Snällt bett!

P

piggeliinn

Hej!
Skulle vilja ha lite tips på bett. Är dags att köpa ett nytt nu för tycker att min häst gapar alldeles för mycket när man tar i tyglarna.
Har ett tredelat och undrar nu vad man sak köpa som är snällt och gör så han gapar mindre. (Rider western men mest i skogen så vill ha något enkelt, vanligt.)

- Sara:)

Sv: Snällt bett!

Är han kollad i munnen? Han kanska bara inte gillar bettet? Testat ett stabilare bett? Ligger bettet lagom högt i munnen? Annars brukar Novabett omnämnas som snällt, kan vara en idé.

Varför inte prova bettlöst? Du kan ha både side pull eller hackamoore.:idea:
Jag har det på min pålle och det funkar bra.

Ta ut hästtandläkaren och få tänderna kontrollerade.
Prova ett mer anatomiskt bett (som ligger stadigare), kan fortfarande fungera med ett två- eller tredelat, men av annan modell. Eller sidepull kanske?
Det bett ni har nu kanske blivit slitet eller något så det är obekvämt?
Du tar inte för hårt i tyglarna då? Det är en vanlig orsak till att hästen gapar.

Få hästen kollad av en tandläkare.
Be också denne att se över ditt bett så att det passar storleksmässigt, inte har några repor och att det tillsammans med tränset sitter på lagom höjd i hästens mun.
Prova att rida på bettlöst så ser du om det verkligen är själva bettets fel. Be någon kunnig se över din egen ridning, i många fall är det ryttarens hand och lydnaden som gör det hela.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
945
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar