Snart fästingsäsong..

Sv: Snart fästingsäsong..

Nån som provat Fixodida zx? Ett giftfritt pulver som ska vara bra enligt det lilla jag hittat om det?
Jag lär nog köra på Scalibor trots att det tar emot att stoppa på dom gift. Behöver man vara försiktig med att ha dom i sängen eller klappa på dom som man ska vara med exspot?
Blir första fästingsäsongen för oss, har bott utanför umeå och där finns det inga äckliga kryp, så det är nytt för mig att behöva fästingmedel :)

Senast ändrad:

Plockade första fästingen imorse.

Kör nog på ingenting som vanligt, litar inte på preparaten och hundarna badar så pass mycket att jag inte vill riskera någon förorening. Skulle möjligtvis vara Frontline...

Har använt bärnstenshalsband, men det gav inget större resultat och hundarna tappade dem lätt.

Samma här (förutom badandet). Jag går igenom hunden efter varje promenad istället, vilket är lätt då jag har korthårig hund.

Nån som provat Fixodida zx? Ett giftfritt pulver som ska vara bra enligt det lilla jag hittat om det?
Jag lär nog köra på Scalibor trots att det tar emot att stoppa på dom gift. Behöver man vara försiktig med att ha dom i sängen eller klappa på dom som man ska vara med exspot?
Blir första fästingsäsongen för oss, har bott utanför umeå och där finns det inga äckliga kryp, så det är nytt för mig att behöva fästingmedel :)

Fixodida skule jag aldrig ge till en av mina hundar. Vid analysen av medlet så fanns ingenting som kunde bevisas stöta bort fästingar. Har för mig det innehöll bland annat torv eller liknande...

Hellre då sk giftmedel som är testat och man vet vilka ev biverkningar som finns.

*KL*

Sådär, nu har damerna fått på sig frontline. Återstår att se om det blir en fästingfri sommar i år. Jag håller tummarna...

*KL*

Jag har använt Fronline Spray i alla år på mina hundar med mycket gott resultat. Det jobbiga med det preparatet är ju att om hundarna badar mcket försvinner det ju fortare ur pälsen än vad det ska och det är dyrt att spraya dom var 3-4 vecka. Men det har fungerat bra på mina stora hundar iallfall.

Jag provade Ex Spot en gång men det kliade som satan på hunden.

Så känner jag också, det fanns ju några citronellahalsband jag hade ett tag som funkade?

*kl*

Köpte ett Scalibor på DocMorris idag, lär väl märka om han tål det eller inte...

Vi plockade första fästingen på vår pudel häromdagen, så idag ska han få sig ett bad och sen åker frontlinen på.

Knapplån.

Hittade 3 st äckliga jävlar som kröp på 2 st av hundarna idag, efter att dom lekt lösa på ett öppet fält bestående av dött gräs. Första för oss i år, så nu är det dags att införskaffa hem tonvis med gift och dosera ut till dom 6 st hundarna. Kostar multum, men det är fanimig värt det. Finns inget värre än fästingar, loppor och liknande kryp. Huuu!

*kl*

Jag körde på Frontline i två år men tycker inte att det fungerade så speciellt bra. Hon var fästingfri första veckan efter appliceringen sen blev det fler och fler ju längre tiden gick. Visserligen badar hon en del, men jag såg inget samband med det utan det fungerade helt enkelt inte så bra på min hund.

Förra året hade hon bärnstenshalsband några veckor (jag är egentligen mot allt "hokus pokus" men tyckte inte att det skadade att pröva) tills hon bet sönder det. Under de veckorna halsbandet var på var hon helt fästingfri men hon fick väldigt få fästingar överlag den sommaren så det är svårt att säga om det egentligen blev någon effekt av halsbandet.

Jag prövar nog utan i år igen, har en korthårig ljus hund så äckeldjuren syns bra. Blir det för många ändå så ska jag testa scalibor.

Ang att ha scalibor på valp, så skulle jag inte vara orolig om det står på att det fungerar från 7 veckor, däremot skulle jag inte våga ha det på den andra hunden, risken känns alltför stor att valpen tuggar på den andra hundens halsband.

Scalibor har fungerat toppen på mina korthåriga hundar verkligen! Men Skåne dräller av äckliga, hemska loppor hela somrarna och tyvärr tar ju inte halsbanden dom :( Så här får det bli Ex-Spot igen.. Kostar 700 kr i månaden att hålla hundarna hyfsat ohyresfria. Såna tråkiga pengar att lägga ut!

Så känner jag också, det fanns ju några citronellahalsband jag hade ett tag som funkade?

Mmm, men sen kom de på att de inte kunde redogöra för innehållet i dem eller nåt sånt och fick inte säljas. Vet dock att det finns att köpa från Tyskland.

Känner några som brukar köpa, är lite inne på att skicka bud med dem, men det kan ju vara gift i dem också. Finns ju citronellaspray att köpa om man tycker det ger effekt.

Nu har även jag plockat två på mina hundar nu i helgen. Så det blir att sätta på Frontline, men först bada hundarna.

KL

Förra året hade jag inget speciellt skydd på mina, de fick inte alls många och då var vi ändå ute i skogen flera gånger i veckan. De fick ett mått Standardt päls var om dagen och det sägs att det ska hjälpa mot fästingar men de fick inte mycket mer när de inte åt det. Lutar åt samma i år och hålla tummarna för att fästingarna tycker de smakar bläi år också!

kör på utan som vanligt. stora hunden blev sjuk av scalibor och reagera på dom andra så hon får klara sig utan. fjant får ev ett scalibor

KL

Igår plockade jag bort en fästing som kröp omkring på Camaro :crazy:. Raka vägen till apoteket för scalibor idag!

Min hund går på hundsim varannan vecka minst, och därför använder jag scalibor halsband som plockas av när han ska bada. Fungerar jättebra.

Mina får lite hackad vitlök 2-3 gånger per vecka. Bara precis så mycket att det luktar vitlök om dem. Förra året hittade jag 2 st som kröp runt en gång när vi hade spårat i högt gräs. Annars ingenting. Vitlöksdoften försvinner ju inte hur mycket de än badar.

Senast ändrad:

Mina får lite hackad vitlök 2-3 gånger per vecka. Bara precis så mycket att det luktar vitlök om dem. Förra året hittade jag 2 st som kröp runt en gång när vi hade spårat i högt gräs. Annars ingenting. Vitlöksdoften försvinner ju inte hur mycket de än badar.

Bara du är medveten om att vitlök är giftigt för hund och att ju längre tid du ger, desto mer blir hunden förgiftad.

*kl*

Gammeltanten har scalibor. Labben och valpen får frontline comb i år. Jag vågar inte ha halsband på någon av dem eftersom de håller på och biter varandra i halsarna hela tiden. Jag har inga jättebra erfarenheter av frontline (de fick fästingar ändå) men hoppas att det är mer klös i den här nya sorten.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 068
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ett tag att få igen dammsugaren vid påsbyte... förmodligen är det fortfarande fel påse... Jag köpte dammsugaren till...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV