Snälla, säg hur ni tycker denna sadel ligger!

Sv: Snälla, säg hur ni tycker denna sadel ligger!

Men om hästen inte är färdigmusklad?
Vill ju ändå inte lägga något som inte är perfekt på honom.
Känns som det här kommer att bli en dyr historia......:(

Begagnade märkessadlar är inte alltid så dyra....och de går oftast att sälja igen. Beror ju på vad du menar med dyrt, men jag har gett mellan 4-7 tusen och begär nästan samma nu när jag ska sälja igen.

Absolut ;) Har köpt 5 sadlar på 12 år. Sålt 3 med inte alltför mycket förlust.
1. kloster scönthal satt bra först.
Men hästen felmusklad så han växte ur den på ett par månader. han hade gått med för trång sadel så det var dåligt med ryggmuskler.
2. En baines chair, Satt bra i många år tills hästen blev svankig på äldre dar.
3. Bomlös kari flex använde den i flera år. fanns ingen bomsadel som passade.
4. bomlös soft sensation i samband med ny häst, kände att jag behövde en bättre bomlös.
5. Lippo leiha bomsadel då jag ville ha alternativ till den bomlösa.
Utöver dessa har jag provat många sadlar både dyra och billigare. Man får det man betalar för. Vissa märken är dock så populära så att priset är lite upphottat pga märket.

Det är det som jag tycker blir så svårt! Vill ha en bra sadel, men är ju sjukt om de billigare sadlarna är skadliga för hästen! Om det gäller generellt, så borde de inte ens få tillverkas! Hur vet man vilken billig sadel som är skit och vilken som inte är det?

Det är det som jag tycker blir så svårt! Vill ha en bra sadel, men är ju sjukt om de billigare sadlarna är skadliga för hästen! Om det gäller generellt, så borde de inte ens få tillverkas! Hur vet man vilken billig sadel som är skit och vilken som inte är det?

Oftast är lädret som papper, stoppningen stenhård eller knölig. Men en billig sadel kan ju ligga bra på just din häst...och alla har inte dåligt läder. Det ÄR en djungel, men tänk inte på priset när du provar. Tänk på att den ska passa din häst och även dig. Är det sen en dyr sadel så kanske du hittar en sån begagnad på nätet? Men alla sadlar är olika så även sadlar av samma märke kan bete sig annorlunda. Hade själv tappat hoppet om en ponnysadel till mitt russ. Råkade ta fram en gammal avskavd Börjessadel till sadelutprovaren och skrattade när vi lade på den, men den satt bra....!!! Fast stoppningen var knölig så nu måste jag stoppa om den. Om du inte haft sadelutprovare ute så ge det en chans iallafall, de har ofta begagnade också.

Jag personligen gillar Morris-sadlar, speciellt junior plus modellen, som man kan få tag i bra mkt billigare än senior-sadlarna... Man måste dock vara en kort vuxen för att kunna rida i dessa sadlar (junior plus alltså)... Mina sadlar passar på olika hästar, både med hög o låg manke osv... Däremot har alla jag provat den på haft rak rygg, så jag är osäker på om märket skulle passa en häst med svängd rygg... Har aldrig provat själv... Men det kan ju vara värt att prova... Skönare sadlar får man leta efter... Tror mina hästar håller med oxå... :-)

Hej.
Det är inte alltid den dyraste sadeln som är bäst, gällande både passform eller kvalitet :) Vi provade 17 st på vårat varmblod innan den rätta dök upp, det blev en Jacson Santa Cruz för 5.500 kr då. Det är i dag 8 år sedan och nu när vi var på senaste kollen hade vi lånat ut våra egna sadlar, dvs en Jackson och en Prestige (8 år den också) till andra att prova att lägga på sina hästar.

Det roliga var att alla som såg våra sadlar trodde att dom var så gott som nya, dvs inte 8 år gamla . Och då är våra sadlar använda minst 5 dagar i veckan, vi har bara en till vardera häst, så därför används dom flitigt :laugh:

Vad jag vill komma till är att dyrt inte alltid är bäst, mycket hänger också på hur det sköts under tiden det används, man sparar mycket pengar på att lägga ner lite tid på persedelvård, men kan vara ack så tråkigt och kommer många gånger i skymundan. Så lycka till med sadeljakten, hoppas att det löser sig för er och att det inte behöver bli så farligt dyrt. Och som många redan nämnt så hitta rätt märke och försök hitta en bra beg sadel om den är jättedyr som ny

:bow:

var inte rädd för att titta på äldre sadlar av kända märken

jag köpte en gång (några år sedan) en Passiersadel på annons, för typ 1500 kr. Den var äldre men i riktigt bra skick. Jag roade mig med att mejla sadelnumret till Passier för att fråga hur gammal den var. Visade sig att den var tillverkad i oktober 1968... (samma månad som jag är född, därför minns jag...)jag sålde den vídare sen, men den hade nog hållt för användning i 20 år till åtminstone

Oj, vad gammal!!!!!! Jaha, då kanske man inte ska vara rädd för de äldre :)

jag hade en passier sadel som var ca 40 år gammal, fortfarande mjuk i sitsen och knappt sliten med tanke på åldern, lädret var då också super mjukt :love: sen går nog alla sadlar med ps baum att värma om har jag hört, så åtminstone gamla pasier sadlar är värda att prova då det är mycket bra kvalitet på dem.

jag hade en passier sadel som var ca 40 år gammal, fortfarande mjuk i sitsen och knappt sliten med tanke på åldern, lädret var då också super mjukt :love: sen går nog alla sadlar med ps baum att värma om har jag hört, så åtminstone gamla pasier sadlar är värda att prova då det är mycket bra kvalitet på dem.
Nej, man värmer inte om Passier-sadlar.
Men man kan skicka dem till passierfabriken och få dem "ombyggda" så att de passar hästen, dvs byta ut koppjärnet och justera panelerna med ny stoppning och sånt.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
648
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 951
Senast: bollen__
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 282
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka