Snart fästingsäsong..

Sv: Snart fästingsäsong..

Använder Exspot på båda mina. När jag bara hade schäfern körde jag Scalibor, men när det kom terriervalp i huset ville jag inte ha det längre (tuggleksak?) så då bytte jag till Exspot. Schäfern får max 1-2 fästingar om året, och terriern har inte haft en enda fästing under sina fem år!! Schäfern är nu 11 år och mår alldeles utmärkt, har aldrig haft några biverkningar, och inte den lilla hunden heller. Så länge hunden tål det finner jag ingen som helst anledning att inte använda fästingmedel. Känner allt för många som fått avliva sina hundar pga fästingrelaterade sjukdomar.

Schäfern har dessutom kört frisksim under långa perioder och så länge jag inte schamponerat har jag inte märkt någon försämring av effekten. Efter schamponering har jag bara lagt på en ny dos.

Den är redan här! Vi hittade fästing på våran hund i helgen :eek:

Jag kommer använda Scalibor i år också då det fungerade bra i somras.

Bärnstenshalsband verkar lite hokuspokus och vad jag förstått har det även lite väl varierande resultat.

Fast scalibor kan användas tillsammans med advantage (medel mot loppor) :) så gör jag på vets inrådan. Då är de skyddade mot loppor, fästingar och sandmyggor.
Fast det kanske blir dyrare med scalibor+advantage än bara exspot?
Advantage kostar för min lilla hund 180 kr för tre eller fyra månader (finns på apoteket).

Ett tips, ni som köper scalibor och kanske semestrar i resten av Europa köp det där! Här i tyskland kostar det 120 kr och det håller i 2 år tror jag så det kan vara värt att köpa på sig :)

*kl*
Vi brukar använda Frontline, mest för att vi har katter i samma hushåll och jag är lite nojjig över att de ska få på sig Exspoten.
Eftersom unghunden verkar fått noskvalster så fick vi en vända med Stronghold, så vi avvaktar lite med Frontline i år tills Strongholdbehandlingen slutat verka.

*kl*

Så som mina hundar jobbar behöver de duschas nästan varje dag. Sommartid badar de jämt och ständigt...

Hur sjutton gör man då? Hade Frontline förra året och det gjorde viss skillnad. Men då får de inte bada, vilket de behöver efter jobben.

Är det bara att avsätta en timme per hund och dag och sätta sig med luskam som gäller? Hur gör ni andra med arbetshundar?

Kan inte svara för Frontline, men som jag skrev har jag inte märkt någon minskad effekt av Exspot av simning i bassäng en gång i veckan. Så länge man inte schamponerar ska ju medlet sitta kvar.

*kl*

Gammeltanten har scalibor. Labben och valpen får frontline comb i år. Jag vågar inte ha halsband på någon av dem eftersom de håller på och biter varandra i halsarna hela tiden. Jag har inga jättebra erfarenheter av frontline (de fick fästingar ändå) men hoppas att det är mer klös i den här nya sorten.

Exspot då? Samma gift som i scalibor, men i spot-on preparat?

*kl*

Så som mina hundar jobbar behöver de duschas nästan varje dag. Sommartid badar de jämt och ständigt...

Hur sjutton gör man då? Hade Frontline förra året och det gjorde viss skillnad. Men då får de inte bada, vilket de behöver efter jobben.

Är det bara att avsätta en timme per hund och dag och sätta sig med luskam som gäller? Hur gör ni andra med arbetshundar?

Flera jag känner som använder scalibor har bara det på ca 1-2h / dag. Detta för att det är så satans giftigt och för att det räcker gott och väl. Vissa jägare har bara halsband på en hund om dom har flera i en och samma hundgård, det räcker!

Kanske skulle kunna fungera?

:eek:

Hunden hade det på sig dygnet runt hela sommaren. Utom när han badade förstås. Hunden led ingenting av det och pälsen var ännu finare av nån mystisk anledning.

Halvt knapplån
Det är ju till för att hunden ska ha på det dygnet runt i 5-6 mån så det är ingen fara. Skulle det vara giftigt skulle det ju inte vara ett tillåtet preparat.

Sålänge hunden inte får biverkningar är det ju ingen fara.

Jag tänkte väl det, det stod ju inget om det. Jag tycker att halsbandet har sämre effekt i en eller två dagar när jag badat honom men annars tycker jag att det har varit bra. Kan inte minnas att vi plockade speciellt många fästingar alls. Katten däremot *ryyyys* jag tänkte inte ens på att ha fästingmedel på henne :o i år blir det frontline på henne tror jag. Ingen aning om vad som är bra för katter men om frontline funkar på hundar gör det väl det på katter också.

Jag hörde när halsbandet var nytt att giftet/preparatet (kalla det vad du vill ;)) från början användes till plantage i Brasilien, men förbjöds för att det var för giftigt. Sen blev ett uppskattat ohyrehalsband för hundar i Sverige.

Om det räcker att ha det på bara någon timme per dag så hade jag hellre gjort så. Med tanke på att du ska tvätta händerna noga om du har tagit i det och helst inte ska ha hunden i sängen (fast det kan ha ändrats! jag läste om det för kanske 6 år sedan när jag testade på den lapske) så är det ju inte helt ofarligt.

Jag trivs inte med tanken på att ha så mycket gift på mina hundar, många veterinärer bedyrar att det inte är någon fara. Jag tror absolut på dom, många tester har gjorts osv, men som sagt så är det mer en "mental trivselfråga".

Åh, det visste jag inte! Ska kolla upp det då, och se hur priserna ligger. Dyrt blir det ju hur man än gör med så många hundar hemma, som alla väger över den "magiska" gränsen på 15 eller 20 kg :p

Och jag har använt Scalibor varje år sen det kom ut, och har alltså haft 2-6 st halsband i sängen varje natt, och på mig i soffan etc. En av hundarna åt faktiskt upp 2 st halsband av den stora modellen en gång också, och reagerade inte ens. Så jag tror att det är rätt överdrivet det där..
Sonen blir 5 nu i år, och har alltså haft det tätt inpå sig (Leker med hundarna, dom ligger i hans knä framför teven etc) sen han föddes och han har heller aldrig reagerat på det. Men jag är mycket tacksam över vi sluppit fästingar..

Min äldsta hund har haft en enda fästing i hela sitt liv, tack var det underbara halsbandet! På dom 6 st här hemma så har det sammanlagt varit 4 st fästingar som bitit sig fast, under alla hundarnas somrar.

På pointern har vi alltid haft frontline och det har funkar helt underbart bra i flera år. Trots att hon älskar att bada (och vada..) i flera timmar i sträck om hon så får, så har det funkat kanon. Vi har fått förnya en gång i månaden.
På den badglada schäfern blir det nog ett scalibor i sommar som vi tar av vid bad. Det känns som frontline borde få mindre effekt av all päls, eller är jag ute och cyklar då?

Skönt att det har fungerat så bra för er!

Men jag måste fråga.. hur har du vågat det med tanke på alla varningar i bipacksedeln? Dom finns ju där av en anledning och man ska ju vara extra försiktig med barn inblandade.

Jag har glömt tvätta händerna när jag tagit i halsbandet eller inte ens tvättat ordentligt, jag lever utan några men :D

Tror att det är en liten mängd gift, tillräckligt liten för att vara giftigt för insekter men inte djur och människor. Men man får ju vara försiktig vid viss överkänslighet som ev kan komma upp.

Att hunden inte får sova i sängen gör mig inget för det får han inte oavsett halsband eller inte :p

Frontline kan du ha på katt, men passa dig för Exspot för det är direkt farligt för katt. Personalen på apoteket kan nog informera mer.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 068
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det tog ett tag att få igen dammsugaren vid påsbyte... förmodligen är det fortfarande fel påse... Jag köpte dammsugaren till...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst