Sv: Snälla hjälp sårig i manen
När man har eksem häst så gäller långvarig planering, att se framåt samt att ge hästen all tänkbar vård och möjlighet. Har en eksem häst sen många år tillbaka, har testat och testat med olika saker, de flesta har givit någon form av förbättring. Men som den envisa människa jag är så söker jag vidare, just nu är han väldigt fin i sitt eksem. Visst han mjällar lite, men utan klåda vilket är till stor glädje för oss alla i familjen.
Täcket är A och O, det fullkomligen dyrkar han och ve den som glömmer det. Då blir man bjuden på en riktig twist när man släpper ut honom, jag lovar att det finns få som kan uppmäta sådana elastiska rörelser i benen som gammelman när han går lös på insekterna runt omkring sig.
Sen ser han allmänt förnärmad ut, hur kan man glömma pyjamasen?
Han får linfröolja året om, och täckas tidigt. Han är en oerhört matkrävande figur, och kräver således ganska stora mängder kvalitativt foder för att må bra.
I enstaka fall används fn horsol, jag kallar det kosmetiskt syfte och det när ev elefant hud uppstår i mankammen. Annars är det mjukgörande enbart, hur ofta har man fått lära sig under vägens gång. För även det kan vara olika, ibland behöver han inte så mycket smörja och sen är behovet större under en period för att hålla huden mjuk.
De bästa sekundära medel som jag vet är, horsol, problemolja samt equicreme. Det senare fubbar jag lite med och blandar ut lite med vatten, så kan man enkelt skaka flaskan och dela på manen spraya i och smörja runt lite. Linförolja nämnde jag tidigare, den har blivit en ren hitt för gammelgubben och både mage samt eksem mår bättre än någonsin.
Hur du ska sköta din pålle tror jag att du måste upptäcka själv, med horsol och proboljan verkar hjälpa enormt många så kanske det kan vara värt att testa.
Men jag tror att installning är bäst om problemen är stora, och att hålla hästen kvar inne nattetid varje dag istället för att byta ut den mot utegång dygnet runt. Kanske kan det funka senare när man fått styr på eksemet och känner att man har en någorlunda koll.