Snacktråd

Sv: Snacktråd

Jag gör det när jag rider med:o Ibland tar turen dubbelt så lång tid.
Men däremot är det inte lika mycket okända personer som är intresserade av att prata när man rider här omkring, för det gör så många så det är inget ovanligt.

Jag visst är det lite märkligt att det är så? Iofs så kör ju jag små ponnys och de "är ju såååå söta", så det kan ju vara en anledning till att folk vill att man stannar så att de får prata och klappa ponnyn.

Min ridhäst är lite småstissig, vill inte gärna stå still och är inte heller särskilt kelsjuk så jag är faktiskt glad om folk nöjer sig med att hälsa/vinka när man passerar :)

Jag visst är det lite märkligt att det är så? Iofs så kör ju jag små ponnys och de "är ju såååå söta", så det kan ju vara en anledning till att folk vill att man stannar så att de får prata och klappa ponnyn.
Jag minns en dag att en familj som hade stannat för en picknick vid vägen ville prata med min "söta" Welsh ponny. De var nästan arg att hon inte ville ta socker bitar från dem - hon hade aldrig haft sådana och visste inte vad det var :)

Tur man har matglada nordsvenskar ;) Fast jag har nog aldrig varit med om att någon har försökt mata dem :confused: Men det ligger nog mycket i det där att de små ponnysarna är gulliga och kramgoa medans de stora är mer respektingivande.

*kl*

Vi har skaffat en nordis till. :) Ett 10årigt sto. Mycket körd. Vi ska åka iväg med henne till tränare nu i början tills vi kan lite mer så vi kan köra säkert hemma.

Jaja det var inte det jag skulle prata om. Undrar bara om ni klipper era körhästar. Jag rider ju vår nya och hon svettas ganska mycket. Skrittar bara nu så det känns som att hon kommer bli ganska blöt sen... Funderar på någon slags spårklippning, men undrar om det funkar med klippt häst och loksele osv.

Ja vi klipper våra nordsvenskar (de som körs mycket) eftersom de blir jätteblöta och slöa/varma av all päls. Den ena som går mest klipps helt utom benen och har täcke på sig i hagen. Den andra har jag klippt idag och tog halsen och bogen men behållt kroppen för han körs inte lite mycket som den första. Ett försök för att se om han blir lite piggare. Han har inget täcke eller bara ett tunt regntäcke på sig i hagen. Vår 3:dje nordsvensk är en unghäst under inkörning och han blir också väldigt varm/blöt så fort vi tömkör honom så fundera på att ta hals och bog på honom också.

Vi har även fått klippa de helt på sommaren när vi tävlar under varma sommardagar annars har de ingen ork alls. Nordsvenskar har ju sådan enorm päls och passar väl egentligen inte för det klimat vi har här i södra Sverige ;) På tävlingar så märker vi att kallbloden har större bekymmer med värmen än vad de importerade raserna har som tex Lippizaner eller Lusitano.

Vi kör med både loksele och bröstsele och har aldrig märkt att de fått problem av att de är klippta. Dock så växer det ju ut snabbt så efter någon vecka så finns det ny päls igen:confused:

Tack för svar! Då är det bara fram med maskinen då! :d

*KL*

I söndags var jag och min vän ut på en av våra "fikautflykter" med ponnysarna. Vädret var underbart, åtta grader varmt och strålande sol.
Vi körde upp till hembygdsgården denna gång, spände av hästarna vagnen och lät dem beta under tiden som vi fikade och barnen gick på upptäcktsfärd. Sedan på hemvägen så tog vi oss en tur genom byn innan vi körde hem igen. Glada hästar med sina glada människor spred sin glädje till andra bybor, en helt otroligt mysig dag hade vi :)

Några bilder:

Här har vi just anlänt till hembygdsgården, min vän och hennes ponny och barn till vänster och min ponny & son till höger:

69356_458418642431_547802431_5435322_3905601_n.jpg

Fikatajm:
73404_458418862431_547802431_5435326_5010021_n.jpg

ponnysarna fikar också :p:

75080_458418922431_547802431_5435328_3372103_n.jpg

67642_458418992431_547802431_5435331_661001_n.jpg

På hemväg:

73953_458419587431_547802431_5435356_3586086_n.jpg

69864_458418542431_547802431_5435320_6168177_n.jpg

Såna här dagar får man leva på nu när vintern med mörkret och kylan tar sitt grepp om oss

*knapplån*

I söndags körde jag in till lilla Mantorp, och där är det alltid uppskattat när det kommer en häst! :) Red dit barbacka i maj och då sprang alla barn och skulle visa föräldrarna "Titta mamma, en RIKTIG häst!" :rofl:

Den här gången var det jag och en vän som körde in i nya giggen till samhället. Alla sprang fram till staketen och skulle titta, slängde upp ytterdörrar eller tryckte huvudet mot fönstret :D Ett pensionärspar som var ute och gick tittade lääänge efter oss och stog och småviskade om nått :) Var tacksam att ingen sprang fram och skulle klappa hästen, eftersom min är en ångvält när man kör och inte är förtjust att stå still :D Men det är kul att se sån skillnad när man kör i samhälle! Kör man ute på grusvägarna här i Mantorp bland "snobbstallen" (där dyra ridhästar är det enda som duger) får man en hel del sneda blickar, dels för att det är en fjording och dels för att man kör.. Suck -.-

Min är spårklippt, han både rids och körs så det behövs..

Senast ändrad:

Åh! Va roligt! :love:

Äsch, Man ska inte bry sig om sådant.. Men det är mycket svårare än man tror. ;) Jag brukar tänka på att dom bara är avundsjuka för deras hästar inte är lika mångsidiga som vssa andras.. :)

kl*

Jag behöver rejält med pepp nu!

Jag minns inte om jag skrev att det har blivit lite jobbigt för oss nu under hösten..?

Min kördes ju in under sommaren och jag körde henne hemma själv under augusti och in på september.
Men hon kom in i en period då hon skulle tjaffsa väldigt mycket så jag la ner körandet ett tag. ( Hon är född 2008)
Nu för några veckorsedan skulle vi lägga vagn på henne igen och jag var väl inte helt supersmart direkt.. :cool:
Vi la på vagnen och meddans vi skulle börja sätta fast den så tog hon och pendlade lite fram och tillbaka mellan skaklarna, Tog några rejäla skrittsteg framåt . Både jag och sambon försökte stanna henne men hon blev räd för vagnen och satte av i en himla fart, Bockandes och sparkandes. Vagnen satt ju inte direkt på så den lossnade ganska så fort.
Hästen var hel, vi var hela och vagnen var hel, förutom en skackel som böjts några cm.

Och jag ringde hon som kört in henne och frågade hur vi skulle gå vidare.
Fick råd o att ha två som höll i henne på var sida med longerlinan medans jag la på vagnen och "gungade" skacklarna mot henne sidor. Då det var det som utlöste det hela. Och sen skulle det troligtvis inte vara några problem.

Och nu har jag inte lyckats få med mig så jag har två st med mig samtidigt, Så jag har tömkört henne och tryckt bommar mot sidorna på henne samt låtit henne dra bommarna som skacklar.

Och hur ska jag kunna gå vidare själv?
Det känns väldigt hopplöst och jag känner nästan mer och mer att jag ska skicka henne på ytterligare en inkörning.

Men jag är antagligen bara nojjig. :(
Kankse att hon var för ung för att köras in redan i sommar och jag skulle väntat?
Suck! :(

*kl*
Kan man köra par med shettisar om den ene är ca 63 cm & den andra 80 cm ?
Går min "stora" häst igenom besiktningen nästa vecka blir jag ägare till en minipojk (valack) på ca 63 cm som är inkörd.
Men blev erbjuden ett ministo 80 cm, idag för i prinsip bara resekostnaden, då dennes ägare inte har plats. Även stoet är
inkörd. Så då började tankarna snurra i skallen på mig :p

Att tvinga hästen att stå stilla mha handkraft låter som ett dåligt alternativ. Hästen kommer alltid att vara starkare än människorna och det löser inga problem på lång sikt.

Träna att ställa in din häst mellan skaklarna och att den ska stå still (utan att du ska behöva vrålhålla) medans du rör dig kring hästen och lyfter skaklar och grejar med linor och tömmar. Till en början ska du inte sätta fast hästen i vagnen. När den står lugnt och avslappnat tills du är klar med allt grejande så brukar vi vara en extra som drar vagnen jämte utan att den sitter fast i hästen. Du behöver inte gå så långt utan bara så den acceptera vagnens rörelse bakom sig. Gör om tills den går lugnt och du ser på öronen att den har accepterat vagnen. Var noga här att göra "anspänningen" precis som på riktigt och alla människor runt omkring måste vara lugna för att inte stressa upp hästen och ta god tid på er så hästen hinner med att se att inget är farligt.
Innan man tränar med vagnen så måste man har fått så pass lydnad på sin häst att den går och stå still på kommando och att den är van vid linor, baksele och lösa skaklar mm.

Tack för ditt svar!

Jo, Jag vet det.. Men sen tror jag lite beror på att hon är ung. Hon kan stå stilla men bara så länge hon själv vill. Sen blir det tråkigt och då tar hon gärna ett steg eller tio..

Men att stå stilla är något vi tränar mycket på och något jag verkligen är konsekvent med.
Det är där jag undrar om hon helt enkelt var för ung. :(

Men jag har tänkt lite och kommer lägga upp det som så att det blir lydnadsträning och träning med skaklar över vintern och sen börjar med körningen till våren istället.

Då hinner hon förhoppningsvis mogna lite också under tiden..

Jag är mest att hon aldrig ska gå att köra igen, men jag borde nog inte vara orolig över det..

Tack för rådet!

Visst är det så att de där ynglingarna fort blir trötta och tappar intresset och jag menade inte att man ska stå still så väldigt länge heller utan tvärtom gör allt i korta stunder. Men tillåt inte att hästen steppar runt mellan skaklarna utan var konsekvent och lyckas du inte få den att stå still så spänn inte för förrens den står still. Vissa dagar kanske du ska nöja dig att bara lyfta skaklarna under stillhet. Unga hästar utvecklas ju hela tiden och man måste anpassa övningarna lite efter dagsformen. Välj tex inte en blåsig dag till att spänna för vagnen första gången utan nöj dig bara att gå runt att titta på allt som rör sig.
Tror egentligen inte det har så mycket med ålder att göra utan det är mest erfarenhet. En äldre häst som aldrig haft möjligheten att få komma ut och lära sig saker är ju i huvudet samma häst som en unghäst och jag tror inte att du spännt för din unghäst förtidigt (i ålder) utan möjligvis att den inte fått samla på sig tillräckligt med kunskap att klara den uppgift som du utsatte den för.
Klart det blir en körhäst av din häst en vacker dag men jag tror att det är klokt av dig att träna på andra sätt än just förspänd framför en vagn just nu tills den får förtroendet tillbaka för dig och förstår att det är lika bra att lyda matte för då händer inget otäckt ;);)
Lycka till!

Åh! Det där var ett bra pepp! :bow:

Jag har världens bästa utbildare.. Min häst.
Men det är min första unghäst och jag ville börja tidigt med henne med allt och samtidigt ta det långsamt så hon fortfarande kan vara bebis.

Jag tycker det du skriver låter som en bra idé!
Vi har tagit det väldigt lugnt nu i höst, mycket dels för min egna del.
Har varit mycket runt mig och jag är ganska trött och de värsta dagarna gör jag inget med henne alls.

Men det har ju gett lite ångest att hon är inkörd och ska gå att köra och så funkar det inte.. Det känns liksom kört. :(

Men jag får skylla min fd/första häst för , som jag aldrig kunde göra något med. Hon klarade inte det pyskiskt och jag minns fortfarande vilka problem jag tidvis hade med henne och rädd att min nu lilla kommer bli liknande eller i värsta fall värre.
Ugha!

Ne, men jag vet att dom inte ens är lika. Och jag har valt min nuvarnade dels för att hon har kallblod i sig och är tyngre och stabilare både i psyke och fysiskt.
Det är bara jag som lätt glömmer..

Hur somhelst, efter allt babbel..

Tusen tack!:banana:

Jag får väl komma in hit och ventilera mig och be om tips under vinterns gång.

Men det har ju gett lite ångest att hon är inkörd och ska gå att köra och så funkar det inte.. Det känns liksom kört.

Nja, även om hon är inkörd har hon ingen rutin alls, så gå tillbaks och gör grundövningar, tömkör mycket, arbeta med bommar/skaklar, befäst kommandon, koppla för/av vagnen osv. och så kan man ju släpa på däck och annat :)
Ge det tid! Tänk inte att det är för sent. Alla får bakslag ibland vad det än gäller :)

Tack så hemskt mycket för ditt svar!
Och massor av bra tips, Det gillar vi! :D

Det känns redan mycket bättre! :)
Kanske inte behöver bli en katastrof ändå..

Buke måste väl vara det bästa! :love:

Hmm undrar om du inte slog huvudet på spiken där ;) Det är kanske inte bara din häst som behöver ta det lugnt utan du också? Se er som ett team och teamet blir inte bättre än sin svagaste länk :) Övning ger färdighet! och förtroende för varandra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 112
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 018
Senast: Bison
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 375
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar