Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Du gör nog rätt som funderar rejält på detta. Det kunde ju ha varit dina barn som stog bakom hästen då han fick ''spelet''.

Alltså, det är säkert en SKITBRA häst när den blir färdig.
Men innan den är det så är det bra om ingen skadar sig på den.

Safety First lixom...

Ja, jag tror det med. Fast jag måste nog säga att jag har blivit för bekväm för sådanna busar. Jag tycker det är för mycket jobb. Dessutom så har vi ju två barn med. Då skulle jag inte ta den risken. Hästen verkar väldigt mysig annars. Men som sagt. Massa.massa jobb.

Men alltså jag tycker du har hunnit göra mkt med honom på den tiden du haft honom, du kanske ska ta och låta han tänka lite de kan ha blivit mkt för honom med allt då blir dom lätt lite spända. Jag tror inte de är nått fel på den hästen ge han lite mer tid bara.
Jag brukar själv vara snabb på hästarna men alla hästar klarar tyvärr inte det.
Nu har de blivit kallt ute igen och då brukar många hästar bli pigga osv och miljöombytet,foderbyte,sadel,nya människor, han är ju inte elak. Mina hästar har varit alldeles spända och konstiga i två dar nu, vet inte om de var påsksmällarna men dom var inte så på nyår. Nått konstigt har de varit här de märks på dom allihop.

Verkar vara en kille med en hel del nerv i :). Har ägt några sådana hästar, men efter en lång sjukhusvistelse då det råkade rasa lite snö från taket bakom hästen bestämde jag mig för att sluta slösa energi på sådana knaspellar :crazy:. Speciellt när man har barn.. Vissa vill ha hästar med mycket nerv och vakenhet, men jag orkar inte med sådana hästar längre. Förstår om du vill skicka tillbaka honom!

Han kan, han kommer att bli en riktigt bra häst så småningom. Han är annars en väldigt trevlig individ, mkt social. Men som du säger just detta med barnen.

Men grundmentaliteten kommer man aldrig ifrån, hur man än gör.. En häst med lugnt och stabilt grundpsyke klarar press, nya miljöer o.s.v. utan att balla ur menar jag!

Det handlar ju om hur mycket jobb du har lust att lägga ner, för det kommer nog att krävas en del, han kan säkert bli jätte trevlig men kommer förmodligen alltid ha ett visst nerv. om du vill ha en kollugn häst kanske den här inte är den rätta men gillar du hästar med mera nerv kan det säkert bli bra,

Hoppas det löser sig :)

Ja det är svårt detta med man vill ha. Han är verkligen colllugn men helt plötsligt kommer nerverna fram utan förvarning. Jag ska ha honom i en vecka till har vi nu sagt så jag verkligen får känna efter vad det är jag vill. Gillar honom såå mkt men ändå.

Hola igen,

Det låter som att du fått hem en Appis med eget huvud. Där gäller konsekvens, konsekvens, konsekvens. Och tålamod, tålamod, tålamod. Sen får det inte gå för fort. Skynda långsamt.

Förmodligen en häst som blir kanon, men man måste orka lägga ner allt jobbet innan man är där.
Skulle tro det blir en sån man är tvungen att arbeta 6 dagar i veckan a två timmar om dagen.

Inte alldeles enkelt med jobb, barn och ytterligare en häst.

Tänk en gång extra innan du bestämmer dig. Lyssna framför allt på magkänslan.

mvh Eva

Det stämmer 100% i allt du skriver.

Du gör nog rätt som funderar rejält på detta. Det kunde ju ha varit dina barn som stog bakom hästen då han fick ''spelet''.

Jag har aldrig brytt om mej själv vad som kan hända mej men mer och mer tänker jag att det kan faktiskt hända barnen ngt. Och jag är ju viktig även för dom. Han ju aldrig ngt med flit inte alls, det är bara när han blir rädd eller osäker.

Men alltså jag tycker du har hunnit göra mkt med honom på den tiden du haft honom, du kanske ska ta och låta han tänka lite de kan ha blivit mkt för honom med allt då blir dom lätt lite spända. Jag tror inte de är nått fel på den hästen ge han lite mer tid bara.
Jag brukar själv vara snabb på hästarna men alla hästar klarar tyvärr inte det.
Nu har de blivit kallt ute igen och då brukar många hästar bli pigga osv och miljöombytet,foderbyte,sadel,nya människor, han är ju inte elak. Mina hästar har varit alldeles spända och konstiga i två dar nu, vet inte om de var påsksmällarna men dom var inte så på nyår. Nått konstigt har de varit här de märks på dom allihop.

Nej aldrig elak det är han verkligen inte!! Han är faktiskt som jag upplever honom väldigt mjuk och extremt försiktig. Han skulle aldrig kunna tänka sej att gå på mej tex. Det är bara när han blir rädd som han inte vet vad han ska ta vägen och får panik. Det är inga fel på hoom alls,han behöver som du säger tid och behöver verkligen lita på sin människa.
Ja visst, jag har inte haft honom länge och han är ju nykomling men han är inte spänd i hantering,promenad. Det är endast när det dyker upp ngt oväntat men det är ju kanske bara 2 av 10 gånger. Men som det säger kyla och foderombyte betyder nog mkt. Han är ju van att gå på enbart hösilage och nu får han hö och krafft.
Men jag tycker inte jag gått fort fram. Vardaglighantering,lite ledarövningar påväg in och ut från stallet ibland. Sadel har jag haft på honom två gånger vilket inte varit några problem, han är ju inriden så det är väl ingen orsak att vänta med. Även har jag haft träns på två gånger över grimman utan att andvända bett eller tyglar så inte heller det ska ju vara några problem. Att träna på att ta av och på täcke + grimma hör ju till vardagshanteringen och två gångers jobb i rundkorall är ju bara för att jag måste ju se hur han är och hur pass mkt han lyssnar på mej.
Har som sagt hängt på honom en gång och självklart vill jag prova honom lite innan jag bestämmer mej för köp eller ej för han är ju trots allt riden innan. Vi har haft tur med att bo ute på landet och faktiskt har det inte förekommit några smällare här så det tycker jag är bra för alla djur, både tamdjuren och dom vilda i skogen. Det verkar vara som att det skjuts allt mindre påsksmällare för varje år vilket jag bara tycker är bra.:)

Han har även kostam el hur?
Dom kan även ha sina grejer för sig. Men de du berättat skulle inte jag reagera över el bry mig om fortsätt bara lite försiktigt. Glömde bort att han redan var riden lite. Du kan ju även åka el ta hem nån till dig om han gör dig osäker. Han märker ju att du blir spänd och de smittar av sig.

En häst med lite nerv och bra huvud blir oftast en riktigt bra häst framöver men du ska också fråga dig om det är det du vill ha.
Klart alla vill ha en bra häst men som _Eva_ sa...det är nog en häst som behöver "underhållas" 6 dagar i veckan för att fungera och och inte få olater pga. rastlöshet.
Jag har sett många exemplar av sådana hästar, och har faktiskt en själv, även om han inte har så mycket nerv.

Det är en 3 åring du har,,även om han är inriden och hanterad tidigare så är han fortfarande en bebis. Det hör till att testa, se spöken, vara lite barnslig osv. men känner man att det är säkerhetsrisk så ska man tänka både en och två gånger innan man bestämmer sig.

Det är lätt att träna hästar att vänja sig vid olika ljud men det "smygande" är bra att träna på också. Det är ju lika plötsligt som vid ljud fast kanske lite otäckare ändå...det dyker ju upp ur ingenstans och inte hörs...utan bara rör sig.
Ungefär som rovdjur på jakt efter föda.
Det värsta om man är ute i trafik och rider är ju inte bilarna...utan cyklisterna som plötsligt bara finns där utan förvarning.

Hoppas att du kommer fram till en bra lösning, det är klart att du fastnat för hästen. Tänk på att ni ska ha ett helt liv framöver tillsammans när du gör ditt val.

En häst med lite nerv och bra huvud blir oftast en riktigt bra häst framöver men du ska också fråga dig om det är det du vill ha.
Klart alla vill ha en bra häst men som _Eva_ sa...det är nog en häst som behöver "underhållas" 6 dagar i veckan för att fungera och och inte få olater pga. rastlöshet.
Jag har sett många exemplar av sådana hästar, och har faktiskt en själv, även om han inte har så mycket nerv.

Det är en 3 åring du har,,även om han är inriden och hanterad tidigare så är han fortfarande en bebis. Det hör till att testa, se spöken, vara lite barnslig osv. men känner man att det är säkerhetsrisk så ska man tänka både en och två gånger innan man bestämmer sig.

Det är lätt att träna hästar att vänja sig vid olika ljud men det "smygande" är bra att träna på också. Det är ju lika plötsligt som vid ljud fast kanske lite otäckare ändå...det dyker ju upp ur ingenstans och inte hörs...utan bara rör sig.
Ungefär som rovdjur på jakt efter föda.
Det värsta om man är ute i trafik och rider är ju inte bilarna...utan cyklisterna som plötsligt bara finns där utan förvarning.

Hoppas att du kommer fram till en bra lösning, det är klart att du fastnat för hästen. Tänk på att ni ska ha ett helt liv framöver tillsammans när du gör ditt val.

De var bra skrivet.:bow:

Är han kostammad?

I sådant fall skulle jag inte behålla honom om jag inte hade för avsikt att jobba med kor.
Men det är jag.

mvh Eva

Jag har både en häst med "kossestam" samt en vallhund, en Border Collie och jag har upptäckt att de är väldigt lika till sättet.

De kan båda upplevas som väldigt känsliga och försiktiga i ena stunden. För att i nästa stund vara otroligt coola. Och hur känsliga den är verkar, så är de egentligen stenhårda i psyket, de utnyttjar bara situationer mer än andra...

Likheterna har jag funnit mycket intressanta. Med Border Collie så är det ju så att de behöver verkligen få jobba med huvudet (helst vall), att enbart hålla på och motionera dem blir helt fel. Blir de understimulerade så blir de extremt ynkliga, skvätta och t.o.m. åt det aggresiva hållet.

Man brukar säga att Border Collies är ögontjänare och det stämmer verkligen. De kan vara så "ynkliga" så det är lätt att skämma bort dem...

Med min vall-häst är det precis likadant. Han är extremt cool. Han var bara riden ett 20-tal gånger när jag utan problem ensam red ut i samhället bland bilar, traktorer, grävskopor, osv. utan en reaktion, han bara tuffade på.

Å andra sidan, när han är understimulerad så är han skvättig t.o.m. när han står på gången i stallet, blir halvgalen i boxen av att stå inne själv en stund (vilket han tränats till sen han var föl och aldrig har problem med annars), osv osv.

Så kontentan är lite att precis som man säger att man inte ska köpa en Border Collie om man inte ska jobba med den så skulle jag vilja påstå att det inte är en bra idé att köpa en kossestammad häst om man inte är beredd att lägga ner mycket tid så att den får den mentala träning den behöver. Och de behöver ofta massor av sånt. De har ett stenhårt psyke.

Jag har både en häst med "kossestam" samt en vallhund, en Border Collie och jag har upptäckt att de är väldigt lika till sättet.

De kan båda upplevas som väldigt känsliga och försiktiga i ena stunden. För att i nästa stund vara otroligt coola. Och hur känsliga den är verkar, så är de egentligen stenhårda i psyket, de utnyttjar bara situationer mer än andra...

Likheterna har jag funnit mycket intressanta. Med Border Collie så är det ju så att de behöver verkligen få jobba med huvudet (helst vall), att enbart hålla på och motionera dem blir helt fel. Blir de understimulerade så blir de extremt ynkliga, skvätta och t.o.m. åt det aggresiva hållet.

Man brukar säga att Border Collies är ögontjänare och det stämmer verkligen. De kan vara så "ynkliga" så det är lätt att skämma bort dem...

Med min vall-häst är det precis likadant. Han är extremt cool. Han var bara riden ett 20-tal gånger när jag utan problem ensam red ut i samhället bland bilar, traktorer, grävskopor, osv. utan en reaktion, han bara tuffade på.

Å andra sidan, när han är understimulerad så är han skvättig t.o.m. när han står på gången i stallet, blir halvgalen i boxen av att stå inne själv en stund (vilket han tränats till sen han var föl och aldrig har problem med annars), osv osv.

Så kontentan är lite att precis som man säger att man inte ska köpa en Border Collie om man inte ska jobba med den så skulle jag vilja påstå att det inte är en bra idé att köpa en kossestammad häst om man inte är beredd att lägga ner mycket tid så att den får den mentala träning den behöver. Och de behöver ofta massor av sånt. De har ett stenhårt psyke.

Tänkte skriva allt detta, jag har precis samma uppfattning. Har både kohäst och haft vallhund.;)

Ett mycket bra och välskrivet inlägg som jag kan skriva under på. Har en sån häst själv....:crazy:

mvh Eva

Är han kostammad?

I sådant fall skulle jag inte behålla honom om jag inte hade för avsikt att jobba med kor.
Men det är jag.

mvh Eva

jag vet faktiskt inte så mkt om härstammningen, vad de är inriktade på. Men han är u Qar jessa rev och e. BH Enterprice

Jag är inte intresserad av kogrenar över huvudtaget. Är íntresserad av pleasure,reining och trail.

Jag kan inget om appalosa, men hans far är en Quarter av cutting/reiningstam. Är det "smart" avlat så bör mamman vara lämpad för samma sak.

Skriver under på vartenda ord:bow:. Har ju en BC (korsning egentligen, 95% BC och 5% lab) och du har beskrivit henne på pricken:D...och jag kommer inte att skaffa mig en till:cool: (hon är en omplacering, kom hit som 7 månaders monster men är helt ok nu)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 241
Senast: EmmaW
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 718
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 749
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka