Sadelinpassning, sista revbenet

Jag säger som flera andra att det är mycket sadel på liten häst och att den ligger väldigt mycket ovanpå hästen. … Jag tycker att bossorna bak ser väldigt höga ut / som
om man kompenserat för en bom som inte är helt rätt för hästen genom fylla upp bossorna. Hade inte behållt denna utan letat efter annan modell och / eller märke. Jag hade om möjligt gått ner en storlek. Får du inte en känsla av att ha väldigt mycket mellan dig själv och hästen med den här sadeln?
 
Senast ändrad:
Jag säger som flera andra att det är mycket sadel på liten häst och att den ligger väldigt mycket ovanpå hästen. … Jag tycker att bossorna bak ser väldigt höga ut / som
om man kompenserat för en bom som inte är helt rätt för hästen genom fylla upp bossorna. Hade inte behållt denna utan letat efter annan modell och / eller märke. Jag hade om möjligt gått ner en storlek. Får du inte en känsla av att ha väldigt mycket mellan dig själv och hästen med den här sadeln?
Tack för kloka ord. :) ja den känns så stor för min ponny 🤔. ja har ibte tänkt så mkt på att den är "hög uppåt" och bossornas storlek., 🫣 inte världsbäst på sadlar.

men har dock märkt att ena foten domnar bort när ja rider lite längre stunder i denna sadel, så de e ju ibte bra 🤔


detta är 17tum, går å köpa 16.5 tum
men låter som det kanske är klokt att leta ny modell 😔
 
Så tråkigt när man inte kan lita på sadelutprovare :(.
Fast handlar det om att inte kunna lita? Ibland blir det fel bara.

Hade utprovning på min för många år sedan. Låg bra efter konstens alla regler men hästen vägrade gå med. Det passade inte honom. Så. Det blev till att hitta en ny. Vilket jag gjorde. Låg sämre enligt allt m hästen älskade den.
 
Fast handlar det om att inte kunna lita? Ibland blir det fel bara.

Hade utprovning på min för många år sedan. Låg bra efter konstens alla regler men hästen vägrade gå med. Det passade inte honom. Så. Det blev till att hitta en ny. Vilket jag gjorde. Låg sämre enligt allt m hästen älskade denden
Jag förstår din situation :) men inte riktigt samma situation som min där sadeln är för lång för hästen, det ligger alltså inte bra på hästen:)
 
Tack för kloka ord. :) ja den känns så stor för min ponny 🤔. ja har ibte tänkt så mkt på att den är "hög uppåt" och bossornas storlek., 🫣 inte världsbäst på sadlar.

men har dock märkt att ena foten domnar bort när ja rider lite längre stunder i denna sadel, så de e ju ibte bra 🤔


detta är 17tum, går å köpa 16.5 tum
men låter som det kanske är klokt att leta ny modell 😔
Om foten domnar ger kanske inte sadeln dig rätt stöd för ditt bäcken. En sadel ska ju passa både ryttare och häst. Du ska känna att sadeln ger dig ett mjukt stöd för dina sittben och att ditt blygdben inte slår i sätet. Om ’fiffi’ blir skavd eller om du får ridsår under sittbenen är sadeln sannolikt inte rätt för dig. Att foten domnar kan handla om att du skyddar ngn annan del av dig. Det kan även vara så att du lägger mer tyngd på en sidan än den andra, dvs att du inte är liksidig.
 
Om foten domnar ger kanske inte sadeln dig rätt stöd för ditt bäcken. En sadel ska ju passa både ryttare och häst. Du ska känna att sadeln ger dig ett mjukt stöd för dina sittben och att ditt blygdben inte slår i sätet. Om ’fiffi’ blir skavd eller om du får ridsår under sittbenen är sadeln sannolikt inte rätt för dig. Att foten domnar kan handla om att du skyddar ngn annan del av dig. Det kan även vara så att du lägger mer tyngd på en sidan än den andra, dvs att du inte är liksidig.
Låter klokt 🤔 ja tyvärr är ja inte liksidig. 🥲 lägger mer vikt på vänstersida å det är den foten som domnar 🤔
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 390
Senast: Lhas
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 097
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp