Snart fästingsäsong..

Sv: Snart fästingsäsong..

Liten mängd gift...? Så himla synd att jag inte tog bilder på min terriers sår hon fick av halsbandet. Hon har ändå en kraftig päls.

Men det kvittar, alla gör så klart som de vill, men vi ska inte tro att det är helt ofarligt. Sen är jag iofs sån att jag inte ens kan köpa starka tvättmedel/schampo/diskmedel/sminkprodukter och whatever som innehåller substanser som jag inte vet vad det är.

Jag är också mycket skeptisk. Dessutom är ju mina hundar av en ras som ofta är lite extra känsliga, så något scalibor tänker jag inte utsätta dem för.

Min lapphund fick horribla sår bara över natten (den långhåriga jag hade förut) efter en tids användande. Så halsbanden åkte av illa kvickt.

Vissa hundar pallar absolut för det och då är det väl bara att köra. Men som sagt så finns ju bipacksedelns triljoner försiktighetsåtgärder där av en anledning ;)

Nej, det känns riskabelt. Funderar allvarligt på att göra ett avkok och spraya på varje dag, kanske hjälper lite iaf:) Har nåt sånt spray som jag vunnit nånstans, kan börja med att använda upp det.

Min ena har dessutom lite, lite hudproblem, den andra allergiker och den tredje valp, så nej...

Jag har hört många skräckhistorier om Scalibor, bl a åt en av min uppfödares hundar upp ett halsband och hon blev riktigt dålig med neurologiska besvär. Så jag tycker nog att man bör vara lite extra försiktig. Men det är ju det klart mest effektiva medlet mot fästingar, så det är ju en balansgång.

Man får väl överväga det mot risken för fästingsjukdomar. Själv föredrar jag gift så länge hunden tål det, vill inte riskera otäcka sjukdomar!

Ja, alla hundar har ju en mycket varierande grad av känslighet, både som raser och som individer. Inga av mina hundar har hudproblem, allergier och har aldrig reagerat mot något ämne i vardagen, mediciner eller annat. Mina tål alla medel som finns på marknaden, men med Frontline på så har fästingar bitit sig fast precis där man droppat :crazy:

Och hon som käkade 2 st halsband har en plåtmage när det gäller precis allt ;) Hon åt upp 2 st, ca 3 v gamla halsband, när dom var ensamma hemma i runt en halvtimme. Men hon blev som sagt inte ens dålig i magen. Det gick igenom magen i småbitar, och kom ut så också - men giftet utsöndras ju och borde så ha gjort inuti henne kan man ju tycka.

Jag har en fruktansvärd avsky inför fästingar och gör allt för att inte få hem några, detsamma med loppor. Fobi, kan man kalla det enligt psykologen :p

Liten mängd gift...? Så himla synd att jag inte tog bilder på min terriers sår hon fick av halsbandet. Hon har ändå en kraftig päls.

Men det kvittar, alla gör så klart som de vill, men vi ska inte tro att det är helt ofarligt. Sen är jag iofs sån att jag inte ens kan köpa starka tvättmedel/schampo/diskmedel/sminkprodukter och whatever som innehåller substanser som jag inte vet vad det är.

Kan inte annat än hålla med, tror inte heller det är så ofarligt som dom försöker få det att låta som. Jag vet hur vår rottis såg ut runt halsen när han haft det på sig, och även mina egna händer var fulla av småsår på fingrarna. Så jag sälla mig till skaran som inte kommer utsätta mina hundar för halsbandet.

/Camilla

Som jag skrev tidigare i tråden, så tål min hund Scalibor, men fick som brännskada/fukteksem av Frontline. Så nejtack till Frontline i detta hus, men absolut Scalibor.
Allt som dödar fästingar är gift av olika slag, vare sig man vill eller ej.

Jag tror dig när du skriver detta! Jag ser ju i tråden att det är individuellt med hur bra hundar tål olika fästingmedel, samma sak med människor. Så jag tror inte att Scalibor behöver vara dålig, Bebben, hemlig och jag har använt det halsbandet utan problem.

Man kan väl komma fram till slutsatsen att det fungerar individuellt? :laugh:

Jag säger som line_n att jag hellre har gift på hunden än riskerar massa fästingsjukdomar. Dessutom har jag lätt fobi för fästingar så jag slipper gärna dem. (ni skulle bara se att jag höll på o bryta ihop i somras när jag hittade totalt två fästingar på mig, varav en utan huvud...)

När fästingarna kommer! Dom blir aktiva när dag och natt-temperaturen håller sig över 5-6 grader.

Såg att det kommit något nytt nu som påstås hålla färstingarna på avstånd med ultraljus. Namnet är "Dogman Professional Fästingvakt" och är en liten dosa som ska sitta på halsbandet.

Jag är som vanligt skeptisk, men nyfiken på om någon testat? Fast det kanske är helt nytt för säsongen rent av?

Annars har jag alltid använt frontline. Det funkar bra, men jag ogillar att ha gift på honom.

KL.
Förra året hade vi en Shoo!TAG på våran kille.
Är som en bricka som fästs på halsbandet.
Plockade inte en enda fästing på honom och behövde aldrig tänka på att behöva ta av vid bad o.s.v.
Kommer köra på samma iår.

Jag har aldrig brytt mig om det här med fästingmedel tidigare. Min förra hund hade två(!) fästingar allt som allt under sina sexton levnadsår, trots att hon ofta sov tillsammans med en katt som kom insläpandes med flera fästingar varje dag.

Men nu har jag ju ny voffsing och jag antar att jag inte kan förvänta mig att ha sådan tur att även hon ogillas av fästingarna. Nu har jag ju läst tråden och sett för- och nackdelar med olika preparat, men vilken är risken att preparaten ska påverka människor? Hunden sover i sängen med oss och jag är rätt känslig för diverse kemiska preparat. Är det något särskilt man ska tänka på?

Om man väljer fästinghalsband, är det tillräckligt att ha det på vid de tillfällen när man är ute i sådan terräng där det finns gott om fästingar eller behöver halsbandet vara på oftare för att ge effekt?

*kl*

Jag har ett litet dilemma. Har använt scaliborhalsband på Loka förut med gott resultat. Det blir lite badande på sommaren så smidigt att kunna plocka av. Men valpen hänger ju jämt i halsen på henne så nu vet jag inte hur jag ska göra...

Här är fästngarna i gång för fullt
Har tagit 2 på ena hunden , Det sitter 1 nu på stora hunden, Deb skall jag ta srax, katten fick fästingmedel nyss.

Men jag vet inte vad jag skall köpa för medel.
Jag tycker dom blir så äckliga i pälsen av halsbanden.
Men dom är bättre för oss som bor så som vi gör , Är vid havet och dom badar mycke.
Vi har ju TBE här, Jag hade borelia förra året själv, Så får se vad jag köper

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 068
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ett tag att få igen dammsugaren vid påsbyte... förmodligen är det fortfarande fel påse... Jag köpte dammsugaren till...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV