Snart ger jag upp. (Långt)

Flavor

Trådstartare
Har en häst med enormt mkt kapacitet, hur höga hindren än är och hur konstiga hindren än ser ut så hoppar han, när han själv vill. Jag har dock inte hoppat uppsuttet högre än 110 på honom, då jag har blivit lite smått höjd rädd speciellt på min häst då han hoppar med så himla mkt rygg och han har i stort sätt alltid minst 40cm i marginal till högsta bommen vilket gör att om man hoppar 110 på honom är det som att hoppa 150 :/
Har löshoppat honom runt 140. Nu till problemet, när jag fick honom kunde man inte ens få honom att gå över bommar utan han bara kastade sig åt sidan och rusade runt som en tok, detta var för ca 1,5år sedan. Har regelbundet hopptränat och har fått bra lovord men nu har han blvit precis som han var när jag köpte honom, har vägrar för minst lilla, kastar sig, reser sig när det passar honom och bara rusar och vägrar lyssna.

Skulle vara med på en liten banhoppningsträning (clear round 90cm) förra helgen han kändes super fin och var framåt och vaken på hjälperna, kommer in på banan och hästen blir som förbytt, han vägrar lyssna kastar sig för allt och reser sig, min mamma som var med och kollade gick ut ur ridhuset för hon trodde att jag skulle slå ihjäl mig. Slutade med att personalen på banan la ner alla hinder på 50cm och jag kunde inte ens ta mig runt det.

Fick för mig att det kanske bara blev så för att jag inte hann hoppa fram ordentligt, och hade sedan länge bestämt att jag skulle debutera 90 nu igår, hästen kändes fin och lastning och allt gick bra till tävlingen, något som aldrig brukar gå bra. Han var lugn och fin i transporten dit urlastning gick bra och han stog lugn i hans box tills det var dags att rida fram, gick för att sadla och han var en ängel stog blixtstilla och verkade tycka att det skulle bli jätte kul. Red ner till framhoppningen travade fram och han kändes fin, galopperade fram ordentligt och la mkt ökningar då jag vet att han har svårt för att öka ut galoppen ordentligt. Skulle börja hoppa fram och hästen blir som vanligt förbytt, helt knäpp i huvet, han bara kastar sig hur mkt jag än rätade upp mig ökade ut honom och gav honom ordenltigt stöd som min tränare har sagt så fick jag inte över honom, lyckades tillslut hoppa framhoppningshindren, och red bort till banan, hästen kändes lugn men lite små spänd, skrittade runt i collecting ring och han slappnade genast av, red in på banan och lät honom lukta lite på de läskiga hindren. Red an mot första hindren, vägring, gjorde en ny anridning, vägring. Gjorde ännu en ny anridning och han vägrade igen, utesluten. Red ut från ridhuset skapligt förbannad på min häst, och han var självklart super nöjd :mad:

Har nu för ett tag sen börjat fundera på att sälja honom, han har riktigt, riktigt bra gångarter och har lätt för samling, dock har han rätt svårt för ökningar. Har en medryttare som rider dressyr på honom och säger samma sak som mig han har defintivt kapacitet för msv eller högre i dressyren. Nu till min fråga tycker ni att jag ska försöka hitta en ny häst att hoppa med och sälja min häst som dressyr häst eller ska jag behålla honom. Vill ju verkligen inte sälja honom då han är min ögonsten, men känner själv att ska jag komma nånstans med min ridning brode jag kanske leta efter en ny häst som jag kan lära mig av, och som kan ta mig upp i klasserna. :crazy:

Ursäkta för lång tråd, men jag behöver all hjälp jag kan få.

Sv: Snart ger jag upp. (Långt)

Lägger in några bilder på honom med:

img9881ad1.jpg

Här är han uppställd

4615122zm0.jpg

Travar

4615130yn0.jpg

Galopp

Jag tycker du ska kolla upp att den inte har ont någonstans. Så åk in på klinik med hästen.

Antagligen kotledsinflammation fram. Åk till klinik.

Han är inte halt, varm eller något liknande och han har i stora drag alltid varit sån här, så tror inte det är kotledsinflammation. Veterinär har desutom varit ute för ett tag sen (ca. 1,5vecka sedan) och vaccinerade honom samt känt igen honom och hittade inget.

Ingen häst gör saker bara för att jävlas. Han har mest troligt ont någonstans, och jag tycker att du ska fara på en klinik och gå igenom hela hästen.

åk till klinik och kolla igenom ordentligt, böjprov och hela baletten.
om det då inte är några fel på honom så är det kanske så att du kan skicka iväg honom till en duktig ryttare ett tag som kan rida till honom annars?

Han är inte halt, varm eller något liknande och han har i stora drag alltid varit sån här, så tror inte det är kotledsinflammation. Veterinär har desutom varit ute för ett tag sen (ca. 1,5vecka sedan) och vaccinerade honom samt känt igen honom och hittade inget.

min ena häst har alltid varit knepig och känslig, men på senaste tiden då inte riktigt varit sig själv, även om man i efterhand kan se att han haft tendenser till det hela tiden jag haft honom. Han varit inte heller halt. Alla inkl oss själva trodde att hästen hade kissing spines eller sammanväxta kotor. Åkte in till klinik och kolla igenom häst, röntga rygg, kolla tänder, böjde och hade oss. Jättefrisk-totalt ohalt. Dock efter besök av ET upptäcktes att han var något sne i bäckenet. Allt är åtgärdat nu, och vi håller på att sätta igång honom - men det är en helt annan häst nu! Så det måste inte vara kotledsinflammation utan kan vara något annat, så åk in och kolla hästen! Sen är det ganska vanligt med kotledsinflammation utan att de påvisar någon större hälta, men just ovillighet i hoppning.

Det är ju enklare att åka in och kolla hästen, kanske upptäcka något som lätt kan åtgärdas än att du ska sälja din ögonsten. Samt att ska du sälja den ska den ju ändå kollas att den är hel och visar det sig att den är ofräsch är det bättre att upptäcka det innan man har köpare och gått igenom hela den baletten.

Senast ändrad:

Tycker du ska kolla upp din häst. Böja både högt och lågt för en inflamation behöver inte göra hästen varm, svullen eller halt. Min häst fick behandling flr kotledsinflamation i ca: 2 månader innan han blev frisk från det och under hela tiden märkte man inte alls att han var skadad förrens dom böjde honom.
Din häst behöver ju inte ha ont, men det är skönt att kunna utesluta det så den slipper ha ont och man ska försöka tvinga den till något. Bättre att kolla upp en gång för mkt än en gång för lite.

Jag tror hästen har ont.. :crazy: Åk in till klinit och kolla den .:)

Kan inte mer än hålla med. Avelsstoet var det samma problem med. Märktes inte förens allt verkligen kollades igenom noga på klinik. Ändå hoppade hon allt, dock stod hon emot vilket hon aldrig gjort innan. Började ana ugglor i mossen och kollade igenom.. sant kotledsinflammation

Säger som alla redan har sagt, åk till klinik och gör en ordentlig koll på honom! Från öron till svans, det verkar som om din häst har ont någonstans och inte vill hoppa.

Lycka till!

håller med alla andra här; kolla upp hästen!
min ponny hade kotledsinflammation i 3 ben för ett år sen, och det var samma symptom där. hon hoppade "när hon ville" trodde jag. men hon hade ont.

Jag har exakt samma problem med min häst, dock ett sto. Har gått superfint på träningar, men började med att lägga in en vägring någon gång ibland, problemet började komma mer och mer, men sen åkte vi iväg på tävling, hon vägrade ut sig, eller tvärnitade 10 meter innan hindret och vägrade gå framåt. Trodde hon var istadig och hoppade mindre men red dressyr som vanligt och på nästa tävling var hon likadan.

Det första jag gjorde var att ringa till kliniken, det är absolut bäst om du gör samma sak, kolla upp din häst innan du drar slutsatser, på fredag åker jag iväg med min häst och kollar upp henne, är inget fel så har hon iallafall fått pausat från hoppningen och så får vi se utifrån det. Men jag är 99 % säker på att dom kommer hitta något.

Jag hoppas du kollar upp din häst för säkerhets skull iallafall så du vet att inget är fel. Lycka till :)

Alltså... en häst som plötsligt börjar vägra och "tramsa sig" har med mycket stor sannolikhet ont. Och det är inte säkert att en inflammerad led känns varm på utsidan, och är han halt på båda fram är det svårt att se någon hälta utan att böja. Att han skulle få kotledsinflammation 1,5 år efter att du hoppat in honom (borde innebära att ni hoppat "på riktigt" ett år ungefär) stämmer också det med kotledsinflammation.

Både klinik och et hade jag velat säga.

Hittade en sned höft på min häst vilket ledde till riktigt onda bakknän. Inte konstigt att hon vägrade på vartannat hinder. :crazy:
Och det var inget som märktes annars.

min häst var precis likadan.
vägrade på allt.
de visade sig då vara sadeln (än fast den var utprovad) så byt sadel o låt honom vila från hoppningen ett tag.
åk även till klinik med honom.
då min häst var fin i över två år och sen helt plötsligt fick problem med ryggen troligt vis för den gamla sadeln.
så han vart tyvärr utdömd :(
lycka till!

Tyvärr kan jag bara hålla med övriga
Jag har en häst som i våras betede sig precis som din, gick helt ok på marken, något spänd (har hon varit sedan jag köpte henne förra hösten)men normalt. Hon har oxå en enorm kapacitet, men började stå emot långt innan hinder, ville inte gå när bommarna, när jag väl fick henne att hoppa (usch jag tvinga henne trots smärta) ville hon inte öppna upp bak, stack efter hinder mm.

I väntan på tid hos vet, fortsatte jag rida. Eftersom hon e reletivt outbildad, tänkte jag rida mycket på marken med bommar, få henne avspännd osv. Hmm vill ni veta hur det sluta hjärnskakning, med sjukhus vistelse å lindrig huvud värk hela semestern så glad var jag:eek:

Väl på klinik, böjde vänster fram... halt, hon var halt på vänster fram ända till vi hade böjt och sprunget med höger fram:confused: halt även på högerfram båda kotlederna
Då jag hade upplevt spänning över ryggen och även värme efter ansträning, kollade han även den. Spänd i musklerna men ingen ks eller andra förendingar.

Det tog 2 behandligar både på koterna och ryggen, försiktig med igång sättning, hon e nu även masserad vid 2 tillfällen.

Jag har en helt annan häst:bow::bump:
Hon e avspänd i hela kroppen, tar för sig i sina rörelser.

Så mitt tips åk till klinik

(belv lite lång, ville bara dela med mig :) )

Svarar alla: Problemet med honom är att hans "dumheter" sitter i huvet, han bara är sån, men ska försöka åka in med honom och kolla honom tänkte ta ut en massör med och massera honom och sen om det kan hjälpa :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 206
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 472
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama