Snart 6 mån=kan bli dräktig??

fettso

Trådstartare
Köpte en ny perser hona(korsning brittisk korthår)hon är 5,5 mån och ej kastrerad.
Bör hon gå på P-piller nu då??Vet sa till mig från 6mån men tänk om hon blir dräktig nu såhär tidigt??
Jag ska ej kastrera henne!!

Sv: Snart 6 mån=kan bli dräktig??

jag tycker du ska kastrera henne.
Det finns tillräckligt med huskatter som inte har hem, och som har en kall vinter framför sig..
Så kastrera din fina hona så slipper du bli orolig att hon ska bli dräktig för du vet väl att p-piller inte är riskfritt det heller?
Katter ska ju inte gå för länge med p-piller.

Jepp. Honkatter kan börja löpa från 4 månaders ålder och hon kan därmed bli dräktig om hon tillåts träffa okastrerade hankatter. Nu är visserligen både perser och britt raser som tar tid på sig att utvecklas men när det gäller sådana här grejer håller jag mig alltid på den säkra sidan.

Kul att du ville dela med dig av din åsikt,men nu skrev jag ju faktiskt att jag INTE skulle kastrera henne!!
Ska inte ha henne på p-piller hela tiden heller,men tycker inte att kattungar ska få kattungar därav tråden..:idea:

Sedan kan man ju diskutera allt som är bra och dåligt..
Det är ju inte bra för oss heller att gå på p-piller...men kanske hellre det än att operera bort livmodern??:crazy:

Tror att en hona mår bra av att få nån kull i livet,precis som vi människor....

Det är ju inte bra för oss heller att gå på p-piller...men kanske hellre det än att operera bort livmodern??:crazy:

Det finns kvinnor som opererar bort livmodern pga. sjukdom och det finns de som frivilligt steriliserar sig (livmodern lämnas då kvar men den fyller ju ingen funktion då). Livmodern är ingenting vi behöver om vi inte vill ha barn, äggstockarna är vad som är viktigt rent hormonellt för oss människor. Sedan har vi människor andra preventivmedel än hormonella och kirurgiska att välja på också.

Tror att en hona mår bra av att få nån kull i livet,precis som vi människor....

På vilket sätt är det bra för en människa att få "en kull" i livet? Alla vill inte ha barn, mår de sämre än de som skaffar barn? Vad baserar du din tro om att katten mår bättre av att få en kull innan den kastreras på?

Men hon ska INTE kasteras alls,trodde det hade framgått nu??
Jag vill ta kisungar då och då i framtiden...:crazy:

Det är iaf bevisat att kvinnor som ammat länge löper mkt mindre risk att drabbas av bröstcancer...

Men hon ska INTE kasteras alls,trodde det hade framgått nu??
Jag vill ta kisungar då och då i framtiden...:crazy:

Det är iaf bevisat att kvinnor som ammat länge löper mkt mindre risk att drabbas av bröstcancer...

Vart har jag skrivit att du bör kastrera katten? Jag undrar bara varför du tror det är bättre att låta honkatter få iaf en kull i sitt liv? Det finns inga vetenskapliga bevis för att det skulle vara så.

Hos katter är det bevisat att p-piller ökar risken för utveckling av juvertumörer, diabetes och livmoderinflammation. Kastrering har visat sig MINSKA risken radikalt för både juvertumörer och livmoderinflammation så rent fysiskt har jag väldigt svårt att förstå varför det skulle vara bättre för en katt att få en kull eller fler under sitt liv. Det finns inga som helst vetenskapliga studier som visa på att det skulle vara hälsosamt för katter att få kattungar.

Är det hälsan du tänker på så bör det logiska beslutet vara att kastrera katten, egentligen då så tidigt som möjligt. Att helt enkelt vilja ha kattungar är en helt annan sak. Inte motiverar jag min avel med att det är hälosamt för katterna.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka