Sv: Snart ger jag upp. (Långt)
Sådär uttrycker sig bara en okunnig ryttare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad trött jag blir.
Hästen var ju INTE kollad, då kan du inte säga att den är kollad.
Varför kan folk inte förstå att hästar faktiskt kan ha ont utan att det syns på utsidan?
Ursäkta att jag blir upprörd, men du är nog femtioelfte personen med en "problemhäst" som skriver sådär.
Hej, har aldrig skrivit här men blev så upprörd av allt puckat som många skrev till dig så jag var bara tvungen att peppa lite. Förstår inte denna hysterin med att undersöka hit och dit. Är inte hästen halt så är det förmodligen inte så mycket fel på honom att han inte skulle vilja hoppa 90...
Ingen häst gör saker bara för att jävlas. Han har mest troligt ont någonstans, och jag tycker att du ska fara på en klinik och gå igenom hela hästen.
Fast det där är inte riktigt sant.
Min häst är nästan likadan. Och han är nog den mest genomkollade hästen i Sverige Det f i n n s inget fel på honom, han vill helt enkelt inte tävla.
Nu menar inte jag att det inte är något fel på ts häst, självklart ska hon kolla upp honom! Men hästar kan också bestämma sig för att de inte vill och då är det inte mycket man kan göra.
Hur erfaren ryttare är du?
Känsliga hästar kan börja vägra om ryttaren hämtar dem fel till hindrena.
Herregud människaHej, har aldrig skrivit här men blev så upprörd av allt puckat som många skrev till dig så jag var bara tvungen att peppa lite. Förstår inte denna hysterin med att undersöka hit och dit. Är inte hästen halt så är det förmodligen inte så mycket fel på honom att han inte skulle vilja hoppa 90... Om bara folk kunde rannsaka sig själva och sin egen ridning så skulle problemen ofta vara så mycket enklare. Jag är helt övertygad om att din häst bara är istadig (som dom flesta hästar som inte "klarar" av att hoppa 90 cm är.. Sätt upp en ryttare som du vet klarar av honom och låt han eller hon lära hästen skänkellydnad och vanlig disciplin. Vill inte hästen hoppa då så kan du ju fundera på om du skulle undersöka honom.
Lycka till och vänta med att börja sponsra veterinärer, massörer, kiropraktorer, ET och hästpratare...
Jättefin häst på bilderna
Sådan "istadighet" som du skriver om beror ju dock många gånger på just att någonting är fel. Även om man inte ser det utåt. Hästen behöver inte vara halt för att vara sjuk eller skadad. Problem med ryggen t.ex., menar du att hästen blir halt då??Hej, har aldrig skrivit här men blev så upprörd av allt puckat som många skrev till dig så jag var bara tvungen att peppa lite. Förstår inte denna hysterin med att undersöka hit och dit. Är inte hästen halt så är det förmodligen inte så mycket fel på honom att han inte skulle vilja hoppa 90... Om bara folk kunde rannsaka sig själva och sin egen ridning så skulle problemen ofta vara så mycket enklare. Jag är helt övertygad om att din häst bara är istadig (som dom flesta hästar som inte "klarar" av att hoppa 90 cm är.. Sätt upp en ryttare som du vet klarar av honom och låt han eller hon lära hästen skänkellydnad och vanlig disciplin. Vill inte hästen hoppa då så kan du ju fundera på om du skulle undersöka honom.
Lycka till och vänta med att börja sponsra veterinärer, massörer, kiropraktorer, ET och hästpratare...
Jättefin häst på bilderna
Men där är det ju skillnad, där märkte du ju att han gick bra på träning men det var på tävling som han inte ville... Absolut finns det hästar som inte gillar att tävla, utan att det är fel på dem. Men om hästen börjar gå dåligt "överallt" eller hur man ska säga, alltså hoppar dåligt både hemma + på tävling när den tidigare har gått bra så finns det ju all anledning att misstänka att det kan var något fel.Säger samma sak, det är faktiskt så att vissa hästar inte tycker det är kul att tävla!
Min gammelpålle tex. Han gick bra på i stort sett alla hoppträningar, men när jag la in fulla tävlingssäsonger med runt 2 tävlingar/månad, då blev det rätt snart som att galoppera i kola!
Han var seg som kola, gjorde nada ansträngning att rätta sig, om jag gjorde det minsta lilla skitfel så blev det stopp alternativt att han rev. Rev pga att han inte alls var värst rätt om sig, han tog hellre ett nedslag än att ta i ordentligt och försöka hoppa upp sig.
På träning däremot så var han det stabilaste och bussigaste som fanns om man höll sig inom den nivån han hade kapacitet för. Aldrig några "slöstopp" som han kunde göra på tävling!
Och ovanstående häst är användes fullt ut i ridning tills alldeles nyss (25 år i år), nu börjar benen ge tecken på att promenadridning är lämpligt.
Han är veterinärbesiktigad ua som 22-åring, aldrig sprutad i en led förrän nu, samt enda hältan han haft hos mig (fick honom dec -89) var när han trampade in en söm rätt in i hoven, då var han konvalescent flera veckor.
Så GLÖM att det automatiskt är fel (ont) på alla hästar som inte gillar tävling!
För er alla som tycker det alltid beror på att hästen har ont, jag var och besiktigade min förra häst för jag skulle sälja honom.
Veterinären på klinik som besiktigade sa då att det citat: blivit otäckt att sälja häst, för köpare som inte klarade av hästen började i stort sett alltid automatiskt leta fel på hästen och inte på SIG när det inte fungerade. Och enligt den veterinären så var det ytterst sällan fel på hästen, men lik förb så gick det ju att utreda så man hittade saker som KUNDE göra att hästen hade ont.