Snälla,vad ska jag ta mig till med min hund

gosmulan

Trådstartare
Jag har sedan ca 5 år tillbaka en liten tik. Hon kommer ursprungligen från spanien.
Hon kommer inte från någon förening,utan jag har bekanta där nere.Det var en utav dom som stötte på henne en dag. OBS. hon är ingen smuggelhund med sjukdomar! :-)
Hur som haver. Hon är idag runt 7 år och har alltid varit en osäker dam framförallt mor främmande människor.
Hon är väldigt alert och lätttränad. kan tex. ha henne lös och ropa in henne när det kommer andra hundar osv.
hon lyssnar överhuvudtaget väldigt bra på mig.
Det har varit en del mindre insidenter då hon har gjort utfall mot människor.
Medans jag bodde hemma och tränade tyckte jag att hon blev bättre och bättre,men sen flyttade jag till sthlm och hon blev kvar hos mor min för att vi tyckte helt enkelt hon hade det bättre på gården än i storstan.
Nu är jag hemma igen tillfälligt och på bara ett par månader har hon missat att bita en av mina vänner och lyckades ikväll att (bita) den andra.Detta var efter en hel kväll tillsammans i soffan.
Min väninna lutade sig fram och pussade henne några gånger i ansiktet.När hon drog sig tillbaka,så gjorde hon utfall.

Jag vet att inget är hennes fel,utan brist på diciplin.Med all förmodan kände hon sig trängd.
Men jag flyttar tillbaka till sthlm så småningom och vill inte längre lämna över ansvaret till mor.Min dåvarade och snart sambo igen har en annan hund,vilket hon inte trivs heller så bra med.
Jag vill heller inte att detta ska ske fler gånger. Jag tycker nog inte att hon ska behöva flytta något mer,efter allt hon har varit med om.
För första gången så överväger jag att ta bort henne istället.
Snälla,ni som orkat läsa igonom detta, ge mig synpunkter på hur ni skulle ha agerat.
tack på förhand!

Sv: Snälla,vad ska jag ta mig till med min hund

Om du inte vill ha kvar hunden längre så ser jag ingen mening med att du ska ha det "bara för att". Men hundar tänker framåt, inte bakåt. De ältar inte det som varit utan tar dagen som den kommer. Så jag tror nog att hon kan omplaceras om rätt hem dyker upp. Att du ska ta bort henne för att du inte orkar ta tag i hennes bekymmer känns lite... taskigt... Samtidigt, så är det ju bättre än att hon ska gå och ha det dåligt.

När det gäller bitandet så brukar jag inte tycka att man ska ha kvar hundar som bits. Men i det här fallet begick din väninna ett så grovt övertramp, och du ställde inte upp för din hund. Har man en hund som inte gillar att bli trängd så måste man
1) Skydda den! Det är INTE OK att någon främmande pussar den i hela ansiktet! Om hunden inte gillar främmande så ska den slippa närkontakt med dem. Dvs inget klappande, inga närmanden, inget luta sig över den och säga "ullegullesnutt". Det är DITT ansvar att se till att din hund aldrig blir så trängd att hon tycker att hon måste ta till tänderna.
2) Träna den att uppföra sig bland folk och inte göra utfall, samt att acceptera att ha munkorg på sig vilket lär behövas hos vet. Vet du inte hur du ska träna bort utfallen så råder jag dig att ta kontakt med en instruktör.

Jag håller med dig till fullo.
Framförallt med att det är mitt ansvar att skydda henne.Det har jag alltid gjort och försöker,men efter att jag varit borta,så tycks hennes "gräns" för vad som är ok förändrats.

Innan har det inte varit några bekymmer med tjejer tex.,utan mer män jag får hålla öga på.
Denna gången satt jag även med ryggen mot och hann inte se några tecken på att hon var obekväm.Hon hade ju trots allt suttit där i flera timmar och myst. Vilket gjorde att man slapnnade av lite.Vilket var fel förståss.
Jag ska även lägga till att detta är en otroligt kelen hund,vilket ofta missförstås av människor.men utfallen sker tyst och ibland i förbifarten.Hon morrar inte eller hotar m tänder först.

Problemet är att jag känner väl att orken börjar ta slut..:(
Hon har haft munkorg innan och det är väl det det får bli hedanefter.
Jag har haft ute henne på annons en gång tidigare,men utan seriöst svar.

När jag läser dina inklägga så handlar de inte om hunden utan om dej!

Ditt liv har ändrats och du har inte lust/tid/ork att ha kvar hunden.

Visst hunden har gjort en del "övertramp", men dessa är ju orsakade av bristfälligt handhavande i kombination med hundens egna välkända brister. Dvs de var "väntade" pga att du/ni satte henne i situationer som du/ni visste att hon inte klarar av.

Jag ser själv inga problem i att avliva en hund som man inte känner sej trygg med. Att omplacera en hund som däremot är något av en "orolig själ" är alltid ett vågspel!

/Swat

Tack för era svar.
Jag får inse att man är tillbaka på ruta ett vara mer vaksam när det kommer besök.Och fortsätta träna med henne,men som sagt så lyssnar hon rätt bra ändå.Säger jag att hon ska gå plats,så flyger hon nästan dit :-)
Jag pratar med mor om detta och vill hon ha henne här och lova att ha munkorg vid besök,så är nog det bäst för henne.Hon trivs så bra här med hästarna och på gården.
Jag ska tillägga att denna jycken hade ju en rad andra bekymmer som har blivit bra.Tex. så åt hon så fort att hon spydde,vågade knappt gå nedanför trappen när det var mörkt ute och allmänt nervös och rädd.
Men tilliten till människor har varit svårast.Sen kan man bli så arg ibland. Det har hänt många ggr att jag sagt till folk att ignonera henne,men dom har ändå klappat i förbifarten eller "kaxat" med henne.Grannen sparkade grus och gormade åt henne en gång,vilket gjorde att hon blev skrämd och nafsade i benet!

Man gör vad man kan.Även om jag känner mig orkeslös just nu så vet i tusan om jag skulle kunna ta bort henne.Jag vet ju att det inte är hennes fel.
Tack snälla för era synpunkter!

Kanske lugnast&tryggast, både för er och hunden, om hon kan vara i ett annat rum när ni har besök.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 928
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 379
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka