Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Jag förstår vad Michis menar, jag har sett övningen med Hinni för flera år sedan då han verkade i Östergötland och Gullan m fl missförstår vad det går ut på. Du har fått bra förklaringar av Muninn som exempel.
Nu ska jag lägga mig i eftersom det pratas om mig
Jag tror t.o.m du var med när jag red för Hinni eller så var det när vi red för Haffi du red samtidigt, på himpan iaf.
alltså hinni hoppade själv upp på Thengill och visade övningen så jag tror inte jag missförstår övningen jag förstår alldeles klasklart men jag förstår även att alla övningar funkar inte till alla hästar, vissa tar det helt enkelt inte helt rätt.
På Thengill fick hinni(egentligen får man väl inte sitta och disskutera tränare här för den delen) ta till alla hjälper, dvs han gjorde halt sen på med skänklarna + spö och smackningar allt på en gång och så sa han att det kvittar vilken gångart han går fram i sen gjorde han så några gånger och thengill sprang runt där i panik skitspänd.
sen hoppade jag upp och gjorde samma sak med översikt från hinni så om jag hade gjort fel så hade han ju sagt till.
men ju fler gånger vi gjorde det på honom destå segar/mer avstängd blev han och man fick ta till hårdare hjälper, dvs det gick åt fel håll...meningen var ju att han skulle bli känsligare och känsligare men det var som att han tappade förtroendet och stängde av för att slippa bli "smutskastad".
jag mådde skit hela tiden vi gjorde denna övning och det var det enda passet gick ut på kändes inte bra att betala för.
på hästar som denna övning fungerar på så kan man säkert först test med tex skänkeln, går de inte fram tar man rösten sen spöet och det behövs kanske 4 gånger sen fattar de.
men som sagt blev det bara värre på thengill och det har tagit många år nu att få bort detta.
för minsta lilla tjat med skänkeln så slutar han lyssna och går emot genom att bara bli segare och är man på med spöet för mycket så slutar han lyssna så ja det är verkligen en svår balansgång men jag har aldrig sagt att han är en lätt häst heller.
men nu har vi kommit så långt att viljan börjar komma tillbaka, nu bjuder han på mycke fint själv jag är konsekvent segar han så är det en mer rejäl påminnelse med spöet sen går han fram så han vet att han inte kan testa om han får sega men jag tjatar samtidigt itne och jag sitter inte och ger han alla kommandon på samma gång och skrämmer fram honom heller.
när jag red för alex montan så konstaterade hon att han är en väldigt känslig häst även om man tror att en skänkeldöv häst är okänslig men det är hans sätt att stänga av när det blir för mycket intryck han klarar inte av 4 hjälper på samma gång det missbrukas då och han stänger bort alla intryck eller hur man ska säga.
ja det är en väldigt svårförståelig häst jag har iaf haha men jag är glad jag får lära mig så mycket av honom och har en lite svårare häst att träna upp mig på och sen kommer det gå som en dans med glampi för han är såååååååååååååååååååååååå mycket lättare haha.