Snart fästingsäsong..

Sv: Snart fästingsäsong..

Bekanta med många hundar berättade att dom hade köpt billiga nylonhalsband, satt scaliburet inuti och slagit några varv med tape runt på 2-3 ställen. På så vis skulle inte dom andra hundarna komma åt scaliburet utan halsbandet skyddar.

*kl*

Vanligtvis så funderar jag inte på fästingar så mycket, då vi (än) inte har så många uppe hos oss. Nu är vi dock på semester söderut och efter en halv dag satt första fästingen på lilleman. Då sambon har absolut fobi för små kryp (:D) så for jag iväg och köpte scalibur halsband till dom, förhoppningsvis tål dom de bra, har inte använt varken halsband eller frontline på dom innan men denna lösningen kändes bäst då den stora badar en del = bara att plocka av.

Jag köpte i dag
Frontline COMP
Det skall hålla 2 mån och de får bada 1 gång i veckan
Så det skall vara bättre än den andra frontlain..

Jag undrar om det är någon har som testat på Skudo Pet? Jag läste om denna "uppfinning" på denna sida om fästingmedel för hundar (eller kanske snarare "fästingavvisare") och jag tyckte bara att det lät så himla smart med ett ljud som håller fästingarna borta. Men undran är dock om detta verkligen fungerar. Är det någon som testat? Jag är väldigt sugen på att testa men vore tacksam om någon hade tidigare erfarenhet.

kl

Efter att ha läst igenom tråden känner jag mig lite som en hippie :eek:
Billy har känslig hud, det visar sig dock endast vid knott/myggangrepp och vissa schampon. Jag vill verkligen undvika gifter och kemikalier så mycket det går, dels för att hundarna är så nära oss hela tiden, dels för den känsliga huden och dels för att Ivan (eller Billy) inte ska få något i sig farligt.

Förra året hade Billy inte något skydd alls, och vi plockade 6-7 fästingar på honom under hela sommaren. Han är troligtvis inte helt attraktiv för de små vampyrerna.

Jag är intresserad av bärnstenshalsbanden, om de funkar hade det ju varit ultimat..! Och jag tror att mina hundars päls är väldigt bra för den (eventuella) effekten.
Annars lät PROB schampo intressant, jag antar att det är det med tjära i? Det ska tydligen vara väldigt skonsamt, vilket borde passa Billy. Det finns tydligen en "deospray" också, vilket låter väldigt smidigt.
Även de olika varianterna av Skudo (och liknande) verkar ju så himla bra, men jag vet inget om hur de fungerar i verkligheten.

KL

Efter att ha plockat typ 10 fästingar om dagen på Fortune så får jag väl snart fixa nånting till henne... Hon badar dagligen och har lite hudproblem så det lämnar nästan inga alternativ... Vi har kört med bärnstenshalsband, men vet i tusan om det gjorde nån skillnad.

Ingen som bor typ i Tyskland och kan köpa såna där örthalband:angel:

Ja, så vad gör man..? Nothing?

Jag pluggar i Tyskland, kan gärna köpa halsband till dig och skicka :) Vet du vad märket heter?

För övrigt lider min hund av allergi och är således "känslig i huden" men har som sagt använt Scalibor sedan cirka 7-8 år tillbaka och aldrig haft problem :)

*kl*

Jag har ett litet dilemma. Har använt scaliborhalsband på Loka förut med gott resultat. Det blir lite badande på sommaren så smidigt att kunna plocka av. Men valpen hänger ju jämt i halsen på henne så nu vet jag inte hur jag ska göra...

Just av den anledningen kör jag på frontline på Loke och valpen. Jag fegar ur och vågar inte ha exspot på den lille, och även om förslaget med nylonhalsband lät bra så känns det inte ofarligt vid vilda lekar. Men nästa år blir det garanterat något med mera fräs i. Har redan plockat fästingar trots att det är över en vecka kvar till nästa applicering.

I början av sommaren hade han hur mycket fästingar som helst!
Köpte då detta då jag är helt emot scalibor då han är extremt känslig i huden o.s.v.
Efter detta vistades vi i MYCKET fästingrika områden, ute i skärgården och mycket i skogen, plockade inte en fästing.

Så i mina ögon funkar denna produkt extremt bra!
Mammas hund som vi umgicks mycket med hade inget alls, hon fick massor med fästingar bara under tiden som vi umgicks, hade då hundarna på samma ställen.
Så på våran kille funkar det iaf.

KL jag har använt scalibor i flera år och tycker det har fungerat jätte bra, tills i år. Är det bara jag som upplever en stor skillnad? Förr om åren har inte fästingarna ens gått på hunden och absolut inte satt sig. Halsbandet är på dygnet runt och så fort han varit ute plockar jag flera fästingar som är i pälsen, har plockat 2-3st som satt sig.... Kan dom ha ändrat innehållet?

Det funkar bra på min. Han har haft på det i 3 veckor och inte haft en fästing (som vanligt alltså). Bor i högriskområde och går mycket i skog och mark där de finns.

Kan du ha fått ett "måndagsexemplar" kanske? Jag skulle nog åka till Apoteket och höra om du får byta. De har nämligen inte ändrat innehållet vad jag sett.

Förra året fick jag ett "måndagsexemplar", som Malibu_Stacy kallar det. Fick plocka i snitt minst en fästing om dagen i 14 dagar, ofta fler än en.
Gick tillbaka till apoteket och reklamerade och fick ett nytt, som fungerade utmärkt som tidigare.

kl

Finns det något starkare än frontline som kan användas till hund på 1,8kg?

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 068
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ett tag att få igen dammsugaren vid påsbyte... förmodligen är det fortfarande fel påse... Jag köpte dammsugaren till...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama