Snälla, säg hur ni tycker denna sadel ligger!

Sv: Snälla, säg hur ni tycker denna sadel ligger!

Jag har redan lagt ner tanken om att rida i den. Kan för övrigt tillägga att jag aldrig ens satt upp i den :)

Om jag provar en annan modell, men med en kanal som är i samma storlek, kommer den sadeln också att ligga i bakvikt då? Kan man utgå från det?

Ok. Tack för snabbt svar. Jag har en sadelutprovare på gång. Men försöker lära mig lite mer om sadlar. Är inte mitt starkaste område.

Prova nya Wintec, dom är mera uppbyggda. Dom "gamla" är inte bra. Platta och konstiga

Den nya Wintec modellen heter just NEW wintec 500 dressyr.

men tror inte den komemr att passa den heller.

Kl

Den hamnar fel för att bomformen inte stämmer.
Hästens djupaste punkt på ryggen ska stämma överens med sadelns djupaste punkt.

Tycker det ser ut som att din häst har en hög manke och en svängd rygg, plus ett ganska kraftigt bogparti. Du bör alltså titta på märken som passar den typen av häst. Sedan ska du absolut ha en vidare bom... Det ser ut som att ortspetsarna på sadeln kommer för högt upp...
Men kom ihåg att det är jättesvårt att göra en vettig bedömning utifrån en bild... Det kan finnas saker som inte syns i bilden, som man skulle se direkt om man tittade på hästen live, så att säga...
Men att ta hjälp av en sadelutprovare, låter som en mycket vettig tanke! en grej du kan göra, för att kolla att sadelutprovaren kommer med vettiga tankar, är att ringa till exempel sadelmagasinet och fråga vad de rekommenderar för sadelmärken till hästar med ovanstående beskrivning... Då märker du sedan om sadelutprovaren verkar veta vad den pratar om också... (Det finns tyvärr sådana som inte vet vad de pratar om också...)

Hej! Din bedömning av hur hästen ser ut stämmer. Bra med tips hur man kan göra för att kolla upp dem. Vad säger man om de som bara rekommenderar ett märke? Är ju såklart för att de även jobbar som återförsäljare för det märket. Hur hade ni tänkt där? Sedan funderar jag på om det är så att vem som helst inte ska ha råd att ha häst, då de bästa sadlarna är sjukt dyra och att lägga en billigare variant på sin häst känns helt plötsligt som att det är bättre att rida utan sadel! Suck!

Jag tror ärligt talat att du är på rätt spår.

Det är framför allt inte roligt att ha häst när man inte har råd att skaffa det som behövs (passande utrustning, stallplats som funkar etc). Det är inte för var man att ha häst, det är nog tyvärr att inse.

Och i mångt och mycket får man vad man betalar för. Bra hantverk och läderkvalité kostar. Rätt mycket. Vettigast är att hitta en välhållen (inte snedriden och feslotten) märkessadel av rätt form. Med en omstoppning (som i o f s inte heller är billigt) kan det bli en verklig hit på hästen.

Nog är det så. Känner inte för att göra något halvdant som ger problem i framtiden. Tänker bara på hur många hästägare det finns som saknar kunskap. Jag själv är inget undantag vad det beträffar sadlar. Har haft hästar med redan inpassade sadlar när jag köpt dem eller så har jag försökt att ta hjälp från andra kunniga personer i min omgivning. Helt plötsligt har jag flyttat från alla jag någonsin känt och är alldeles ensam med mina problem. Tur att det finns hjälp att få. Skulle vara intressent och lärdomsfulkt att gå en utbildning i ämnet sadlar. Har utbildat mig inom andra hästrelaterade ämnen för att kunna ge mina hästar det bästa, men någon djup kurs som ger bredd inom häst verkar inte finnas. Vet ni om man kan gå någon kurs inom ämnet sadel som ger en bra grund att kunna för sina egna hästars skull. Alltså ingen treårig utbildning?

Jag har många gånger gjort så att jag lånat hem sadlar (till exempel från sadelmagasinet) och provat dem på hästarna hemma, för att sedan skicka tillbaka dem om de inte passar... Helt suveränt att få prova massor med olika modeller (för de har verkligen mängder med sadlar), för att träna sitt eget öga och även se vad som eg passar bäst... Hittar man en sadel som passar, men är jättedyr, kan man ju kolla om man hittar en likadan begagnad till bättre pris någon annanstans... Går inte det får man kanske fundera på finansieringshjälp, för att kunna köpa rätt sadel till hästen... Det blir i vilket fall billigare än att börja betala veterinärräkningarna sedan för en skadad häst...

Jo, man kan ju alltid träna sig så kanske. Men jag är för osäker för att lita på min egen bedömning.......:crazy:

Jo, man kan ju alltid träna sig så kanske. Men jag är för osäker för att lita på min egen bedömning.......:crazy:

Känner som du, har samma problem. Har haft ute tre olika sadelutprovare men INGEN hade en sadel som passade!! De har ju inte alltid heller hur många sadlar som helst. Nu gör vi så att jag försöker att hitta nån vettig själv och så kommer sadelutprovaren GRATIS och hjälper mig.

Lita inte blint på en sadelutprovare. Dom vill sälja sadlar och ev promota ett märke dom har provision på.
Några enkla regler måste man själv kunna för att det skall bli bra.
tex att den inte ligger i bakvikt,Glappar den bak eller tippar fram.
Den djupaste punkten mitt i sadeln.
Bogarna skall gå fria. Lyft hästens framben och kontrollera att det är ett par cm från bogbladet slut till sadelkant.Även när du har ridit.
Sadeln skall ligga an längs hela ryggraden.
Lägg sadeln i rätt läge spänn gjorden och dra med handen längs sadeln i framkant. Är det samma tryck hela vägen. Sitter den tightare högre upp så är den för smal.
Är kanalen lagom bred så att den lämnar ryggraden fri.
Sadeln skall passa med schabrak om man nu har det.
Man kan inte padda upp en bomsadel, sitter den dåligt så blir det inte bättre med pad tvärtom.

Pemanentstoppade sadlar bör ha absolut bästa passform. Det som är negativt i stoppningen blir ännu sämre för hästens rygg när man rider. Endast noga utprovad kvalitetssadel på färdigmusklad häst. Jag föredrar sadlar som är omstoppningsbara av bra kvalitet.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
648
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
1 951
Senast: bollen__
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1... 2
Svar
27
· Visningar
2 282
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka