Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Nej, självklart menar varken du eller jag att nöta fyra timmar, det låter ovanligt dumt.

Jag har jobbat med väldigt mycket unghästar och jag vet hur enkelt det är att de tappar självförtroendet och hur lätt de lär in felaktiga saker. Det är inte lika lätt att lära om sen. Sen är det ju en fin balansgång det där, att gå för långsamt fram och aldrig ge dem utmaningar är inte heller att rekommendera.

Men men, nog talat om det. Vi menar säkert samma sak, bara att jag är lite allergisk mot ordet "nöta", speciellt när det kommer till unghästar.

Klart att jag inte läger det på hyllan för gott, men jag kan tänka mig att avvakta tills hon blivit lite starkare. Någonstans måste man ju börja, och det är ju bättre att börja med något som inte är fullt så svårt för henne.

Knapplån.

Här händer de grejjer, förrutom att vädret suger (värme på ingång = södervindar = sjukt mycket vind hos mig...) så kom en av hästägarna och tittade på sin fyraåring som varit här i snart 2mån och var supernöjd, vilket såklart är kanonkul, är ju inte alltid lätt med unghästar, dom kan ju lika gärna visa sig från sin barnsliga sida just då ägaren kommer, och till saken hör att denna häst varit i barnstadiet hela denna vecka efter en månad då hon gått kanon.
Han var så nöjd att han erbjöd mig att komma och prova sitt fyrgångssto med 8,54 för gångarter för Hólar :) Kanonkul!
(Att jag råka låna han mitt töltsto som kan vara ganska svår och nästan slängde av han de hör inte till saken va ;))

Så just nu leker livet trots att pojkvännen hänger i Norge!

Glad söndag på er alla!
//Petronella

Vad kul! Hoppas att det klaffar med stoet och att du får låna henne. :-)

Fast om det blir pass istället för trav känns det mer som att man ska tänka om och göra en annan övning av övningen. Tex ta ner i tölt några steg och sen trav med beröm.

Jag tycker fortfarande islandshästar är väldigt individuella och man ska se till individen lite på ett annat sätt än vad man behöver göra hos en tregångare.

Vad härligt att det funkade just idag och vad roligt med stoet. Blir det henne istället nu då? Du var väl lite osäker på din/svärfars ena?

Herrejisses vilken dag jag har haft!!!

12 timmar häst på raken, nonstop! :love::love::love:

Först blev tävling för hela slanten, hejade fram stallkompisen som kom till final i båda sina grenar. :banana:
Sen på vägen hem så hade vi så himla härligt väder och jag satt och pratade om att jag var så sugen på att dra iväg med släpet snart. Poff så var det bestämt att vi skulle åka iväg till skogen. :D
Så vi lastade på Sol och två kompisar och drog iväg. Drygt 1.5 timma var vi iväg, och vilka underbara vägar!

Vi släppte (efter en hel del övertalning från stallkompisen) hästarna fritt i galopp i en helt underbar backe. Jag har liiiiite svårt att släppa helt fritt för min värsta mardröm är en häst som lär sig att det är ok att dra i vilket tempo den vill. Men det gick bra, jag kollade av med sitsen ett par gånger och hon bromsade upp, så hon fick springa på igen. :)

Så himla härligt att komma iväg!

OCH... nu var det inga problem att ta traven efter galoppen så fort det gick lite uppför.
I övrigt hade hon ett jäkla tempo i tölten och jag fick verkligen jobba för att den inte skulle bli superpassig. Men när den var ren så kändes det stundtals riktigt bra.

Mja, hon är fyrgångssto så svärfars femgångssto blir inte utbytt, men fyrgångshästen är halt så ja, han blir kanske utbytt, de visar sig...

Kul är de iaf :)

Jag behöver hjälp med tips om ökad tölt och försöka förbättra framåtgripet i tölten. Jag har lagt frågan i Gångartstråden, den hör bättre hemma där.

*kl*

Är inte inne här så ofta på islandsforumet och skriver, men läser lite då och då. Vintern och våren har mest bara varit inkörning och konditionsträning för oss så vi har inte varit så spännande precis.

Men slänger in två bilder på dagens söndagstur samt förra veckan :)
Han ser ut lite som ett gottlandsruss :D

Måste bara visa världes längsta häst!
Kolla in bakhovarna! :D

Nu när sommaren börjar närma sig så brukar jag krypa tillbaka och återkomma till hösten igen ;)

Jag kan till viss del hålla med dig om ordvalet, men samtidigt så uppfattar jag det som att Michis menar att om hästen bara segar och inte svarar så måste man markera att man menar allvar med sin hjälp. Det måste ju inte vara att banka in skänklarna eller rappa upprepade gånger med spöet, men man vill inte sitta och gnaga för det gör hästen helt död till slut. Givetvis så är ju inte målet att det ska vara stora hjälper hela tiden, men hellre en gång rejält än små gnatiga och tjatiga försök.

Eller tänker jag fel Michis?

Jag förstår vad Michis menar, jag har sett övningen med Hinni för flera år sedan då han verkade i Östergötland och Gullan m fl missförstår vad det går ut på. Du har fått bra förklaringar av Muninn som exempel.

Kl
Hade ute riktiga kameran igår...

Kolla, min fetknopp kan flyga! Fast han har fortfarande inte lärt sig vart han skall hoppa av....
hoppandi.jpg

Ibland kan Kveikja glimta till o va riktigt vacker!
vackrastekvekki.jpg

Men hoppningen går ju sådär...
hoppkveki1.jpg

Rá har en lustig egenhet. Hon tvättar fötterna! Båda framhovarna är nere o plaskar i ena vattentråget varje dag, ibland ett par ggr/dag. Hon badar bara i just denna tunna, inte i dom andra tre.
vaskafotter.jpg

O Mathias o Snöggur tränar för fullt inför sin tävling 12maj. Snöggur ser fin ut! Fast det har jag inget aktuellt kort på... Men det är kul att det går framåt! Hemskt bara att han som ridit aktivt i fyra år rider bättre än jag efter 20år... Orättvist ;)

Senast ändrad:

Jisses vilket språng!!

Ang. din käre konkurrent där hemma så kan du ju alltid ta dig äran genom att han haft en bra tränare ;)

Jag kan ibland önska att jag inte hade ridit vissa av åren jag gått på ridskola, på grund av att jag då lärt in massa konstiga saker som sedan visade sig vara helt fel och som jag sen har kämpat minst dubbelt så länge med att träna bort igen.

Å ena sidan är det säkert bra att ha ridningen i kroppen sen barnsben, å andra sidan kan det nog finnas många fördelar med att lära sig som vuxen. Lättare att förstå och ta in utbildningen. Men å andra sidan, som barn har man ju inte samma spärrar så det är ju bra att ha ridit i den perioden av livet då man vågade prova på det mesta.

härligt så han är helt inkörd nudå? travar han med framför vagnen?
men det är inte den vagnen du skulle köpa väl?

en säkerhets grej, såg du lagt tömmarna i vagnen big no no, de ska alltid ligga på ryggen om du inte sitter i vagnen, lättåtkomliga, du virar ihop dem på ett sätt så de inte hänger ner på sidorna ska du ha dem snabbt igen hänger du dem över annars under svanskappan och ev ihopsnurrade.

när kommer du hit för en körtur med Thengill så kan jag visa dig mer körnings knep(vi lärde oss ju mkt på skolan när vi körde in hästar, viktiga saker man inte tänker på).

Jag förstår vad Michis menar, jag har sett övningen med Hinni för flera år sedan då han verkade i Östergötland och Gullan m fl missförstår vad det går ut på. Du har fått bra förklaringar av Muninn som exempel.

Nu ska jag lägga mig i eftersom det pratas om mig;)
Jag tror t.o.m du var med när jag red för Hinni eller så var det när vi red för Haffi du red samtidigt, på himpan iaf.

alltså hinni hoppade själv upp på Thengill och visade övningen så jag tror inte jag missförstår övningen jag förstår alldeles klasklart men jag förstår även att alla övningar funkar inte till alla hästar, vissa tar det helt enkelt inte helt rätt.

På Thengill fick hinni(egentligen får man väl inte sitta och disskutera tränare här för den delen) ta till alla hjälper, dvs han gjorde halt sen på med skänklarna + spö och smackningar allt på en gång och så sa han att det kvittar vilken gångart han går fram i sen gjorde han så några gånger och thengill sprang runt där i panik skitspänd.
sen hoppade jag upp och gjorde samma sak med översikt från hinni så om jag hade gjort fel så hade han ju sagt till.
men ju fler gånger vi gjorde det på honom destå segar/mer avstängd blev han och man fick ta till hårdare hjälper, dvs det gick åt fel håll...meningen var ju att han skulle bli känsligare och känsligare men det var som att han tappade förtroendet och stängde av för att slippa bli "smutskastad".

jag mådde skit hela tiden vi gjorde denna övning och det var det enda passet gick ut på kändes inte bra att betala för.

på hästar som denna övning fungerar på så kan man säkert först test med tex skänkeln, går de inte fram tar man rösten sen spöet och det behövs kanske 4 gånger sen fattar de.
men som sagt blev det bara värre på thengill och det har tagit många år nu att få bort detta.

för minsta lilla tjat med skänkeln så slutar han lyssna och går emot genom att bara bli segare och är man på med spöet för mycket så slutar han lyssna så ja det är verkligen en svår balansgång men jag har aldrig sagt att han är en lätt häst heller.

men nu har vi kommit så långt att viljan börjar komma tillbaka, nu bjuder han på mycke fint själv jag är konsekvent segar han så är det en mer rejäl påminnelse med spöet sen går han fram så han vet att han inte kan testa om han får sega men jag tjatar samtidigt itne och jag sitter inte och ger han alla kommandon på samma gång och skrämmer fram honom heller.

när jag red för alex montan så konstaterade hon att han är en väldigt känslig häst även om man tror att en skänkeldöv häst är okänslig men det är hans sätt att stänga av när det blir för mycket intryck han klarar inte av 4 hjälper på samma gång det missbrukas då och han stänger bort alla intryck eller hur man ska säga.

ja det är en väldigt svårförståelig häst jag har iaf haha men jag är glad jag får lära mig så mycket av honom och har en lite svårare häst att träna upp mig på och sen kommer det gå som en dans med glampi för han är såååååååååååååååååååååååå mycket lättare haha.

fina hästarna ser ut.
ett tips vid hoppningen, lägg en bom framför hindret så de lättare kan läsa avståndet, antingen direkt framför hindret eller lika långt framför som hindret är högt, även en galopp bom lite längre ifrån framför kan hjälpa så de koncenterar sig men du får se vilket som funkar bäst för vilken häst.
kryss är bra med då söker de sig mot mitten.

Hade man gjort sådär så hade min 01:a ställt sig i ett dike och vägrat gå. Det är hennes försvar om hon blir orättvist behandlad. Eller ja, hon blir nog blockerad helt enkelt.

Min 01:a kör "kaffekokaren" i vattentunnan. Stoppar ner näsborrarna och andas ut under vattnet så det bubblar :love: Så kan hon göra flera gånger om dagen :love::love::love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 607
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar