Snälla hjälp! Köpa eller inte köpa?

A

anniea

Jag skulle vara tacksam för lite hjälp av några vana hästköpare/säljare!
Det är så att jag har haft en häst på foder sedan september -07, och ägarna har nu ringt mig och sagt att de tänker försöka sälja henne. Jag vet inte om jag tycker det priset dom har satt är OK,.. Det är därför jag frågar er! Jag skriver som en annons på hästen här nedanför, och så kan väl ni svara vad ni hade kunnat tänka er att ge för henne.... Hade varit super!! Såhär hade min helt ärliga annons sett ut på hästen:

"Sto f.2002. Halvblodstyp av okänd härstamning. Imp. från danmark. Grundriden, kan grunderna men inte mycket mer än så. Löshoppad 110 med bra teknik och god vilja. Endast hoppad små enstaka hinder med ryttare. har aldrig varit halt. Väldigt stark och kan försöka dra iväg väldigt mycket så hon kräver en rutinerad ryttare. man måste visa henne vem som bestämmer.
Kan vara världens goaste häst, men har under vintern visat sig vara lite opålitlig, då hon helt plötsligt blivit rädd för bilar (innan dess kunde en lastbil köra förbi utan reaktion..), m.m. Har hänt att hon stegrat sig i protest när hon har blivit lite trött eller blivit "skrämd" av något(bara dumheter...). En häst som har sina dagar, ena dagen kan hon vara en ängel och andra dagen sur som attan! Snäll att sko och lasta, går rakt in i transporten. Klippas tycker hon är lite läskigt. en känslig häst!!"

Nå, vad säger ni? Ge mig ett bud ;-) haha. Nej men skriv gärna vad ni hade kunnat tänka er att betala för en sån här häst.

Anledningen till att jag inte skriver vad de har sagt för pris för henne är att jag vill höra era spontana reaktioner...
:banana:

Sv: Snälla hjälp! Köpa eller inte köpa?

hm, det finns ju ingen stam på hästen. halvblodstyp är lite vagt.

endast grundriden med med lite opålitligt lynne.

kan du inte pruta ner priset något om du skulle köpa henne ? (om du tycker ni fnkar bra ihop)

du har ju bra koll på hur hon är, någon som provrider en eller två gånger kommer ju inte se de sidor av henne som du har sett så du har ju fördelen där.

Prissätta vågar jag mig dock inte på!

45-50 tkr. bara det inte är en travarblandning för då sjunker priset rejält.

om det är en frisk och sund häst med en någorlunda vettig stam så kanske 30? det är såsvårt att säga när den inte har gjort någonting. det beror ju så mycket på om det är en lättriden häst och om den har trevliga gångarter eller hoppar med en trevlig teknik.

Kan vara världens goaste häst, men har under vintern visat sig vara lite opålitlig, då hon helt plötsligt blivit rädd för bilar (innan dess kunde en lastbil köra förbi utan reaktion..), m.m. Har hänt att hon stegrat sig i protest när hon har blivit lite trött eller blivit "skrämd" av något(bara dumheter...). En häst som har sina dagar, ena dagen kan hon vara en ängel och andra dagen sur som attan! Snäll att sko och lasta, går rakt in i transporten. Klippas tycker hon är lite läskigt. en känslig häst!!"

Tycker allt låter lite mysko. Jag skulle inte köpt hästen överhuvudtaget.

Hur stor är hästen? Våran ridskola hyr några hästar som vi har ett pris på 35 000 ink moms, och dessa kan inte speciellt mycket skulle bli underkända i Lc och runt samma ålder men ser inte ut som halvblod.

Hon låter som en 30-35000 kr häst om hon ser bra ut .:)

Hade nog inte varit en annons jag hade svarat på, men kan tänka mig att den skulle ligga bland 30 000-kronorshästarna. Lite beroende på hästens storlek, exteriör, gångarter osv.

Jag skulle tippa att runt 50000 kr verkar rimligt. De får man ju knappt en oinriden unghäst med ok stam för i dagsläget. Stammen tycker iallfall jag är oviktig, titta istället på hästens exteriör och gångarter/hoppförmåga! Bara för att de har bra stam behöver det inte ha nedärvts.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25