Snart ger jag upp. (Långt)

Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

men det vet du inte innan du har undersökt honom ordentligt. Jag skulle inte tveka en sekund om det gällde min häst.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Svarar alla: Problemet med honom är att hans "dumheter" sitter i huvet, han bara är sån

Jag tycker det är ett krasst svar, tänk efter lite, var lite ödmjuk mot din häst!:idea:
Undersök honom
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Han är inte halt, varm eller något liknande och han har i stora drag alltid varit sån här, så tror inte det är kotledsinflammation. Veterinär har desutom varit ute för ett tag sen (ca. 1,5vecka sedan) och vaccinerade honom samt känt igen honom och hittade inget.
Dom behöver varken vara uppenbart halta eller varma fast dom har inflammation, lite lurigt detdär. Det kan lika gärna vara något muskulärt i ryggen eller baken och/eller bogen, knälderna bak/fram (orsakerna är oändliga). Jag skulle iaf rekommendera dig, att åka till klinik och röntga och låta en skicklig vet gå igenom hästen. Finns två bra vet. jag kan rekommendera Thomas Backen, Mälarkliniken eller Roland Werner Skara. Kommer man sedan fram till att problemet sitter i skallen, skulle jag låta hästen vila från allt arbete, all press. Rida i skogen, galoppera på öppna fält, hoppa SMÅ stockar i skogen helt utan krav iaf i 2-3 månader. Sedan skulle jag öka på kraven succesivt, känner du då att hästen "inte pallar" kan du ju överväga att sälja om du vill göra nåt annat än vad hästen klarar. Det spelar ju liksom ingen roll att den har världens kapacitet om den inte vill/kan.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

KL

Först och främst, kolla hästen. För säkerhets skull.

Om du vill ha en läromästare eller vad man ska säga, som du kan komma upp i klasserna med och tävla med och som är "färdig" så kan det vara en bra idé att sälja och köpa en sådan. Men det vet ju bara du, vad det är du är ute efter.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Svarar alla: Problemet med honom är att hans "dumheter" sitter i huvet, han bara är sån, men ska försöka åka in med honom och kolla honom tänkte ta ut en massör med och massera honom och sen om det kan hjälpa :)

Om han ändå ska säljas så kommer det väl ske en besiktning och ev. hälta eller dyl kommer ju komma fram då i vilket fall som helst. Så varför inte kolla upp hästen innan så du vet?

Kan lova att det inte är så roligt (för varken säljaren eller köpare) att ha en köpare som är jättebra, sedan går inte hästen igenom besiktnigen.

min häst var precis likadan.
vägrade på allt.
de visade sig då vara sadeln (än fast den var utprovad) så byt sadel o låt honom vila från hoppningen ett tag.

Känns väl onödigt att byta sadel om det inte är det som orsakar problemet för TS häst. En sadel är ju rätt dyrt, inget man byter ut bara för att det kanske är det som orsakar problemet. Isåfall kollar man nog upp det först.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

En massör hittar bara muskulära problem. De hittar sällan sneda bäcken och aldrig (vad jag vet) kissing spines, kotledsinflammationer o.s.v.
Visst kan det vara bra att kolla med massör också, men kolla resten med.

Och det sitter aldrig i huvudet på hästen. De har alltid en orsak till varför de är som de är.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Svarar alla: Problemet med honom är att hans "dumheter" sitter i huvet, han bara är sån, men ska försöka åka in med honom och kolla honom tänkte ta ut en massör med och massera honom och sen om det kan hjälpa :)

Men du, vi sitter i exakt samma sits och min hästs problem kan likaväl sitta i huvudet (hon är väldigt stoig och smart) men jag kollar upp det FÖRST. Sen får man börja tänka utifrån det, OM nu hästen verkligen är frisk. Det behöver inte vara något synligt utan kanske bara något som är obehagligt för honom, när han hoppar. Du vill inte ha det som en i på gården som nu får skritta i ca 6 månader för att hon inte kollade upp när hon började märka att något var fel utan förbisåg det och trodde hästen var istadig.

Men det är ditt val men tänk på att det kan lika gärna vara så att du rider på en häst som har ont och sen går han sönder helt.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Tycker att du ska kolla upp hästen först på klinik och sen med ET lr liknande.
Sen kolla upp sadel + övrig utrustning.

Blir det sen helt uteslutet att hästen har ont, eller utrustningen inte sitter bra så kan det nog vara värt att fundera på att byta häst, eller kanske byta tränare.
En häst som är frisk beter sig inte som din häst gör om den litar på sin ryttare. Visst kan de vägra, men att hålla på att stegra sig & kasta sig - nej det är inte normalt.
Och hästen BÖR lita på dig efter så mkt som 1½ år.
Det kanske är så att ni faktiskt inte passar ihop med varandra?
Alla ryttare passar inte ihop med alla hästar, och då är det ju bäst för båda om man byter. :)
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

*knaapplån*

Jag tycker som dom andra skrivit att du ska kolla upp hästen på en klinik, för säkerhetskull. kanske är det ingenting, men då vet du ju säkert iaf. Och behöver inte fundera mer på det.
Jag skulle iaf ha kollat upp min häst om jag var i din situation.
Jag skulle inte kunna sälja den utan å kolla allt ordentlig, för tänk om den har ont å så säljs den och kanske fortsätter ha ont och bli riden å de ena med den andra.
Så ta de säkra före det osäkra, kolla upp pollen på kliniken.
det är mitt råd iaf. :)

sen kanske det är som vita_N_6520 (ovanstående) skrev att du och hästen kanske inte passar ihop.. då är det väl inte mycket å göra åt..
Önskar dej lycka till iaf!
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Svarar alla: Problemet med honom är att hans "dumheter" sitter i huvet, han bara är sån, men ska försöka åka in med honom och kolla honom tänkte ta ut en massör med och massera honom och sen om det kan hjälpa :)

Jamendåså... ta du och piska honom över lite hinder istället för att åka och KOLLA så att han VERKLIGEN inte har ont. Det hjälper säkert. Sry för lite elakt inlägg... men det känns så tråkigt att du säger så eftersom han knappast hade kunnat berätta det för dig om han hade ont.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Har trådskaparen ngnstans skrivit att hon vill "piska hästen över hindren" eller liknande saker?
Vad jag inte begriper med Buke är att många så fort de får chansen vräker på rejält med elakheter! :mad:
Jag har alltid undrat om de som gör så är likadana i irl, eller om de bara törs vara så hårda och elaka där de sitter i tryggheten bakom ett anonymt nick?
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Som några har skrivit så kan ju hästen ha ont ngnstans. Men det kan ju också vara så att hästen "har ont i huvudet", alltså att det sitter i skallen att han uppför sig som han gör.

Jag är liksom been there done that! Har haft en hopphäst jag till slut gav upp med, mest för att min kropp inte klarade mer, började tex få ständig värk pga hans uppförande, han var fullkomligt opåverkbar och gick inte att få stopp på.
Och min häst var kollad och har alltid uppfört sig så och min tränare anser också att det sitter i skallen på hästen.
Till slut gav jag upp, hästen blev dressyrhäst. Nu ägs han av en veterinär, och hon får inga indikationer på att han skulle ha ont ngnstans, och hon som är veterinär är ju givetvis duktig på att se sådant.

Så mitt råd till dig är att låta ngn annan skicklig ryttare prova och rida hästen och se om det då blir bättre när du tar över.
Min häst blev bättre när min tränare red, hon hoppade gigantiska hinder med honom, men hon upplevde honom allt annat än lättriden. Men med mig på ryggen behövdes bara några månader, sedan var han lika tokig igen.

Så till slut ställde jag mig frågan om det var så här ridning, hästägande och hoppning skulle vara? Svaret blev nej, jag bytte häst och har nu hittat världens drömhäst! :love:
Det är så enormt kul att rida igen, har tom tävlat småklasser med bra resultat, och är enormt stolt över att återigen ligga jättehögt stilmässigt, hade högsta poängen i stilbedömning sista tävlingen! Ngt jag aldrig i livet hade fått på dåren till häst jag ägde innan! ;)

Lycka till!
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Svarar återigen alla, han är kollad och inget är fel på honom så det sitter troligen i huvet, han har en enormkapacitet men jag tror tyvärr inte att han har viljan. Visst med rätt träning osv så skulle han kunna bli en toppen häst, men jag känner att jag inte klarar av att reda ut honom. Har bestämt att han ska säljas, tyvärr, vill verkligen inte men tyvärr så funkar det inte mellan oss och för hans skull väljer jag då att sälja honom, hur mkt jag än vill ha kvar honom. Men med den kapaciteten inom dressyr som han har blir det nog bäst att han säljs som en dressyr häst, han kan gå i stort sett hur långt som helst med rätt ryttare på ryggen och jag är inte den ryttaren. Så nu ska han säljas till en ryttare som verkligen vill ha honom och som har abitioner att komma långt, och jag ska börja sökandet efter en ny tävlingskompis. Tack för alla svar och ideér, jag uppskattar det verkligen
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Ja ibland är det det bästa att sälja. Det blir inte bra för hästen heller om man till varje pris skall ha kvar den trots att man egentligen inte passar för varandra. Jag har själv jättesvårt att sälja och fäster mig enormt lätt, men jag tror ändå att man ska göra det om det faktiskt behövs. För alla parter, inte minst för hästens skull!
Lycka till med ny häst och att den du säljer kan glädja en ny glad ryttare :)
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Jag bad om ursäkt för att jag lät hård och elak. Men jag tycker verkligen hemskt synd om hästen i detta läget som inte ens får ett stackars klinikbesök eftersom ägaren är så fast besluten att det "sitter i huvudet". Jag skulle vilja säga att enligt min erfarenhet visar det sig i 99% av fallen för eller senare att hästen antingen har ont, utrustningen passar inte eller att det helt enkelt är ryttaren som inte klarar av hästen.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Hur erfaren ryttare är du?

Känsliga hästar kan börja vägra om ryttaren hämtar dem fel till hindrena.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Svarar återigen alla, han är kollad och inget är fel på honom så det sitter troligen i huvet,

Vad trött jag blir.

Hästen var ju INTE kollad, då kan du inte säga att den är kollad.
Varför kan folk inte förstå att hästar faktiskt kan ha ont utan att det syns på utsidan? :mad:

Ursäkta att jag blir upprörd, men du är nog femtioelfte personen med en "problemhäst" som skriver sådär.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

- Kan vara fel på fotot, men ser ut som om martingalen är för hårt spänd. = handen säger stopp när han ska till att hoppa. Är det så och du har gjort det ett antal gånger har du en STOR anledning att stoppa och kasta sig..särskilt med en duktig och storhoppande häst... hoppas det, ändå, bättre än kotledsinflammation.
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Hej, har aldrig skrivit här men blev så upprörd av allt puckat som många skrev till dig så jag var bara tvungen att peppa lite. Förstår inte denna hysterin med att undersöka hit och dit. Är inte hästen halt så är det förmodligen inte så mycket fel på honom att han inte skulle vilja hoppa 90... Om bara folk kunde rannsaka sig själva och sin egen ridning så skulle problemen ofta vara så mycket enklare. Jag är helt övertygad om att din häst bara är istadig (som dom flesta hästar som inte "klarar" av att hoppa 90 cm är.. Sätt upp en ryttare som du vet klarar av honom och låt han eller hon lära hästen skänkellydnad och vanlig disciplin. Vill inte hästen hoppa då så kan du ju fundera på om du skulle undersöka honom.

Lycka till och vänta med att börja sponsra veterinärer, massörer, kiropraktorer, ET och hästpratare...

Jättefin häst på bilderna
 
Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Som många skriver kolla upp hästen ORDENTLIGT!
Om den är helt okej så kan det vara att ni kanske inte är rätt för varandra, på många punkter.

Vio har en häst som i början kastade sig för vanliga bommar på marken och kastade av de som red honom ofta. Hästen var fullt frisk. Efter mkt arbete så slutade han kasta av folk pga bus och olydnad. Och efter hand så började han hoppa små hinder utan att "dö" men i början så var det inte vid första försökt. Det var träning ofta med bommar och små hinder och enormt mkt tålamod och lugnhet från ryttarens sida.
På tävling i början så var det mkt stopp och skyggningar, men träning och åter träning och släppde det med.
Står här nu med en häst som jag har tävlat 1,40 med och som tränaren lovordar.....

Om du känner för att ge hästen en chans så kanske du ska låna ut den till en ryttare som förstår sig på känsliga hästar.
Jag tror även att du ev påverkar hästen negativt, du har i baktanken att den stoppar, "dummar sig" eller hoppar hus. Din ridning påverkar det enromt mkt vara sig man tror det eller inte.

Dock är det du som känner din häst bäst, kanske han helt enkelt inte tycker det är kul att hoppa (det finns sådana hästar) och helt enkelt trivs mkt bättre som ren dressyr häst. DU får helt enklet själv försöka tyda din häst och höra med de som känner hästen, som din tränare eller medryttaren.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 613
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 362
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp