Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Nu ska jag ta med mej en mkt duktig kompis till Ricky i morgon och titta på honom. Om det verkar bra så ska vi ta med oss honom hem.
Dock endast med handpenning erlagd. Vi ska prova om han funkar med Phigalle och oss. Säljarna som jag gillar mkt ska bekosta sprickan och hovslagare som kommer och skor honom så snart som möjligt. Därefter ska vi senare se hur han blir och hur vi ställer oss till alltihopa. Jag vill ju gärna köpa en häst som klarar bes utan anmärkning.

Det låter ju bra, och jag vet att säljarna är bra människor.

Men ingen kompis i världen hur duktig den än är kan se varför hästen är halt eller vad som ligger bakom sålänge dom inte har röntgensyn, men det antar jag att du förstår själv.

Låna hästen ett tag och se vad som händer, sen hade jag åkt in till kliniken och besiktigat. Om det skulle vara något på böjprov då är det lätt att slå en plåt och kolla hur det ser ut.

Jag skulle med be ägaren boka tid på klinik. Som du skriver så får man ju svart på vitt via en plåt som är en ganska liten summa i sammanhanget. Att ta hem den och sedan få höra att det är köparen som har oraskat det och det är aldrig roligt. Bättre att röntga först och ta reda på vad det är och sedan ta hem i stället för att skynda på det hela. Jag antar att du ska ha han i några år..

Kl

jag håller med åke här... det är ju väldigt surt om du tar hem honom och hältan inte ger med sig- ni vet. bes och hittar något problem.

och om säljarna sedan skulle vända och helt plötsligt säga att det problemet har uppkommit hos köparen så sitter ni i en tvist. och du är fast med en häst du kanske inte vill ha och heller ej kan rida eller sälja..

jag skulle bokat tid hos klinik själv och sett till att säljarna är med vid besiktningen. hittar man något ja då är det som wrangler säger- lätt att slå en plåt på detta :)

Idag var vi hos säljarna och skrev kontrakt på att vi ska ha honom på prov och att han är halt och det rörande den hältan ansvarar säljaren. Säljaren skall även kontakta och bekosta hovslagare så snabbt som möjligt och både köpare och säljare kommer att närvara. 4 veckor efter skoning, beroende på hur hältan är osv och hur hoven blir av skon så ska hästen besiktas på clinik bekostad av säljaren. Därefter så får köparen avgöra om köp eller ej. Jag tycker det är en vättig lösning för då ser vi om vi passar ihop, hästarna passar ihop och sedan en utredning av sprickan och hältan.

Jag hade nog inte köpt om jag inte fått veta exakt vad hältan beror på. Det är ju SÅ trist att köpa en häst och sen kanske inte kunna använda den pga. nån skada. Och speciellt eftersom det är en så ung häst... Nä in till Skara eller vad som är närmast och kolla va det är! :)

Han var ju ganska tjusig annars.. Men lite mycket "western" för min smak :p

Hej där :) Tråkigt att höra att det inte var helt ok på besiktningen, men det verkar som ni har hittat en bra lösning så länge. Dock håller jag nog med några av de andra, med att ni kanske ska dra öronen åt er om det inte kommer fram på nästa bes/ev röntgen, vad exakt hältan beror på. Det kan ju bli svårt om du fäst dig för mycket vid honom (som jag nog tror du kommer göra ;)).
Kram o lycka till/
Carin

ja du har mkt rätt i det du skriver. Sambon blev lixom fäst vid honom redan när vi träffade honom första gången men jag har sagt till honom att det inte blir köp av om han inte blir bra och vad det var för orsak han var halt av.

funkade ej

Senast ändrad av en moderator:

aj då, får fixa det men det får bli ngt senare isåfall.

Ja nu kommer bilder på hemkomst och ihopsläppet på Ricky 3 år,appaloosa. Phigalle 3 år,arab och Daisy 2 år,quarter har redan gått ihop i en vecka.

daisy004.jpg

daisy005.jpg

daisy007.jpg

Ricky tog det hela med god ro medans Phigalle och Daisy som föresten oxå tror hon är en arab passade på att springa och busa.

daisy015.jpg

daisy013.jpg

daisy024.jpg

daisy022.jpg

:rofl: Phigalle på sista bilden (i andra bild bomben:D): "Daisy lovar du att jag fortfarande är snyggast här" *misstänksam min* :rofl:

och ja,jag gillar att ta måånga kort men jag får för det är min tråd;):D

daisy044.jpg

daisy041.jpg

daisy043.jpg

daisy037.jpg

daisy039.jpg

:rofl: Phigalle på sista bilden (i andra bild bomben:D): "Daisy lovar du att jag fortfarande är snyggast här" *misstänksam min* :rofl:

hehe sant så sagt. Dom båda blir jätte arabiga ihop,han som alltid är så lugn men ihop med henne är det huvudet i himlen,kastande med halsen,hög svansföring och svävande trav med höga benlyft:rofl: Tror Ricky blev ganska förvånad över dom busungarna, men det är faktiskt Phigalle som är äldst.

Jag hade nog inte köpt om jag inte fått veta exakt vad hältan beror på. Det är ju SÅ trist att köpa en häst och sen kanske inte kunna använda den pga. nån skada. Och speciellt eftersom det är en så ung häst... Nä in till Skara eller vad som är närmast och kolla va det är! :)

Han var ju ganska tjusig annars.. Men lite mycket "western" för min smak :p

Skara är ju det sista stället jag åker till. Helsingborg eller Axvalla skulle jag råda er till. På Axvalla är dom både billigare, trevligare och mer kunninga.

Skara är ju det sista stället jag åker till. Helsingborg eller Axvalla skulle jag råda er till. På Axvalla är dom både billigare, trevligare och mer kunninga.

Varför avråder du skara? Kostanden är ju inte vesäntligt för oss det är ändå säljaren som betalar. Vi står endast för transporten fram och tillbaka.Har hört att Axvalla är mkt bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 242
Senast: EmmaW
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 718
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 749
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka