Snälla hjälp mig!

Sv: Snälla hjälp mig!

Håller med dig om att vissa hästar bara "är" såna... Vet inte om det handlar om äkta lynnesfel - väldigt ovanligt tror jag, eller om det så att säga sitter i huvet. Hormoner kan ju åxå spöka. Självklart kan man inte acceptera en häst som bits å sparkas men en häst som surar behöver ju inte vara ett problem. Problem är ju problem först när man upplever det som det. Min gamling surade hela livet men krökte aldrig ett hår på mitt huvud. Folk tyckte det vara hemskt och varför accepterade jag en sån attityd. Svaret var enkelt för mig men oblgripligt för många andra: Det var inget problem för mig!
Detta blev ett lite allmännt svar i slutet och inte bara riktat till dig....

sorry jag har inte varit inne här på ett tag.. okej, vissa verkar tror att jag är en misshandlare eller nåt, och jag kan ju säga på en gång att dte är jag inte. Jag har arbetat mycket med henne, markarbete m.m, och hon flyttar sig för mig och hon lyssnar jättebra. Aldrig några problem med det. Det är egentligen endast i stallet hon gör så här, men det har blivit mkt bättre ju bättre jag har lärt känna henne.. fortfarande så försöker hon liksom sura och så, men nu kan jag kratsa hovarna på henne utan att hon gör något, och hålla på med henne. Men det beror på om hon är i brunst eller inte också.. för då är hon sur. Jag tackar och bockar för dom som har gett mig användbara tips, :bow: vill ha mera! :D

NH-träning i rundcoral.

Du skriver att du är trygg på ryggen!

Om du inte är trygg med henne på marken, så känner hon det!

Massera henne lite lätt, det ger förtroende, eller ta ut massör, som kan visa dig.

Hon har inte ont nånstans då?

du måste helt enkelt visa henne vem som bestämmer!!!!
kan du inte det så kan du inte hantera hästen själv.
då får du ta hjälp av nån duktig kunnig elr lämmna tillbax henne

Det finns massor av bra ledarskaps "gurus", eller vad tusan man ska kalla dem, inom hästhantering. För det verkar som om det är det ni behöver, träna på ditt ledarskap över hästen, för hon är ju uppenbarligen felhanterad innan. Personligen gillar jag Monty och Hempfling. Monty är bra om det är lite mer akut, för det går så snabbt att lära sig och jag har sett många fall där det har hjälpt att stärka ledarskapet över hästägaren.

Och som avslutning: Slå inte-skräm hellre! För när du slår så märker hästen hur himla mycket svagare du är och tappar bara respekten för dig som ledare ännu mer.

Hoppas att du har nytta av mina tips och
lycka till med hästen!-det löser sig nog!:banana:

ditt problem har med ledarskap att göra. det är hästen som är ledaren i ditt fall. det är då hästen kan bli bråkig och till och med farlig.:eek:
Ta hjälp av ex en duktig NH tränare. det kan i vissa fall räcka med att visa hästen vem som bestämmer en gång innan hästen accepterar.
jag har själv ett sto född 03. när vi köpte henne var hon jättegrinig i boxen när hon hade mat och väde rumpan till och högg efter en om man rörde henne när hon åt.
jag behövde markera för henne två gånger. sedan dess har man kunnat göra vad som helst med henne även fast hon står lös i boxen och äter sin mat.:D
obeservera att detta sto dessutom är väldigt dominant.

Ja jag har förstått lite bättre det här med ledarskap nu.. det var någon som skrev om pondus och det låter ju väldigt klokt..

men jag undrar bara varför hon är så snäll och lyssnar så bra när man håller på med henne ute, flyttar på henne, backar, stannar o.s.v, men inte i stallet? där kan hon inte stå still, och vill gärna nafsa.. och bara en fråga; när hästen börjar tränga sig mot en i boxen så man bli klämd mot väggen (hon har inte gjort det på länge!), vad gör man? jag menar man vill ju inte bli mosad, och om den inte lyssnar på rösten? om man säger ett bestämt nej och visar med kroppen att man vill att den flyttar på sig? den är ju fortfarande starkare, så man har ju egentligen ingen chans.. vad gör man då? :crazy:

Om hästen inte lyssnar på ditt NEJ och försöker tränga dig i boxen, aå hade jag smällt till henne rejält EN gång.

Det är bättre att säga till en gång starkt, än att gå och smådutta på henne.

Ta ett spö med in i boxen och "hota" henne om hon vill trängas. Hjälper inte det så ge henne ett rejält rapp med spöet.

Det finns ju en risk att hästen inte litar på sin ägare då och då gör man det bara värre. I en hästflock behöver hästen med högsta rang endast använda mycket fina hot. Ju lägre i rang man kommer, desto våldsammare blir det. Så det där kommer nog bara leda till manktkamp.

Hej hopp! Hoppas att du får bukt med ditt sto, det e ju som dom flesta här skriver, att det handlar om ledarskap, men det e ju inte så lätt om du inte har någon nära dig som du kan be om råd och som ser hur hästen funkar, men ett tips kan jag iallafall ge dig och det är att du går in på alyose.se och beställer lugna och munkpeppar. burkarna kostar 50 kr + moms och en burk räcker i 3 veckor. allt är naturligt och ingen doping eller dyl. Deras grejor är jättebra, har myket olika grejor till mina hästar. Munkpepparn funkar på ston och tar bort "stoigheten" (dom flesta kan ju vara rätt griniga) =). lycka till

Vad vet vi, kanske enda självförsvar hästen har för tiiliten till oss är noll, för att den antagligen blivit fel/illa behandlad, ha man ett sådant tillvägagångsätt så att man måste ha ett tillhygge i nävern när man gå in till den, då undra jag hur man behandla sina medmänniskor och även sina barn, min tanke

Och dina tankar kan du hålla för dig själv. :mad:

TS: Verkar ju som om det går framåt iaf. Lycka till och läs gärna mer om NH och pröva dig försiktigt fram.

Jag vet inte riktigt hur du ska göra, men det finns en man som heter Ronny Åhman som är jätte duktig, ta kontakt med honom eller någon annan som kan hjälpa dig.

Att skicka tillbaka hästen är en lösning, men jag själv skulle inte göra det för då skulle jag må fruktansvärt dåligt och dom kanske skulle behandla henne jätte illa så det bara blir värre.
Jag tycker att du ska lägga ner mkt mkt mer tid på henne, träna dagligen, ge henne mkt beröm och godis när hon är snäll och duktig, när hon visar framsteg. Glöm aldrig beröm, det lönar sig faktiskt.

Att gå horsemanship är jätte bra, man får en helt annan kontakt med hästen, det finns instruktörer i detta so hjälper dig. Börja med det, du arbetar med hästen från marken, och ni arbetar er uppåt, även att hon kanske inte vill är det något som går in hos henne.

Jag tror ni kommer lyckas om du bara lägger ner hela din själ och använd inte spöet. Ta någon med dig till hjälp i stallet som kan "flaxa" till med en hand t.ex.

Jag själv tycker det är skoj med problem hästar, ta det på rätt sätt men jag tycker det är intressant och gillar att jobba med dom på något konstigt sätt eftersom man utsätter sig för en fara. Men och andra sídan gör man det med allt men gör och vart man än är.

Lycka till. Skriva gärna till min mail!

tack för dina tips, jag försöker ta till mig allt jag hör! ;) Jag tyckte tidigare också att det var kul med problemhästar då det var kul att jobba med dom, men den här har varit en riktig utmaning.. men nu har jag flyttat henne hem till mig från stallet hon stod tidigare i, och nu är hon verkligen en annan häst! Mycket gladare, och framför allt roligare att hålla på med. Hon har fortfarande det här att hon kan gå fram som en buffel ilband i stallet men det har förbättras! Tidigare nafsade hon gärna och kunde ta sig ett tjuvnyp då och då, nu är det också mkt bättre, fortfarande är det ju lite "problem" men jag är glad så länge det går frammåt! :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka