Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Tack! Haha givetvis, kanske borde börja inrikta mig på bara hästfolk! Finns mycket slarv där ;)

Varför slösa pengar på sin egna hälsa när man kan investera det på hästen/ridning istället? :angel:

*KL*

Idag skulle min fina Fengur fyllt 18 år. Firade honom med att tända ett ljus i den fina ljuslyktan med islandshästar på. Gud va jag saknar honom. Glad att jag har Laukur annars hade vart ännu jobbigare när Fengur blev borta.

Bjuder på en bild från när vi tävlade förra våren, fina vännen min :)

599573_3230614411204_1441933077_32207823_332887309_n.jpg

Nja inte säger jag emot mig själv vet inte vd du menar med det?

Det är väl stor skillnad med att rata en häst enbart för den har fel kön och för att man inte KAN ta den??:confused:
Hur gärna jag vill ha en hingst är det omöjligt om jag står i ett stall där stallägaren inte tar emot hingsten.
Jag kan ju inte ha hästen på ballkongen direkt;)

Här i min stad är det inte många stall som tar emot hingst och de få som gör de så får man oftast sköta in och utsläpp själv och då gäller de att man har ett jobb/liv som tillåter de.
Och jag som jobbar skift och börjar ena veckan 0542 då kommer hästen ut tiidgt vill jag lova och kvällsveckan kommer den in 00.30 haha de går ju inte=):D

Nu står jag i ett stall som tar emot hingst så jag skulle kunna köpa en hingst idag utan problem.
Men jag får vara medveten om då att jag kan bli tvungen att kastrera om jag en dag måste flytta och inte hittar ett stall där man får ha hingst.

Men nu är jag inte i hästköpartankar så=)

Så det är ju skillnad som sagt har man ett eget stall skulel jag den dagen jag skulle leta häst inte bry mig om könet på hästen, den skall tilltala mig psykiskt och gångartsmässigt, kön och stam är total ointressant för mig

Knapplån

En liten fin bild på Jorunn från tävlingen igår.
Inga kommentarer om ryttarens sits eller hur Journn går tack eftersom det inte är jag som rider.

Ryttaren har bara ridit Jorunn 1 gång innan tävlingen så jag tyckte Jorunn gick superbra .
Hon dummade sig bara 2 ggr ena var när hon skulle vända tillbaks på vägen och de tyckte jorunn inte om som backade ner i diket.
Men hon gav sig fort hon märke att denna ryttaren vart inte rädd....Otur för Jorunn:D

Sedan kom en bockelibock mitt i traven haha såg superfjålligt ut sen travade hon på som inget hade hänt.

Hon skötte sig super inne på banan OCH detta var första gången hon INTE bajsade inne på en tävlingsbana:bump:

Och med tnke på tt hon kanske har töltat 15 ggr på 1 år så tycker jag hon går bra
Min lilla guling=)

Jorunnochmarlene.jpg

Varför rider du inte själv?

Jag hann inte få min licens i tid och jag ville få ut henne på lite skoj så därför erbjöd sig en på jobbet att tävla henne som ändå skulle dit och tävla sin:)

Och jag har inte töltat så mycket senaste året bara för att jag har lagt all energi med att få de andra gångarterna bra,
Som de flesta vet försvann ju hennes galopp helt där ett tag för 1 år sedan och jag har slitit som ett djur med att få henne så fin som hon är idag både i form och takten och utbilda henne i dressyren med olika skolor.
Så då har jag valt att lagt tölten åt sidan och trots detta har tölten utvecklats enormt under detta år.:laugh:

Men nu är alla gångarter på plats så nu tutar och kör vi igen med alla 4 gångarter. Men jag rider ju mestadels "vanlig" dressyr och då blir de tinte så mkt tölt utan jag töltar mest ute eller på mina töltpass.
Töltar inte varje dag
Så har jag valt att göra och det funkar fint för oss=)

okej det låter väldigt tråkigt, tölten som är så himla kul att jobba med, det är ju den som är hela grejen med islandshäst :)

Själv undviker jag inte gångarter utan tränar på alla för att få alla lika starka och bra :)

har även kommit på hur man jobbar tölten på banan, förut lyckades jag inte få till energin och kände inte takten på mjukt underlag, men nu har jag lärt mig och då har han utvecklats jätte mycket eftersom vi kan jobba tölten på ett helt annat sätt :)

lägger även pass nån gång i veckan bara för att få till bra läggningar och balans, hur ska man kunna bli bra på saker om man aldrig tränar, träning ger färdighet liksom, vet många som aldrig tränar pass och är rädda för passtakt, men jag undrar hur kvaliten på passen blir om man enbart rider pass på tävling, de tappar ju lätt balansen och går över i galopp då.

Pass är inte farligt så länge man är konsekvent och tydlig och inte låter hästen falla in i pass när den själv känner för det :)

Du då som jobbar mycket med passen kan kanske hjälpa mig med en liten fråga.

Ibland blir det fel när jag försöker "trycka på/ihop" i galoppen, alltså sitter till, förhåller och trycker på lite i syfte att få upp och ihop galoppen lite. Hon blir lätt lite flack och lång i galoppen. Jag gör precis samma som jag "alltid" har gjort, gjorde likadant när jag tränade med Godi och då fick jag precis det resultatet jag ville ha, rundare galopp och upp mer bakbensaktivitet.

Men... på Sol blir det som sagt fel ibland, och hon lägger sig i pass istället.

Kan du kanske ge mig något tips om vad jag gör för fel eller vad jag ska tänka på? Svårt när du inte sett mig rida såklart, men du kanske har något råd på vägen. Är noga med att hon inte är fyrtaktig i galoppen innan jag ber henne, men ibland hjälper det visst inte.

När hon går över i passen så är jag först passiv några steg och sen tar jag tillbaka henne till galopp och sen ganska snabbt ner till trav igen. Vill ju inte korrigera eftersom det säkert är jag som gör fel. Det är inte alls svårt att få en smidig övergång till galoppen igen.

Senast ändrad:

Ja visst är det tråkigt när en gångart försvinner och hur man kommer tillrätta med problemet är upp till var och en.
Jag valde ett sätt som funkade bäst för både mig och Jorunn nu är ju problemet löst och hon töltas igen som sagt=)
Jag har inte bara skaffat en isis för tölten, utan för så mycket annat så för mig gör det inget om tölten på Jorunn skulle försvinna för all evighet hon är lik go och underbar med 3 som 4 elelr 5 gångarter:love:

och inte behöver du tycka att det är synd för hon inte töltas vid varje ridpass, jag är ju nöjd över hur jag har det.
Jag kan inte ha det bättre enligt mig, en dressyrhäst som töltar ... kan ju omöjligt bli bättre:love:

Angående poängen... har ingen aning vad hon fick faktiskt, var så glad av att hon skötte sig på banan så jag var så klyrisk över de så poängena var inte av intresse.Hahaha sikken tävlingsmänniska jag är va?? hahahahaha

Så som du beskriver jorunns beteende med detta tjuriga "testande/dummande" bockningar, bara gillar vissa ryttare osv.

det tolkar jag som sto-tendenser eller (en ouppfostrad häst/häst som försöker ta övertaget).

Du kan väl ändå inte mena att det bara är ston som testar nya ryttare eller bockar?

Om en häst går emot eller bockar har definitivt inte att göra med enbart vilken "sort" det är.

Det handlar om uppfostran/hantering och temperament hos individen.

Haha, nej Fáfnir är valack! ;)

Det andra "fölen" eller snarare unghästarna är ston båda två, så att ha honom som hingst där inne hade nog varit spännande....Not! ;)
Så just nu går det 4 ston och 2 valackar i hagen.

Idag var det rätt lugnt i hagen, men de två nya (gotlandsruss) går mest för sig själva, jag tror ärligt att de typ sitter ihop på riktigt! ;)
De bästa vorde nog att sära på dem totalt, men men, folk gör som de vill med sina djur! :D

Du kan väl ändå inte mena att det bara är ston som testar nya ryttare eller bockar?

Om en häst går emot eller bockar har definitivt inte att göra med enbart vilken "sort" det är.

Det handlar om uppfostran/hantering och temperament hos individen.

Kan inte annat än hålla med.

Jorunn är väluppfostrad till tusen snällare och goare häst får man nog leta efter.
Men hon kan bli vass i psyket när hon får för sig att hon inte vill, de har inget med uppfostran att göra utan hennes personlighet.
Att hon inte gillar nya ryttare har heller inget med uppfostran att göra utan hennes personlighet.
Hon gillar helt enkelt inte nya ryttare, varför vet jag inte.. lite svårt å fråga så att säga.
Men vad jag tror så är det för att hon inte litar på nya ryttare.
Hon känner dom inte, dom rider olika än vad jag gör sedan ser hon också sin chans att kolla om hon kan få bestämma... man vet ju aldrig:D

Vi har hästar och inga robotar.

Levande djur har alltid humör och egna åsikter mer eller mindre.

*kl*

Idag har jag flugit runt barbacka :D Jag väntar på min nya fina saaaadel, och tills dess tränar jag balans och magmuskler på en rund ponnyrygg...
Vad tycker ni om lilla djuret?

Han är lite rund. Han går INTE på mycket gräs, däremot har jag som vanligt försummat ridningen till fördel för tentaplugg. Men nu blir det andra bullar, för nu är det sommarlov! :D

Du då som jobbar mycket med passen kan kanske hjälpa mig med en liten fråga.

Ibland blir det fel när jag försöker "trycka på/ihop" i galoppen, alltså sitter till, förhåller och trycker på lite i syfte att få upp och ihop galoppen lite. Hon blir lätt lite flack och lång i galoppen. Jag gör precis samma som jag "alltid" har gjort, gjorde likadant när jag tränade med Godi och då fick jag precis det resultatet jag ville ha, rundare galopp och upp mer bakbensaktivitet.

Men... på Sol blir det som sagt fel ibland, och hon lägger sig i pass istället.

Kan du kanske ge mig något tips om vad jag gör för fel eller vad jag ska tänka på? Svårt när du inte sett mig rida såklart, men du kanske har något råd på vägen. Är noga med att hon inte är fyrtaktig i galoppen innan jag ber henne, men ibland hjälper det visst inte.

När hon går över i passen så är jag först passiv några steg och sen tar jag tillbaka henne till galopp och sen ganska snabbt ner till trav igen. Vill ju inte korrigera eftersom det säkert är jag som gör fel. Det är inte alls svårt att få en smidig övergång till galoppen igen.

Oj jag är verkligen sämst på att förklara/instruera, jag kan själv men vet inte hur jag ska förmedla till andra :o och det är jätte svårt när man inte sitter på hästen, jag rider så mycket på känsla, önskar jag kunde hjälpa dig men jag har inte kommit så långt med mina pedagogiska kunskaper än tyvärr :p

vad mysigt :)

Jag red också barbacka idag, hade inte tänkt rida för jag har så grymt mkt plugg den här veckan, grupparbete idag, redovisning imorgon, tenta på fredag och tenta på måndag... :cool:

Men så fick jag ett ryck och rejsade runt lite barbacka i grimma innan jag tog in han i stallet, myyys :) man blir så lycklig av att rida honom. Men han har blivit grymt fet trots att han står inne på nätterna, nu måste jag verkligen skärpa upp mig och rida mer så han inte får kommentaren ardenner på visningen :p

Hur stor är din häst? ser jätte stor ut eller är det bara du som är liten? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 114
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av... 39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 658
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 571
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka