Snälla hjälp sårig i manen

T

Timmelim

VAD hjälper bäst när de har fått eksem i manen, alltså just på "såren"?

Mår såå dåligt över detta, jättetacksam för hjälp!!!!:bow::confused:

Sv: Snälla hjälp sårig i manen

Eksemtäcke, ev installning nattetid. Massor av insektsspray, helst minst 2 ggr per dag under nuvarande omständigheter och väder. Sekundära åtgärder, te x probolja. Tvätta gärna manen med såpa och vatten, har faktiskt en lugnande effekt på klådan också samtidigt som såpan har en antiseptisk effekt på sår och sårskorpor.

tack boj!

men du ska jag verkligen stalla in...han kliar sig såå på boxkanterna då :confused:

Eksemtäcke har han alltid på sig har fått detta ändå....

Tvätta rent, exv m såpa och dusch, smörj på Vegebomsalva.

tack!:bow:
vad är vegebom salva? nu beställde ja gblombalsam fick rekommendation på det...är det nåt liknande?

Vilken salva man provar är oväsentligt, dock kan resultatet skilja sig från häst till häst. Det som är bra för min pålle kanske inte passar din osv, det här måste man prova sig fram för att se vad som är bäst. Men en säker sak är såpa, den funkar på alla eksemhästar med bra resultat.

Min syster använder nylanders hästkräm på sin exsem häst och på hennes häst funkar detta super! han hade mycket exsem när han kom till henne, men nu är det mycket bättre :) inga sår eller skorpor.

Faktum är att ringblomssalva har fungerat snabbast och bäst. Och då använder jag ändå proboljan flitigt på min pålla.

Jag håller med dig. Nylandersalvan funkar jättebra på såren.

Till TS: Som Boj skrev att det är ju så himla individullet vad som passar just din häst. Jag har provat en mängd olika men alltid gått tillbaka till Nylandersalvan. Varvat med AloeVeragel.
Jag kan i alla fall bekräfta att tvätt med såpa funkar bra. Jag sköljer efteråt med äppelcidervinäger utspätt i lite vatten. Det verkar som att klådan lindras ett par dar på min häst. Jag behöver inte smörja manen och svansen så ofta för tillfället. Och då smörjer jag med Aloe Vera-gel bara för att hålla det mjukt och återfuktat.
Nu har min häst varit ganska så förskonad från sår och skorv i man och svans i år. Det är mest under magen vid juvret som det är lite skorvigt. Där använder jag istället Nylander. Håller knott och flugor på avstånd.

hej

min häst hade stora exsem sår när jag köpte honom. har smörjt med nylanders varje dag och nu syns dom knappt, håret har till och med börjat växa fram igen fast det är mitten på juli och fullt med knott ute, han går ute dygnet runt med täcke. så nylanders rekomenderar jag starkt!

Jag använder Horsol.
Såren brukar läka på någon vecka då.
Svullnaden går också ner.

Och det bästa är att det omedelbart slutar att klia.

Tvätta rent med ljummet vatten. Torka. Aloe-gel från Granngården.
Det är mitt tips. Det läker med dubbla hastigheten enligt min erfarenhet.

Ett tips som funkar för min häst är zinksalva. Finns i mataffären vid babysakerna... Har även provat Equiedoux mot klåda i manen och funkar bra, men den ska man akta såren för, det SVIDER om man får det i såren.

Ett tips som funkar för min häst är zinksalva. Finns i mataffären vid babysakerna... Har även provat Equiedoux mot klåda i manen och funkar bra, men den ska man akta såren för, det SVIDER om man får det i såren.

Det är ett elände att de slutade till verka den fantastiska salvan Benevix, som innehöll zink. Den var inte lika uttorkande som ren zinksalva. Dessutom skydde flugorna den.

Tycker också man ska vara ytterst försiktig med flugmedel och olika salvor som kan svida på sår. Och det gör de flesta. Men inte ren aloe och zink. Man kan prova på sig själv om man råkar ha nariga händer nån gång.

Det där receptet som stog i Islandshästen senast var jättebra enligt min kompis!
Hon har en häst som kliar sig hur mycket som helst, så han har fått gått ensam i en hage för att inte klia upp till köttsår. Men dom hade på det där och dagen efter tror jag inte det fanns några sår!
Funkar även superbra på eksem på oss människor, var tydligen väldigt klådstillande!

Värt att testa mot kliandet?? :idea:

Det måste jag kolla...allt är värt att testa ;)

När man har eksem häst så gäller långvarig planering, att se framåt samt att ge hästen all tänkbar vård och möjlighet. Har en eksem häst sen många år tillbaka, har testat och testat med olika saker, de flesta har givit någon form av förbättring. Men som den envisa människa jag är så söker jag vidare, just nu är han väldigt fin i sitt eksem. Visst han mjällar lite, men utan klåda vilket är till stor glädje för oss alla i familjen.

Täcket är A och O, det fullkomligen dyrkar han och ve den som glömmer det. Då blir man bjuden på en riktig twist när man släpper ut honom, jag lovar att det finns få som kan uppmäta sådana elastiska rörelser i benen som gammelman när han går lös på insekterna runt omkring sig.
Sen ser han allmänt förnärmad ut, hur kan man glömma pyjamasen?

Han får linfröolja året om, och täckas tidigt. Han är en oerhört matkrävande figur, och kräver således ganska stora mängder kvalitativt foder för att må bra.

I enstaka fall används fn horsol, jag kallar det kosmetiskt syfte och det när ev elefant hud uppstår i mankammen. Annars är det mjukgörande enbart, hur ofta har man fått lära sig under vägens gång. För även det kan vara olika, ibland behöver han inte så mycket smörja och sen är behovet större under en period för att hålla huden mjuk.

De bästa sekundära medel som jag vet är, horsol, problemolja samt equicreme. Det senare fubbar jag lite med och blandar ut lite med vatten, så kan man enkelt skaka flaskan och dela på manen spraya i och smörja runt lite. Linförolja nämnde jag tidigare, den har blivit en ren hitt för gammelgubben och både mage samt eksem mår bättre än någonsin.

Hur du ska sköta din pålle tror jag att du måste upptäcka själv, med horsol och proboljan verkar hjälpa enormt många så kanske det kan vara värt att testa.
Men jag tror att installning är bäst om problemen är stora, och att hålla hästen kvar inne nattetid varje dag istället för att byta ut den mot utegång dygnet runt. Kanske kan det funka senare när man fått styr på eksemet och känner att man har en någorlunda koll.

Horsol har inte fungerat för min eksemhäst. Jag kör med enkla medel, hemgjort aloe-vera-gele och mjukgörande salva samt tvättar med äcv/vatten varje dag. Självklart har jag täcke och installning som är prio 1.

Ökozon (tycker jag) är den klart bästa kuren mot eksem! :bow: Nu är det för sent att börja + att det är ganska dyrt men helt oslagbart! En häst som blev helt tokig av eksemet för två somrar sen och som ägaren sedan börjar använda Ökozon på är hur fin som helst i sitt eksem nu! :)
Ett kit kostar runt 1000 :- (?) då får man smörj-grejjer, godis med ngt anti-eksem, shampoo och massa massa grejjer! Behandlingen ska påbörjas typ i Maj tror jag

Ett total kit kostar väl över 3000 kr för en sommar, 1000 kr räcker inte.
Om jag inte är helt fel ute, så var det väl 3700 kr.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag mår inte bra. Jag har en depression och får kraftig ångest. För detta har jag försökt söka hjälp, men jag får ingen hjälp...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 877
Senast: Gunnar
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård