höga de än var, utan hoppade allt med god vilja och spetsade öron.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Svarar alla: Problemet med honom är att hans "dumheter" sitter i huvet, han bara är sån, men ska försöka åka in med honom och kolla honom tänkte ta ut en massör med och massera honom och sen om det kan hjälpa :)


Ja jag tror egentligen inte att han har ont då skulle han förmodligen inte hoppa alls.
Men det kan väl vara bra och veta om han har ont så vet du ifall det är dumheter eller inte.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Ja jag tror egentligen inte att han har ont då skulle han förmodligen inte hoppa alls.
Men det kan väl vara bra och veta om han har ont så vet du ifall det är dumheter eller inte.

En del hästar hoppar trots att de har ont.
Vår häst hoppade alltid, vägrade i princip aldrig. Tog honom till veterinären eftersom galoppen var lite skum och han inte tog ut stegen ordentligt och så visade det sig att han hade dubbelsidig hälta fram. När vet släckte på ena benet haltade han rejält på det andra.
Denna häst hoppade som sagt var utan att tveka...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 362
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp