Snart ger jag upp. (Långt)

Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Vad trött jag blir.

Hästen var ju INTE kollad, då kan du inte säga att den är kollad.
Varför kan folk inte förstå att hästar faktiskt kan ha ont utan att det syns på utsidan? :mad:

Ursäkta att jag blir upprörd, men du är nog femtioelfte personen med en "problemhäst" som skriver sådär.

Kan bara hålla med
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Hej, har aldrig skrivit här men blev så upprörd av allt puckat som många skrev till dig så jag var bara tvungen att peppa lite. Förstår inte denna hysterin med att undersöka hit och dit. Är inte hästen halt så är det förmodligen inte så mycket fel på honom att han inte skulle vilja hoppa 90...

Det där var det dummaste jag har hört, självklart kan det var ngt fel på hästen även om den inte är halt. Kan ta min egna som exempel, han var inte halt svullen eller varm eller ngt alls. Ändå hade han kotledsinflamation och även reaktion när dom böjde knäna.
Min kompis häst hade problem med sitt bakben, och ingen hälta syntes innan dess.
En ponny i stallet operade båda sina framben i sommras och det hade inte synts ngn hälta innan det.
Kan forsätta lite till med hästar som inte varit halta men ändå haft ngn inflamation.
Så bara för att det inte syns ngn hälta så behöver det inte vara ngt fel.

TS
Har ni böjt igenom hästen och inte fått ngn reaktion? Isåfall så är det kanske bara att inse att den inte är ngn hopphäst. Hade en ponny som hoppade jättefint på träningar med på tävlingar så gick det inte alls och vi stoppade ut oss på första hindret i de allra lägsta klasserna.
Sålde honom som dressyrponny och det gick precis lika bra :)

Lycka till iafa!
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Ingen häst gör saker bara för att jävlas. Han har mest troligt ont någonstans, och jag tycker att du ska fara på en klinik och gå igenom hela hästen.

Fast det där är inte riktigt sant.
Min häst är nästan likadan. Och han är nog den mest genomkollade hästen i Sverige ;) Det f i n n s inget fel på honom, han vill helt enkelt inte tävla.
Nu menar inte jag att det inte är något fel på ts häst, självklart ska hon kolla upp honom! Men hästar kan också bestämma sig för att de inte vill och då är det inte mycket man kan göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

ditt inlägg gör mig verkligen förbannad! Min häst var inte heller halt men var besvärlig från o till i ridningen, vi kollade upp o han hade samanväxningar från manken till korset o förskjutningar i halskotespelaren, fanns inget att göra, syntes inget alls på utsidan. Nu lider han inte mer men jag ångrar att vi inte åkte in direkt utan kämpade på i ett par månader innan. Vad menar du med sponsra? Det är bättre att kolla en gång för mkt!
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Fast det där är inte riktigt sant.
Min häst är nästan likadan. Och han är nog den mest genomkollade hästen i Sverige ;) Det f i n n s inget fel på honom, han vill helt enkelt inte tävla.
Nu menar inte jag att det inte är något fel på ts häst, självklart ska hon kolla upp honom! Men hästar kan också bestämma sig för att de inte vill och då är det inte mycket man kan göra.

Fast nu handlade det ju inte om en engångsföreteelse som jag förstod det, utan någonting som pågått länge.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Jag skrev inte om en engångsföreteelse heller.
Hästar kan bestämma sig för att de tex inte vill tävla. Nånsin. Och då kan man inte tvinga dem. Och sen vet ju inte vi hur TS rider, hon kanske helt enkelt inte klarar av sin häst.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Njaa. Jag tror inte de planerar och bestämmer sig på så sätt att de aldrig vill tävlas ;)
Och Om det nu är så så kommer ju TS häst inte passa för dressyr heller.

Men hursomhelst så var det väl något som pågått väldigt länge, och då även på träning,.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Hur erfaren ryttare är du?

Känsliga hästar kan börja vägra om ryttaren hämtar dem fel till hindrena.

Det är jag VÄL medveten om. Och jag är en tillräckligt erfaren ryttare för att veta att alla smärtor inte känns inte syns men som kommer fram vid släckning och böjprov.

Dessutom har jag sett alldeles för många sådana här "det sitter i huvudet"-historier som slutat i avlivningar för att ryttare varit för tjurskallig för att kolla upp hästen.

Om det inte var något fel - bra, då kan man jobba därifrån. Men en häst som gått höga klasser felfritt för att sedan inte gå runt i 90 med samma ryttare. Då kan man nog börja ana att allt kanske inte är som det ska vara.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Hej, har aldrig skrivit här men blev så upprörd av allt puckat som många skrev till dig så jag var bara tvungen att peppa lite. Förstår inte denna hysterin med att undersöka hit och dit. Är inte hästen halt så är det förmodligen inte så mycket fel på honom att han inte skulle vilja hoppa 90... Om bara folk kunde rannsaka sig själva och sin egen ridning så skulle problemen ofta vara så mycket enklare. Jag är helt övertygad om att din häst bara är istadig (som dom flesta hästar som inte "klarar" av att hoppa 90 cm är.. Sätt upp en ryttare som du vet klarar av honom och låt han eller hon lära hästen skänkellydnad och vanlig disciplin. Vill inte hästen hoppa då så kan du ju fundera på om du skulle undersöka honom.

Lycka till och vänta med att börja sponsra veterinärer, massörer, kiropraktorer, ET och hästpratare...

Jättefin häst på bilderna
Herregud människa :crazy:
Måtte du aldrig lägga en hand på mina hästar.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Hej, har aldrig skrivit här men blev så upprörd av allt puckat som många skrev till dig så jag var bara tvungen att peppa lite. Förstår inte denna hysterin med att undersöka hit och dit. Är inte hästen halt så är det förmodligen inte så mycket fel på honom att han inte skulle vilja hoppa 90... Om bara folk kunde rannsaka sig själva och sin egen ridning så skulle problemen ofta vara så mycket enklare. Jag är helt övertygad om att din häst bara är istadig (som dom flesta hästar som inte "klarar" av att hoppa 90 cm är.. Sätt upp en ryttare som du vet klarar av honom och låt han eller hon lära hästen skänkellydnad och vanlig disciplin. Vill inte hästen hoppa då så kan du ju fundera på om du skulle undersöka honom.

Lycka till och vänta med att börja sponsra veterinärer, massörer, kiropraktorer, ET och hästpratare...

Jättefin häst på bilderna
Sådan "istadighet" som du skriver om beror ju dock många gånger på just att någonting är fel. Även om man inte ser det utåt. Hästen behöver inte vara halt för att vara sjuk eller skadad. Problem med ryggen t.ex., menar du att hästen blir halt då??

Sedan kan det vara annat också, den behöver inte vara skadad. Det kan vara utrustning som sitter illa, ELLER så kan den vara svår/"vanligt" istadig som du skriver.

Personligen åker jag hellre och kollar hästen en gång för mycket än tar för givet att det sitter i huvudet. Red för många år sedan en ponny som inte visade några tecken på att hon var sjuk förutom att hon ibland blev istadig när man hoppade/vek undan från hindren utan anledning. Henne tog vi till kliniken alltför sent, då jag och ägaren trodde att hon bara var istadig/dum/jag red henne fel, även vår hopptränare trodde att det var det som var problemet. Hon hade kollats hos vet bara några månader tidigare. Två månader senare fick hon avlivas p.g.a. hovbenssänkning och hovbensrotation orsakad av fång. Man gör bara det misstaget en gång.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Säger samma sak, det är faktiskt så att vissa hästar inte tycker det är kul att tävla!
Min gammelpålle tex. Han gick bra på i stort sett alla hoppträningar, men när jag la in fulla tävlingssäsonger med runt 2 tävlingar/månad, då blev det rätt snart som att galoppera i kola! :crazy:
Han var seg som kola, gjorde nada ansträngning att rätta sig, om jag gjorde det minsta lilla skitfel så blev det stopp alternativt att han rev. Rev pga att han inte alls var värst rätt om sig, han tog hellre ett nedslag än att ta i ordentligt och försöka hoppa upp sig.
På träning däremot så var han det stabilaste och bussigaste som fanns om man höll sig inom den nivån han hade kapacitet för. Aldrig några "slöstopp" som han kunde göra på tävling!

Och ovanstående häst är användes fullt ut i ridning tills alldeles nyss (25 år i år), nu börjar benen ge tecken på att promenadridning är lämpligt.
Han är veterinärbesiktigad ua som 22-åring, aldrig sprutad i en led förrän nu, samt enda hältan han haft hos mig (fick honom dec -89) var när han trampade in en söm rätt in i hoven, då var han konvalescent flera veckor.

Så GLÖM att det automatiskt är fel (ont) på alla hästar som inte gillar tävling! ;)
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Gud i himlen vad elakt sagt!! :mad:
Vill du bemötas på samma sätt?

I min värld är det riktig kärlek till ett djur när man sätter djurets bästa i första hand. Och att göra det är att som ägare inte lyssna blint till omgivningen, utan själv känna efter och göra det som är bäst för hästen.

Likaså så är sälja ögonstenen ibland det bästa man kan göra! Jag har gjort det, jag har lånat ut min ögonsten på livslångt foder, för jag hade inte möjlighet att ha honom kvar. Och det var av KÄRLEK jag gjorde det, för jävlaremej vad ont det gjorde för mig! Jag hade velat ha honom kvar gående utan att ridas (tidsbrist), men jag lånade hellre ut honom till ngn som hade möjlighet att ta hand om honom fullt ut.
Jag avskyr människor som tror de är den enda bra djurägaren i världen! Det för att det oftast leder till att djuren far mer eller mindre illa!
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Till viss del håller jag med dig. Det förekommer att hästar är stökiga pga att de har ont, likaså så förekommer det ju att inget alls syns på hästen förrän man börjar röntga och liknande.

Dessutom så finns det ju hästar som fungerar fullt normalt med fysiska fel som egentligen skulle göra att de inte skulle kunna gå ett steg. Ett exempel är väl Isac som Jens Fredricson red. Hans rygg var väl kliniskt bedrövlig, men likväl hoppade hästen glatt svår hoppning.

Men samtidigt så är det ett evigt letande efter fysiska fel och skador bara för att ryttaren inte klarar av hästen alternativt att ryttare och häst inte passar ihop!
Bara att titta på alla fall där köpare vill häva köp där hästen är besiktigad ua samt har fungerat perfekt hos säljaren men hos köparen fungerar ingenting.

För er alla som tycker det alltid beror på att hästen har ont, jag var och besiktigade min förra häst för jag skulle sälja honom.
Veterinären på klinik som besiktigade sa då att det citat: blivit otäckt att sälja häst, för köpare som inte klarade av hästen började i stort sett alltid automatiskt leta fel på hästen och inte på SIG när det inte fungerade. Och enligt den veterinären så var det ytterst sällan fel på hästen, men lik förb så gick det ju att utreda så man hittade saker som KUNDE göra att hästen hade ont.
Så ni är allihopa alltså skickligare på det ämnet än en veterinär! En veterinär som tom råkar vara klinikchef! Jag är full av beundran! :bow:
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Säger samma sak, det är faktiskt så att vissa hästar inte tycker det är kul att tävla!
Min gammelpålle tex. Han gick bra på i stort sett alla hoppträningar, men när jag la in fulla tävlingssäsonger med runt 2 tävlingar/månad, då blev det rätt snart som att galoppera i kola! :crazy:
Han var seg som kola, gjorde nada ansträngning att rätta sig, om jag gjorde det minsta lilla skitfel så blev det stopp alternativt att han rev. Rev pga att han inte alls var värst rätt om sig, han tog hellre ett nedslag än att ta i ordentligt och försöka hoppa upp sig.
På träning däremot så var han det stabilaste och bussigaste som fanns om man höll sig inom den nivån han hade kapacitet för. Aldrig några "slöstopp" som han kunde göra på tävling!

Och ovanstående häst är användes fullt ut i ridning tills alldeles nyss (25 år i år), nu börjar benen ge tecken på att promenadridning är lämpligt.
Han är veterinärbesiktigad ua som 22-åring, aldrig sprutad i en led förrän nu, samt enda hältan han haft hos mig (fick honom dec -89) var när han trampade in en söm rätt in i hoven, då var han konvalescent flera veckor.

Så GLÖM att det automatiskt är fel (ont) på alla hästar som inte gillar tävling! ;)
Men där är det ju skillnad, där märkte du ju att han gick bra på träning men det var på tävling som han inte ville... Absolut finns det hästar som inte gillar att tävla, utan att det är fel på dem. Men om hästen börjar gå dåligt "överallt" eller hur man ska säga, alltså hoppar dåligt både hemma + på tävling när den tidigare har gått bra så finns det ju all anledning att misstänka att det kan var något fel.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Så du menar att man inte behöver kolla upp hästen om den beter sig sådär alltså, bara för att en vet. har sagt något sådant. ?

Jag föredrar ju snarare den verisionen där man kollar upp hästen först ifallatt, sen ransakar man sin egen ridning.

Visst är det vanligt att ryttaren gör fel, men tänk om. :crazy:
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Ja, det var kanske lite elakt sagt (jag ber om ursäkt för det) men jag blir så trött. TS skriver att hon jättegärna vill ha kvar hästen för att det är hennes ögonsten, men hon skiter i alla råd att kolla upp hästen innan hon säljer den, trots att den mycket väl kan ha ont någonstans! Vissa hästar fungerar inte till det man ha tänkt använda dem till, nej, och då är det givetvis bäst för både hästen och en själv att byta häst även om det känns jättetufft, men det behöver ju inte vara så i det här fallet. Tänk dessutom att det kommer fram på en vet.besiktning inför en försäljning att det här faktiskt är smärtrelaterat - hur känner TS då?

Sedan kan det väl vara så att TS även på något annat plan känner att det här inte är rätt häst för henne och att hon vill sälja den, och det är givetvis ingenting som någon kan säga någonting om, men då hade hon ju inte behövt skriva från början att hon verkligen vill ha kvar den (och sedan strunta i alla råd hon får ang. det).

Nåväl, jag önskar TS lycka till och hoppas att det löser sig till det bästa - både för henne och hennes häst.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

För er alla som tycker det alltid beror på att hästen har ont, jag var och besiktigade min förra häst för jag skulle sälja honom.
Veterinären på klinik som besiktigade sa då att det citat: blivit otäckt att sälja häst, för köpare som inte klarade av hästen började i stort sett alltid automatiskt leta fel på hästen och inte på SIG när det inte fungerade. Och enligt den veterinären så var det ytterst sällan fel på hästen, men lik förb så gick det ju att utreda så man hittade saker som KUNDE göra att hästen hade ont.

Och för min del var det tvärtom - veterinären missade att hästen hade rejäla tandproblem så jag sålde den eftersom jag trodde att hästen bara var "dum". Några månader senare upptäckte den nya ägarens vet. problemet, åtgärdade det och hästen blev en helt annan häst. Hur tror du jag kände då?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 362
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp