Snacktråd

Sv: Snacktråd

Själv har jag funderat på dubbdäck. Fast funkar kanske bara till rockard med bildäck (?)

Rolig idé! Om du får ihop konstruktionen så blir det nog bra tror jag men problemet är väl klart att få dem att sitta bra. De behöver väl kunna spåra lite också eller:confused:

Har sett sådana där små enmansslädar, en sådan borde väl kunna passa dig/er?

Släde är ju helt klart att föredra, en sådan skulle jag väldigt gärna vilja ha.
Men..budgeten räcker inte riktigt till för att köpa en släde för stunden och dessutom verkar det vara ont om slädar i storlek som passar en liten shettis. Så jag tänkte om det kanske kude gå att göra sig en hybrid, släde/rockard istället.

Jag snubblade över en annons på en rockard som hade medar som tillbehör, man bytte alltså ut hjulen på vagnen mot medarna och vips så hade man en släde. Det var ngt sådant jag grunnade på...men det kanske är en dum tanke, det skall ju vara stabilt också..hmm

Det finns ju vagnar (iof för större hästar) som man kan sätta medar på :D
Kanske finns för mindre med?
Undrar om jag inte sett nått sånt nu när jag börjar yra om det?:laugh:

I min lada står det några gamla medar som man ska spänna fast på vagnshjulen. Verkar ju ganska fiffigt, men jag har inte provkört med dem. Men jag kan ju kolla upp konstruktionen lite mera :D

På besök på Ek's Vagnsmuseum såg vi vagnar med tillhörande medar för vinterbruk. Han sa att de var av egen konstruktion.
Även vi försökte modifiera vår gamla rockard men eftersom vi tog bort hjulen var det för mycket vridmoment på axlarna för att det skulle fungera :(

Vi har ganska grovt mönster på däcken på stora rockarden, typ lättare crossdäck, o det funkar bra. De syns ganska bra på denna bild.
DSC00304.jpg

Äsch nu blev jag ju vansinnigt sugen på komma igång köra igen :d. Epona har ju stått i hagen de sista 3 månaderna medans jag varit tjock o nu sen jag fått en söt liten klängis vid bröstet :angel: Kanske jag lyckas få på Epona selen o vagnen i helgen. Har ju tagit in henne från hagen 2 ggr på 1 vecka nu, skodde henne tom igår :idea: måste bara brodda henne. Vi fick snö igår o nu har den frusit o det e hyffsat halt ute - vintern har kommit till norrland!!! :cry: Jag missade hela sommaren känns det som :cry:

*KL*

Jag måste få visa hur det går till här när det skall hämtas ut paket på OK/Q8
Är han inte stilig min gamle gubbe? :D

Får jag presentera Ponnyexpressen i Gnarp:

blog

Hihi, ja så kunde jag ju gjort. Det får jag göra nästa gång :)

Denna gång så hade jag sonen med mig, han gick in och hämtade paketet medans Pontus och jag väntade utanför. Lite skojigt blev det då det kom fram en dam med sin make i släptåg (de satt vid rastborden utanför och fikade då vi kom) och kommenderade honom : "Men titta Gösta vilken fin liten häst, ge honom din bulle!" :D

Jag fick vänligt förklara att det var väldigt snällt av dem men att min ponny nog inte var så väldigt förtjust i kanelbullar så att Gösta kunde få behålla sin. Gösta såg väldigt tacksam ut :p

Haha :D ja den gjorde sig nog bättre i Göstas mage än i shettismage ;) Men det är bra reklam för körhästen att komma ut på det där sättet.

Vi försöker också alltid att vara galda och trevliga när vi är ute och kör häst och tacka alla bilar som saktar ner när de kör förbi oss eller visa hänsyn på annat sätt så bilisterna förstår att de gör rätt. :bow:

Ja, det är viktigt tycker jag, att vi som är ute med våra körhästar verkligen visar gott omdöme och ett glatt humör. Det blir så mkt roligare då för man bemöts (oftast iaf) med samma glada humör om man gör så. Jag har hittils inte råkat ut för ngn allvarlig incident med mina ponnysar, tack och lov har de allra flesta varit mkt glada, trevliga och hjälpsamma.

Fast det var första gången ngn försökte mata min ponny med kanelbulle :p

Jag försöker alltid vara trevlig och bemöta andra väl när jag är ute och kör. Viktigt! Många stannar och vill små prata lite och det ställer vi alltid upp på, en gång har Moa fått ett paraply ovanför huvudet för det regnade och barnet skulle hälsa på Moa och mamman efter med paraply..
Till och med mot puckorna som skjuter en älg när vi kommer och kör försöker jag vara trevlig mot, även om det var svårt. Vi var 10 meter ifrån jägaren när han sköt en älg snett ifrån oss. Det smäller ganska bra.

Det är intressant att många stannar och pratar när man kör, men inte när man rider..... :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 112
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 018
Senast: Bison
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 375
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar