Snälla hjälp sårig i manen

Sv: Snälla hjälp sårig i manen

Okej, för några i vårat stall hade köpt ett tillsammans och jag tror att det gick på typ 2000 ? kan ha fel..

Ökozon (tycker jag) är den klart bästa kuren mot eksem! :bow: Nu är det för sent att börja + att det är ganska dyrt men helt oslagbart! En häst som blev helt tokig av eksemet för två somrar sen och som ägaren sedan börjar använda Ökozon på är hur fin som helst i sitt eksem nu! :)
Ett kit kostar runt 1000 :- (?) då får man smörj-grejjer, godis med ngt anti-eksem, shampoo och massa massa grejjer! Behandlingen ska påbörjas typ i Maj tror jag
Ökozon har jag aldrig hört talas om, finns det någon hemsida?

Vi använder Silverlotion och hemmagjord ringblomssalva på våran eksemhäst och jag tycker att det funkar bra..
Silverlotion innehåller EMU-olja(strutsolja alltså..), kollodialt silver och MSM, den är klådstillande, antiseptisk och mjukgörande.

Vi anväder horsol,som har funkat bra. Men det ska man nog inte ha i såren.
Det bästa att smörja sår/"pipplor" med tycker jag är vanlig helosansavla.

Till sår använder jag Aloe vera men har hört att Vegebom skall vara kanon. Har inte skaffat den ännu bara. Till eksemskorvet använder jag hemmagjord ringblommeolja blandat med den här Emu-oljan tror jag den heter (liten burk med pip, gult innehåll). Invärtes blir det Kiselgur, Beroca Ursonne (örtblandning från Dr Schaette) och så har jag börjat med två homeopatmedel som heter Allergitum och Culivetsem (eller nåt liknande). Det är inga klassiska homeopatmedel utan mer symptombehandlande. Culivetsem ska bygga upp motståndskraften mot svidknott och Allergitum är mot allmän allergi. (Culivetsem innehåller Apis som inte bör ges åt dräktiga ston). Dessa medel kan köpas genom Djurhomeopaterna.se. En holländsk veterinär som heter Lisbeth Ellinger har forskat på dom ett tag och uppnått bra resultat. Jag har använt dom på min lille i en dryg månad nu men det är svårt att säg om det har hjälpt, eftersom det är hans första år med eksem har jag inget att jämföra med. Om någon annan har erfarenheter om dessa medel så berätta gärna!

Starten av eksemkarriären började med dessa homeopatmedel, dock är de lagda på hyllan för länge sedan då resultatet uteblev.

När ni snackar om såpa, asså menar ni sån man tvättar golven med? :o

Har hört många nu som rekommenderat såpa, men hur gör man när man behandlar hästen med det? Är det bara att hålla i såpa i manen och sen skölja ur?:bump:

Tänk jag som trodde det var helt nytt..

Tänk jag som trodde det var helt nytt..

Vi är nog några eksemhästägare som provat det mesta de sista 10 åren.....

Jag håller mej till det enkla: täcke, installning och tvätt med äcv/vatten. Gör numera aloe-gele själv liksom annat att spreja på mm salvor.

Silverlotion från någon veterinärklinik använder vi på vårat halvblod med sol & flugeksem. Kostar 495 kr och fungerar jättebra!

Ett total kit kostar väl över 3000 kr för en sommar, 1000 kr räcker inte.
Om jag inte är helt fel ute, så var det väl 3700 kr.

Jag använder Ökozon och med det håller sig min häst helt symptomfri. Men jag tror att det är helt olika från häst till häst hur bra det verkar. I vart fall tycker jag att det sammantaget inte blir så dyrt. Jag köper ett kit, har för mig att det förra året kostade 3.200:-. Det räcker i minst två år och då tycker jag att det är ok. Men jag har märkt att jag måste vara noga, och kombinera som det står i förpackningen.

Utöver detta har han eksemtäcke och så stallar jag in för det mesta. Men han klarar av att vara ute dygnet runt då och då.

OA

om d e jätte jobbit alltihopa så finns d en preparat på apoteket som heter diploderm. funkar utmärkt, men bör inte användas om d inte är nödvändit. har själv två eksemhästar, in i boxen kl 16 ut igen vid 10 tiden. se till så han inte har för kraftigt bete, d kan förvärra eksemet.
lycka till:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 877
Senast: Gunnar
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård