Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Ne de klart, hmm han går inte så mkt i koppel, eller ja.. jag har han inte så mkt i koppel det är väl mest mamma då hon är ute och går, eller då vi är i stan/byn.
Dragit har han aldrig gjort, ok om han ser en annan hund då:smirk:
Men annars tycker jag han är rätt så duktig på att gå i koppel så.
Man kan mer eller mindre säga att han är vimsig, oj kolla där det var roligt (vi finns inte) eller något sånt, svårt att förklara.
Mat är han kräsen för, äter inte så ofta heller, ställer vi fram en hundskål med mat så dissar han den direkt, men det skulle vara vanligt vid denna ålder. Han äter då han själv har lust och är hungrig.
Korv o ost är en annan sak men det använder vi ju ändå oss utav ändå vid träning samt frolic o leksak.

Ja du det är jag som lärt han alla trix, och där med har jag hjälpt han med mina bara händer;)
Rulla runt, då har jag rullat runt honom och belönat han, sitta fint ja då har jag tagit upp framtassarna i sittläge och sedan berömt (samtidigt som kommandot) o.s.v.
Men vid inkallning, vet jag inte riktigt.. han vet så väl vad kom betyder, det är bara det att han inte orkar, vill eller har lust..han gör lite som han själv vill när han vill vid inkallning.
Därför funderar jag om man ska vara hårdare?
Att bestraffa hunden med nyp eller så verkar sällan funka eftersom han blir stressad och lekfull. Och nu menar jag inte bara vid inkallning utan vid andra tillfällen då han gjort fel.


Kasta boll ja det gör vi väldigt ofta, eller inte kastar (de skulle göra honom stressad, enligt instruktörerna men de håller jag med om för han är en lättstressad hund, egentligen ska vi ha lugna lekar men den delen har vi fuskat med dock), mkt lek..han kommer själv med leksakerna till oss (fast egentligen ska vi ignorera honom här enligt hundinstruktörer)

Men om jag nu ska träna kom i koppel (vilket jag inte tror kommer funka på vår gris sen ute i de fria) ska jag då dra/rycka till mig honom om han inte kommer?

Usch vilken jobbig hund vi har:p
 
Sv: Snälla hjälp mig vid inkallning :(!

Lång lina.

Låt hunden strosa, börja med att bara låta honom gå någon meter. Kalla in med din gladaste röst. Om hunden kommer så tokberöm och godis. Om hunden inte kommer påkalla uppmärksamheten via linan och när du har kontakt med hunden kalla in igen. Om den kommer - beröm, men något mindre översvallande.

Man kan behöva hala in hunden med hjälp av linan en bra bit innan de fattar att det inte var någon vits att ignorera. Om du måste 'hala in' hunden, beröm men ganska sparsamt. Det ska vara en tydligt märkbar skillnad på att komma när matte ropar och att bli inhalad av linan.

När det fungerar även vid störning med sisådär 15 meter lina kan du prova släppa lös på mindre, inhägnat område och träna lös med. Men koppla inte av linan förrän det fungerar i lina. Alltid, alltid lina vid inkallning tills det SITTER även på lång lina.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 107
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp