Snälla hjälp mig!

Sv: Snälla hjälp mig!

hur länge har du haft hästen på foder då? hur var hästen hos ägaren innan du tog den på foder?

Jo, men det är ju väldigt svårt att fastställa vad som är ärftligt och vad som är miljö. jag har träffat på flera hästar med besvärligt lynne, för att inte bestämt säga lynnesfel, varav en var min egen. Hon påverkades mycket av hormoner före brunst.

jag ville som sagt bara belysa att det trots allt INTE hör till vanligheterna att det är rent och skärt lynnesfel som inte är orsakat av fel hantering/mänsklig åverkan. det var allt jag ville säga. jag ser inte lynnesfel som ärftligt, är det verkligen det du menar - eller menar du medfött?

:bump:stokanvarabesvärliga hormoner:bump:

Det här är också lite buketypiskt:angel: Ston har hormoner som kan ändra deras beteende men inte hingstar:rofl::rofl:

Alla hästar ska väl kunna uppföra sej oavsett hormoner:confused:

Men man tar det med i beräkningen på ston och hingstar och är medveten om att det kan vara så......

Nu kommer vi ifrån ämnet men det är faktiskt ingen som tvingar dig att svara på tråden om du nu e så trött på liknande trådar...

Till TS:
bra att du söker hjälp som de andra sagt... hoppas det ordnar sig- uppdatera gärna hur det går!

Snälla, vad har ni gjort med era problemhästar för att få dem snälla

Om du skulle vara min dotter, skulle jag blivit helt galen på dig angående spöt, inte lustigt att djuren tappar tilliten helt för oss människor:(

Skaffa dig en häst som du klara av, våld föder våld.

Ska du bli en ledare över din häst så måste du förtjäna det och det gör inte du när du misshandlar den.

Blir så upprörd när jag läser sånt här

Lämna tillbaks henne och skaffa en okomplicerad pålle som du inte behöver tampas med. Det har ju inte blivit bättre för att du använder spöet eller hur?

Det är väl inte så bra att alltid ge upp, och bara byta häst bara för att den inte är "perfekt"? Ska man slakta såna hästar då elr, om du nu skulle råda alla som fick med denna häst att göra, att byta häst?

Ärligt talat, hästägaren får nog ta på sig en del av ansvaret. Man lämnar inte en unghäst med hårt/besvärligt psyke till någon med mindre erfarenhet.

Kan ju vara så att ägaren inte haft problem med hästen alls och alltså inte är medveten om problemen..

Men snälla.. :crazy:

Hästen är ju inte ts.. H*n är fodervärd åt den, klarar inte av den och smäller på med spöet lite nu och då som det verkar = Lämna tillbaka till ägaren är det bästa alternativet för både hästen och ts!

Kan ju vara så att ägaren inte haft problem med hästen alls och alltså inte är medveten om problemen..

Unghästar är unghästar. Man lämnar inte en 4-åring till någon som inte har stor erfarenhet av unghästutbildning. Hade du gjort det?

Skaffa en NH-tränare som kan arbeta med dig och din häst.
Att du slår hästen kommer bara att göra den ännu mer osäker.
Sluta upp direkt.

Det är ju knappast ägarens fel att ts dänger till hästen med pisken..

Vad jag ville veta är: Vad säger ägaren om det hela, men det får jag ju inget svar på så jag antar då att ägaren inte är upplyst om hur det utvecklat sig..

Det är ju knappast ägarens fel att ts dänger till hästen med pisken.

Fast det fråntar inte ägaren ett ansvar. Det är ju ägarens häst! Sedan är jag inte ett dugg upprörd över att fodervärden dänger till hästen med ett spö om hon blir inträngd i väggen. Knappast djurmisshandel, utan självförsvar. Knappast ett bra tillvägagångssätt, men fullt förståeligt.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det fråntar inte ägaren ett ansvar. Det är ju ägarens häst! Sedan är jag inte ett dugg upprörd över att fodervärden dänger till hästen med ett spö om hon blir inträngd i väggen. Knappast djurmisshandel, utan självförsvar. Knappast ett bra tillvägagångssätt, men fullt förståeligt.

Håller med. Unghästar är inte för alla, särskilt inte sådana med lite speciella behov. Tycker också att det tyder på brist på omdöme från ägarens sida.

Och, om vi bortser ifrån det faktum alla verkar fokusera på här (att det är synd om hästen för att den får sig en smäll när den bits), så är det faktiskt väldigt FARLIGT att ha med såna här hästar att göra om man inte har erfarenhet och metoder att hantera det och få stopp på beteendet. Det är inte värt att förlora ett finger eller skaffa sig ett stort ärr och ett praktiskt taget deformerat ansikte (ja, det är människor som råkat ut för det) bara för att ens stolthet gör att man ska spela tuffare och kunnigare än vad man egentligen är. Och det handlar inte om att "ge upp" som någon här uttryckte det, det handlar om att ha mognad och ödmjukhet nog att inse att man inte klarar av situationen och försöka hitta en lösning på problemet. En häst som uppför sig så här är inte en glad och nöjd häst (oavsett vad grundorsaken må vara) och man är inte "snäll" mot hästen om man inte gör något konstruktivt åt det. Sedan är det naturligtvis hjärtskärande att behöva lämna en häst som man tycker om och fästs sig vid (vilket man gör även om den uppför sig illa), men då gäller det att fokusera på hästen bästa - inte bara vad man själv vill...

Men tjejen som tidigare hade en av hästarna som vi numera har hemma har ett bra tips! Svält hästen tills den inte orkar bitas och bära sig åt längre. Mycket effektivt kan jag meddela. Hjälper mot de flesta olater och att hästen på köpet blir apatisk att rida är bara en liten biverkning man får leva med!

Min poäng är att, i extremfallet, är det så här det kan gå när erfarenhet och skicklighet inte räcker till. Det finns hästar för alla människor och vice versa så varför hålla fast vid ett "samarbete" som inte fungerar för någon part...?

Fortfarande: Vet ägaren om hur det är?

Det svarar ju inte ts på..

Kan ju vara så att det inte alls fanns problem med hästen förrän den kom till fodervärden och att ägaren inte är medveten om problemet!

Jag får känslan att ts inte meddelat ägaren om detta..

Vad vet vi, kanske enda självförsvar hästen har för tiiliten till oss är noll, för att den antagligen blivit fel/illa behandlad, ha man ett sådant tillvägagångsätt så att man måste ha ett tillhygge i nävern när man gå in till den, då undra jag hur man behandla sina medmänniskor och även sina barn, min tanke

Vad vet vi, kanske enda självförsvar hästen har för tiiliten till oss är noll, för att den antagligen blivit fel/illa behandlad, ha man ett sådant tillvägagångsätt så att man måste ha ett tillhygge i nävern när man gå in till den, då undra jag hur man behandla sina medmänniskor och även sina barn, min tanke

Det är väl trots allt vanligare att en oerfaren person får hand om ett dominant sto som sedan tar över mer och mer, än att en oerfaren person får kickar av att spöa upp sin häst och sedan går lös på barn och hundvalpar. :smirk:

Nämde jag ngt om kickar, men det finns ju dem som får det med:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka