Snälla ge mig lite förslag.

A

Atomiic

Nu har jag tänkt ge er bukare nånting att bita i ;)
vad säger ni om:
- Kort, svängd rygg med 115-120grader i bomvinkel?

Klickbar Bild:

Vad kan tänkas passa?
Jag vill inte ha förslag på bomlösa sadlar, det kommer om det faktiskt absolut inte hittar nån bomsadel.

Snälla hjälp mig med förslag.

Sv: Snälla ge mig lite förslag.

öhh...

...*viskar*

bomfri??
Jag har ingen aning. Har du bild på hela hästen?

Wintec har ju en serie för extra vida sadlar.. kanske det finns någon extra kort sadel där? Allroundsadeln såg inte så stor ut.. svårt!

Hej.
Vill helst inte ha bomlös, tar det som ett alternativ om jag inte hittar någon bomsadel :)

Wintecen var för rak för henne tyvärr.
Tänkte om D_K hade något förslag, har för mig att hennes häst var ganska bred, om än rak i profilen?
Finns det bara breda sadlar till hästar med rak rygg :crazy:
Jag då? :(

Kan ta fler kort idag, de flesta är för gamla för att stämma!

Senast ändrad av en moderator:

Amerigo DJ cc är den enda sadeln som min extremt korta, svankiga och runda lilla PRE har gillat. Den är nu beställd och vi längtar :love:
Skönare sadel finns inte! (fast priset är ju därefter:cry: )

Fast jag fick tips om att Prestige Hippos ska kunna passa den typen av häst oxå - och den är ju betydligt billigare än Amerigon och finns i rejält breda bomvidder.

Hästen har inte så svängd rygg egentligen. Han är något överbyggd bara, men du behöver främst en sadel som är rak, som svänger upp lite baktill. Blir han rakare under arbete också kanske? Då kanske du behöver en sadel som är helt rak.
Prova sadlar som Crown, Griffin cob, Albion, Frank Baines dressyr eller allroundsadlar, Cliff Barnsby, Globus, Spalding Chapman, Lovatt & Ricketts/Arabian, M&N.

Och ja, det finns inte så många sadlar för hästar som är breda med böjd rygg. Ingen som jag har träffat på i alla fall. County finns väl upp till 115 grader, men då måste det nog specialbeställas. Dock kan man oftast specialbeställa de flesta dyrare märken, men det är ju svårt att prova ett märke om den inte finns i rätt bomvidd...

Hallå, här kommer ett album med dagsfärska bilder på ryggen ur lite olika ställningar och vinklar :D
http://www.pixbox.se/alb_show_id291382_page0.html

D_K: Tack så mkt för tipsen, ska kolla upp allt du skrev, men titta gärna på bilderna ändå så får vi se vad du tycker nu! :)
btw, tittade på dina kort, vilken stilig karl du har :love: (pratar om hästen)

Senast ändrad av en moderator:

Jag vidhåller vad jag skrev innan ;) Tycker inte den häst har en svängd rygg, den är absolut åt det rakare hållet och blir förmodligen ännu rakare vid arbetet. Så prova märkena jag tipsade dig om och se hur det går :) Lycka till!

Ja, visst är han söt? :D (jag pratar både om hästen och min karl :D)

Jag vidhåller vad jag skrev innan ;) Tycker inte den häst har en svängd rygg, den är absolut åt det rakare hållet och blir förmodligen ännu rakare vid arbetet. Så prova märkena jag tipsade dig om och se hur det går :) Lycka till!

Ja, visst är han söt? :D (jag pratar både om hästen och min karl :D)

Haha, karlen tittdae jag inte på så noga (har ögonbindel) ;)
hihi.
Nej min häst ser ut som en hängmatta vid arbete ;) (nejvars, rakare vid arbete)
Eftersom min ekonomi är begränsad, tittar jag just nu på globusmodellerna (rea på grand-prix.se) The turner eller cliC, vad tycker/tror du? Det är ganska djupa säten i båda modellerna, vet inte vad det va på min förra, vad har du för erfarenheter?

Jag har haft Clicen och jag gillade den. Väldigt skön! Turnern är också väldigt skön och har lite mindre knästöd och enligt några personer här på buke ska Turnern vara kortare än Clicen, så det kanske är bättre om du provar Turnern i 38 bom?

Jag undrar hur du fick reda på graderna :angel: ;)
Men hurrudu, jag sitter och kikar igenom mina sidor lite nu. Mät längd, och återkom!

C ya

Min häst har oxå svängd rygg, men behöver utrymme att kunna höja
ryggen vid arbete. Han är otroligt svår att hitta sadel till.
Han är ganska bred oxå, drar minst MW.

Var och provade sadlar i dag.. och dra mig baklänges.
Jag hittade en som passade, en Albion Style.
Kommer ner bra över ryggen, bra bogfrihet och har brett mellan
bossorna så ryggraden får plats.

Hoppas du hittar en som passar.

/ Lisa

Hmmm. Det kan man ju undra :angel:
Hihi, alla får tacka Mazarein för att jag tog mig i kragen och tvingade henne o mäta min hästs bomvinkel :D :p

Öhm, hihi, jag stog o tittade o tänkte mäta, men orkade inte :angel: sry. Men imorn :D

D_K: Hmm. Jag läste på en ÅF's sida, och där stog det att "clicen" var kortare än "turnen". Får skicka ivg ett mejl till en ÅF och fråga :) Men är Globus bra sadlar?

Clicen är ju så vrålläcker i brunt :love: Tyvärr kan jag ju inte ha brunt på min :mad:

Jag har haft Clicen och jag gillade den. Väldigt skön! Turnern är också väldigt skön och har lite mindre knästöd och enligt några personer här på buke ska Turnern vara kortare än Clicen, så det kanske är bättre om du provar Turnern i 38 bom?

Hej.
Jag har antagligen blandat ihop eller läst fel, pratade med glada häste i spiltan, och dom gav mig svaret att The turner är kortare, hoppas bara att den är lika bra.. någon som vet?

Ja, Globus är bra sadlar till det priset. Jag trivdes bra med min. Gå in på min hemsida så kan du se hur min såg ut efter 1½ års användande (dagligen).

Jag tycker Turnern är lika bra som Clicen, det är bara designen som skiljer sig. Men lädret och komforten är ju densamma.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 058
Senast: lizzie
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 631
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 096
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈