Snart dax..

Josssefine

Trådstartare
Snart dax för min lilla pingla att valpa, är lite mer än en vecka kvar:S..

Men hon är inte JÄTTE tjock.. men tycker hon är svullen i juverna..
Är det normalt att de inte är jätte tjocka? Hon är utav en liten ras.

Sv: Snart dax..

okej, så det kanske bara finns två stycken och då syns det inte? tycker hon är svullen juvret..

Idag springer hon runt och gnäller en hel del, har tydligen gnält mycket i natt med.. Just nu är inte alla hemma, både mamma och pappa är borta..Kan det vara så att hon vill ha oss samlade, för visst vill de ha det så som de brukar, så som de anser sig vara trygga med?

Troligen inga valpar i sådanna fall ska de komma i morn.. inte jock.. bara tjock över ryggen..lite juver bak tycker jag, men gnyr inte längre..

Hur ofta går de över tiden? hur mycket?
HAr varit bort rst u en vecka, men kom hem idag.. kan hon känna sig mer säker nu coh kanske släppa ut de? om det nu finns något..
ka ta och fota henne i morn så ni får se...

Eftersom det är valparna som sätter igång själva valpningen med hormoner de utsöndrar, kan små kullar ofta resultera i att tiken går längre än 63 dygn.

okej, hon har idag gått 63 dygn... lägger in ett foto på henne, hon är alltså ite tjock bara bredare över ryggen..

Finns det några andra tecken på att där är valpar? Hur länge kan hon gå över tiden om där bara är 1-3 valpar?

Vad har tempen legat på under sista veckan? Har du sett dräktighetsflytningen under dräktighetstiden?

glömde bilderna..
Här kommer de

hon är för övrigt en först föderska, spelar det nån roll?
Kollade henne nu när jag fotade, och hon är tjock vi juvret, tycker jag.. lite me svullen än vanligt men inte mer än innan..
Det va även fuktigt där bak, så när hon lg i sängen syntes det en liten blöt fläck.. alltså är hon nuddade överkastet..

Ska förövrigt till trimmaren snart därav allt hår..

Juvret.. dä bak e de mer svullen än innan.
19145811.jpg

Från sidan
19145814.jpg

Ståedes uppifrån
19145813.jpg

Sittandes uppifrån
19145812.jpg

nope inga flytningar:S tyvärr inte.. eller inte vad jag sett, har ju aldrig vari med om detta innan, men det har inte hängt en hinna efter att hon kissat, för det har jag kollat.. men det har kanske vari lite fuktigt där bak.. idag tyckte jag det va mer..
vet ej temp:S

stämemr det att de kan gå över tiden emr om det bara är få valpar?

Ja, de kan gå över tiden och de kan även ha svagt värkarbete pga att det är få valpar. Därför är det bra att tempa regelbundet sista veckan och minska risken att man missar när valpningen sätter igång.

Sätter förlossningen igång och inga värkar kommer och inget händer, så lever inte valparna så jättelänge inne i tiken.

okej.. hur ska tempen ligga på ett ungefär? nu ahr vi ju inte tempat henne:S men kan ta och göra det nu..

Normaltemp runt 38-38,5 och sista veckan pendlar den mellan strax över 37 grader upp till strax under 38 grader. När den sjunker under 37 grader en bra bit så är det valpning inom ett dygn.

I och med att valpningen startar så höjs temperaturen mot normaltemp igen.

okej så är det under 37 grader häder det inom ett dygn.. höjs det sen då? när valpninge säts igång...

Ja.

Tempen brukar ligga fast en bra bit under 37 grader under någon/några timmar innan den stiger igen, vilket den gör när valpningen är igång.

Med dom pyttesmå tuttarna, så tycker jag inte hon ser dräktig ut alls...tyvärr. Men lite svårt att se, då bilden är suddig.

Själva bröstvårtorna brukar svullna rejält när tikar är dräktiga och så här nära borde hela ljuverraden vara mer "utfylld".

Kanske är hon bara skendräktig ?!
Så här nära bör man även kunna känna ordentliga fosterrörelser.

Har hon ngn mjölk? Man brukar kunna trycka ut lite några dagar innan valpning. Fast iofs så kan de ju få det om de är skendräktiga också...

Skulle också åkt och röntgat, för som det är nu bör ni inte lämna tiken ensam om det skulle sätt igång. Och som sagt var borde ni kunna känna fosterrörelser, det gjorde jag på Nikita fast hon bara hade en valp och inte var speciellt tjock.

jo mjölk kunde jag tryck ut, i spenarna där bak för det är där hon är mest svullen..

Jo får kanse ta och göra det..Ska tempa henne nu några dagar och se om det händer nåt..

Hon får någon dag till på sig att se om de kommer nått...

Du kan ju kika på vulvan också. Har svullnaden gått tillbaka sen hon löpte, eller har den fortsatt vara svullen. Är de dräktiga är det också ett bra tecken att vulvan fortsätter att vara svullen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat