Snart får jag hem min nya westernhäst!!

Sv: Snart får jag hem min nya westernhäst!!

jag vet faktiskt inte så mkt om härstammningen, vad de är inriktade på. Men han är u Qar jessa rev och e. BH Enterprice

Jag är inte intresserad av kogrenar över huvudtaget. Är íntresserad av pleasure,reining och trail.

BH ger dock väldigt lugna och lätthanterliga avkommor.
I vissa fall kan ju hästen ha något i bagaget också som gör att den reagerar så som du beskriver....

BH ger dock väldigt lugna och lätthanterliga avkommor.
I vissa fall kan ju hästen ha något i bagaget också som gör att den reagerar så som du beskriver....

Han är lugn och han är mkt lätthanterlig, det är bara ibland han blir spänd. Om jag väljer att lämna tillbaka honom så är det bara beroende på mej och inte på honom som individ. Med rätt ägare som tycker om hästar med lite mer nerv i kommer han bli rena rama drömhästen. Men då jag är nybörjare på western så kanske det är bättre med en lite äldre western eller iaf dressyrriden häst som jag kan utbilda mej själv med? Annars ser jag inga problem eller hinder att fortsätta med honom om jag väljer att behålla honom för han behöver landa på jorden och känna sej trygg.. Jag vet ej om jag har den orken just nu då skiftjobb och småbarn omkring och att jag extemt lätt får depretioner vid motgångar. Tycker alla val är så svåra,gör ofta fel val och mår så dåligt av det. Ibland vågar jag inte känna efter själv vad som är rätt eller inte för mej.

Av ditt resonemang så tycker jag att det låter som att det skulle passa dig bättre med en rutinerad läromästare som du kan känna dig trygg med och på så sätt kunna koncentrera dig på att utveckla dig och din ridning.

I det här fallet så ska ju både hästen och du lära sig, vilket betyder att allt kommer att ta mycket längre tid samt att man inte kan vara riktigt säker på resultatet.

Har du en "läromästare" så kommer du att märka när du gör fel, hästen "talar om det för dig". Med en ung outbildad häst så händer inte det utan den kommer att lära sig fel saker, bli förvirrad och du vet inte varför. Det blir lätt en massa bekymmer då...

Så skulle jag ge ett råd, så skulle det vara att du skaffar en äldre mer rutinerad häst. Jag tror att du kommer att få så mycket roligare med en sådan.

Av ditt resonemang så tycker jag att det låter som att det skulle passa dig bättre med en rutinerad läromästare som du kan känna dig trygg med och på så sätt kunna koncentrera dig på att utveckla dig och din ridning.

I det här fallet så ska ju både hästen och du lära sig, vilket betyder att allt kommer att ta mycket längre tid samt att man inte kan vara riktigt säker på resultatet.

Har du en "läromästare" så kommer du att märka när du gör fel, hästen "talar om det för dig". Med en ung outbildad häst så händer inte det utan den kommer att lära sig fel saker, bli förvirrad och du vet inte varför. Det blir lätt en massa bekymmer då...

Så skulle jag ge ett råd, så skulle det vara att du skaffar en äldre mer rutinerad häst. Jag tror att du kommer att få så mycket roligare med en sådan.

Precis vad som behövde sägas:bow:

Jag har en känsla av att du inte känner dig så säker när du hanterar/är med hästar, därför blir hästarna därefter och du skapar problem av det.
En äldre mer van häst som varit med ett tag som du kan känna dig trygg med hade varit perfekt för dig:)
Och kanske ta hjälp av dig tränare att hitta bra passande häst?

:bow::bow:

När jag köpte min Allie var han inte inriden, men eftersom jag ridit in hästar förut ''på engelskt vis'' var jag säker på att det skulle gå bra.
Men ibland har jag funderat på om det verkligen var rätt att köpa min första quarter outbildad.. Och det är inget jag rekomenderar att göra.
Vi har haft många frustrationer, främst i läget ''Och vad ska vi göra nu då?'' och ''Hur kommer vi vidare?''.
Och att vi har missat mycket i utsäckning, vilket kommer fram nu. Då får man backa och lära sig av sina misstag (Som aldrig hade hänt med en utbildad häst).
Hade inte det varit för de speciella omständigheterna kring Allie hade jag nog tagit mitt förnuft till fånga och köpt mig en utbildad häst, även om jag inte ångrar Allie för alla pengar i världen.

Precis vad som behövde sägas:bow:

Jag har en känsla av att du inte känner dig så säker när du hanterar/är med hästar, därför blir hästarna därefter och du skapar problem av det.
En äldre mer van häst som varit med ett tag som du kan känna dig trygg med hade varit perfekt för dig:)
Och kanske ta hjälp av dig tränare att hitta bra passande häst?

Jag är väldigt lugn och tydlig i min hantering med hästar, aldrig osäker. Det är när jag kommer in från stallet och analyserar dagen då osäkerheten kommer. Och det min tränare var med när vi tittade på honom.

Men en redan inriden häst kanske vore det bästa för mej.

Jag känner Ricky och han är en underbar häst men MYCKET hjärna.
Han tänker MYCKET och behöver MYCKET tid.

Det endel tycker är mycket tid är kanske för honom änndå är för lite tid.

Jag känner både hans mamma ( Jessi) och hans pappa ( BH) och har ridit och hanterat dem bägge.

Bådda är väldigt trevliga, hög ridbarhet och lugna men samtidigt känsliga på rätt sätt.

Han kankse inte är rätt häst att börja med??

Men man kanske vet redan när man börjar leta häst om man vill ha en "grön" eller "mogen" häst?
Och hur mycket tid man har att lägga på hästen??

Ja Ricky är egentligen underbar! Han han verkligen bli en riktig stjärna så småningom. De är hel sanning i det du skriver.

Jag var aldrig riktigt säker när jag började leta häst vilken ålder jag skulle ha. Men jag känner att det kanske bättre att utveckla mej själv först då jag är nybörjare på western. Det hade varit lite skillnad om det hade varit på ett område som jag är mer hemma hos tex engelskridning men nu står vi här helt två nybörjare och jag vill inte att det ska gå fel för hans skull. Jag har ju redan Phigalle som är lika gammal men han och Ricky är som natt och dag. Jag hoppas verkligen om jag så beslutar att han får sej en värdig ägare som tar vara på hans känslighet. Jag tycker så mkt om honom och hans ägare men det är inte alltid det räcker till. Kanske det är bättre med en riden häst så sambon och barnen kan ha nytta av med.

kl

:bow:

Jag beundrar din självinsikt! Det är många som har för stora egon för att kunna erkänna någonting sådant.

Sidekick, du har gjort ett otroligt bra jobb med Allie :bow:

Cindy Lou, jag tror du tänker rätt.

Alla hästar kan bli rädda ibland och reagera utan att tänka. Jag hade en arab en gång som höll på att döda katten. Den hoppade ner precis bakom baken på honom och han reflexslog. Som tur var är katter rätt snabba. Det var en jätte snäll häst och det hände aldrig igen. Antagligen såg din häst inte täcket och blev rädd. Dessutom satt han fast. Det kanske aldrig händer igen.

Med tanke på att du har haft honom ett par veckor nu och det gick så bra i början så tror jag att han testar lite. Det brukar komma efter några veckor när de känner sig lite säkrare. Precis som med människor i grupp. Man känner på pulsen först.

Det är nu du måste ta ansvaret som ledare. Klarar du inte det så är det nog bäst att lämna tillbaks honom.

Jag tycker det verkar vara en alldeles normal häst du fått.

Vi har betäckt hans mamma och hon har lätt för att slå när hon ska betäckas (inte annars), så kanske finns det en läggning att han väljer att sparka när han blir stressad.:)

Hej, jo du har alldeles rätt i det du skriver. Ofta tar det ju även ett par månader att landa helt och hållet.Han är en jättefin häst och jag gillar honom skarpt hade jag inte haft småbarnen så hade det varit en annan femma. Nu är ju min arab unghäst med och säkerligen skulle det kunna hända saker med honom oxå tex för lite mer en ett år sedan jag köpte honom och han testade mej i 3 månader så måttade han sparkar efter stallkatterna men nu är han rena rama ängel jämnfört med det.Livet har varit så svårt för mej sista året och jag trodde jag skulle psykiskt fixa detta lätt med en unghäst till men tydligen så börjar kroppen och hjärnan spjärna emot och känna tygnd, iaf så har det inte hänt något mer utan han är härligt social men jag tvekar. Usch detta blev lite konstigt sorry.

Nu har jag gjort ett val. Jag har haft honom nu i 2 1/2 vecka men det känns inte helt rätt i hjärtat. Det är så himla mkt bättre om någon annan kan få den chansen att lära känna honom på djupet och bli hans livspartner. I morgon redan åker han, det känns bra även om Phigalle får stå själv i 2 veckor tills hans quarterflickvän kommer tillbaka från inridningen. Nu börjar jag må dåligt av att phigalle ska få stå själv jag är så helt emot det ändå så händer det:(
Ja jag får väl tillbringa så mkt tid som möjligt med honom men inte kan det ersätta någon häst inte, ja i stallet har han ju stallkatterna och det är väl bättre än ingenting. Så även om man gör ett val som känns rätt svänger in på en annan väg som gör att man mår dåligt igen. Usch vilket liv, har inte jag och min häst haft tillräckligt med motgångar redan?

Hoppas att du därute, den rätta för Ricky finns! Han är en sådan otroligt fin häst ta vara på honom!

Starkt av dig att lämna tillbaka honom. :bow::bow::bow:
Men jag tror som du att det blir bäst i längde, i och med att det inte kändes helt rätt i hjärtat.
jag har en liknande häst, dock ett fullblod, men för mig kändes det rätt i hjärtat omen jag har ändå lagt 2 år av blod, svett och tårar. Så känns det inte rätt är det inte värt den tiden man måste lägga på en sådan häst.

Har följt din tråd och av det jag har läst så tror jag att du har fattat ett rätt beslut! Lycka till i letandet efter ny häst.

Hej, jo du har alldeles rätt i det du skriver. Ofta tar det ju även ett par månader att landa helt och hållet.Han är en jättefin häst och jag gillar honom skarpt hade jag inte haft småbarnen så hade det varit en annan femma. Nu är ju min arab unghäst med och säkerligen skulle det kunna hända saker med honom oxå tex för lite mer en ett år sedan jag köpte honom och han testade mej i 3 månader så måttade han sparkar efter stallkatterna men nu är han rena rama ängel jämnfört med det.Livet har varit så svårt för mej sista året och jag trodde jag skulle psykiskt fixa detta lätt med en unghäst till men tydligen så börjar kroppen och hjärnan spjärna emot och känna tygnd, iaf så har det inte hänt något mer utan han är härligt social men jag tvekar. Usch detta blev lite konstigt sorry.

Man ska nog följa hjärtat. Tråkigt att du haft det tungt. Det är nog så att själen släpar efter i bland.
Kram Anneli

Jag har ägt en häst förut som inte känndes rätt i hjärtat som nu har ett toppen hem och kunde bli älskad mer. Det är viktigt för mej att allt känns rätt för då när det krånglar så har man mer styrka att ta sej igenom det än om man skulle ha gjort allt halvhärtat.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 241
Senast: EmmaW
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 718
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 749
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka