Jag har både en häst med "kossestam" samt en vallhund, en Border Collie och jag har upptäckt att de är väldigt lika till sättet.
De kan båda upplevas som väldigt känsliga och försiktiga i ena stunden. För att i nästa stund vara otroligt coola. Och hur känsliga den är verkar, så är de egentligen stenhårda i psyket, de utnyttjar bara situationer mer än andra...
Likheterna har jag funnit mycket intressanta. Med Border Collie så är det ju så att de behöver verkligen få jobba med huvudet (helst vall), att enbart hålla på och motionera dem blir helt fel. Blir de understimulerade så blir de extremt ynkliga, skvätta och t.o.m. åt det aggresiva hållet.
Man brukar säga att Border Collies är ögontjänare och det stämmer verkligen. De kan vara så "ynkliga" så det är lätt att skämma bort dem...
Med min vall-häst är det precis likadant. Han är extremt cool. Han var bara riden ett 20-tal gånger när jag utan problem ensam red ut i samhället bland bilar, traktorer, grävskopor, osv. utan en reaktion, han bara tuffade på.
Å andra sidan, när han är understimulerad så är han skvättig t.o.m. när han står på gången i stallet, blir halvgalen i boxen av att stå inne själv en stund (vilket han tränats till sen han var föl och aldrig har problem med annars), osv osv.
Så kontentan är lite att precis som man säger att man inte ska köpa en Border Collie om man inte ska jobba med den så skulle jag vilja påstå att det inte är en bra idé att köpa en kossestammad häst om man inte är beredd att lägga ner mycket tid så att den får den mentala träning den behöver. Och de behöver ofta massor av sånt. De har ett stenhårt psyke.