Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Det var lite smygträning på hemmabanan här idag. Det snöade och de fick akta sig för isfläckarna, men lite gick det tydligen att hoppa!

Jag har precis insett att jag jobbar den helgen den är Udden. :cool: Hur lyckas schemaläggaren?

Ha, såg att jag var missledd, jag är visst ledig den helgen!

Har för mig att osten bara är med i enstjärnig (för det är väl högsta klassen i boxholm?). Hindret finns längst bort på banan. Först rider man över en bank som ser ut som en stor tunna (dvs en tunnel) och sen ett par galoppsprång fram är det ett smalhinder i form av en boxholmsost. Har inte hoppat osten med Kimbi, men hon höll på att dö av tunneln. Hon var livrädd först och fick stå och kolla när de andra höstarna hoppade den. Sedan bestämde hon sig att hon minsann också skulle klara det oh gick självmant fram och hoppade upp och in i tunneln, för i nästa stund få panik när hon insåg att det var en tunnel. Det var knappt att hon vågade sig igenom så vi kunde komma ur tunneln på andra sidan :).

Hunter: haha, nedförsbacken tyckte Kimbi minsann att låg väldigt olägligt. Vi höll på att missa svängen ned mot vattnet i backen just för att hon inte höll med om att man skulle backa av i backen. Hon hade ju precis fått upp ångan ;). Men Boxholm har en himla trevlig bana. Väldigt mysigt inne i lövskogen :).

Aha då vet jag var osten ligger.. nä den var bara med i * klass..

Min ridbana går i alla fall att använda nu, den hinner tina dagtid...får la va nöjd me de lilla...

Ja jag har ridit ute på ridbanan hela veckan.. men på gräs tex som terrängbanor ligger på går det inte att rida på.. stenhårt!

Då gäller inte Murphys lag fullt ut för dig då!;):D

KL

Här är det fortfarande stenhårt ute, träna terräng är inte att tänka på än mindre nån tävling i sikte. Tror fortfarande inte på nån start innan slutet av maj för vår del. Frågan är ju om de hopptävlingar som ska starta ute i april ens kommer att kunna genomföras.

Kl,
Liten fråga, vet att flera av er har hoppat lite terräng utomhus redan och är i full gång med träningen. Men vad för broddar har ni vid typ intervall träning nu och vid ridning på halv frusna fält? Här är det halk risk även i skritt så vågar inte riktigt ta ut galoppen, är ju så irriterande nu med stelfrusna mullvads högar varannan meter och lera där emellan :'(.

Har trakt brodd och nb skor runt om på hästen. Är värdelös på broddar och vill veta vad ni använder :D.
Min nya sadel kommer denna veckan och då blir det intervall träning och konditions träning för hela slanten :banana:

Fick du tag i en momentum??

Jag har alltid bara låga isbrodd i trakten, oavsett :) Om hästen nu inte är 4-broddad pga is/vinter o skit såklart :p

japp :banana: beställde den begagnat från england, men dagen efter jag betalat så kom det upp 2 annonser på brun momentum på hastnet :rofl:

isbrodd har jag gott om ^_^ men låga brodd helt enkelt? ok, får rensa ut broddhålen ordentligt nu :) har inte behövt brodda på hela vintern :p och nu när snön är borta så behövs det XD.

Härligt! Men lite snopet :-P

Låga (7-8 mm is eller blindbrodd beroende på vad jag haft hemma typ) ar räckt för min lilla häst iaf, en gång i lite längre gräs i en mjuk hörna hade jag velat testa att ha lite längre (korta gräsbrodd) bak. Men han är ganska lugn och lättkontrollerad oxå :-)

tror jag kör på ngn av de lite trubbigare isbrodden ^_^ går inte det får jag ta de lite längre gräsbrodden istället :)

Nu börjar Hunter Trials:en (Terrängtävlingar) dra igång här i England, woop woop! :banana:

Noepp, inte än.
De i stallet brukar bara helt enkelt anmäla mig till de tävlingar de ska åka på och så följer jag med på alla jag kan, haha! Förhoppningsvis dröjer det bara någon vecka dock :love:

Är det som en pay and cross då alltså?

Är väldigt avis på alla som redan kan hoppa terräng, här är det stenhårt i backen nästan överallt så det dröjer nog än.

Jag är nu anmäld både till Tågarp 13-14 samt Udden 28:e. Räknar med att kunna träna på hemmabanan nästa vecka. Annars åker jag fan dit och skottar bort snöskiten och tinar med hårtorken! :mad:

Det är ju ett lysande sätt att anmäla sig till tävlingar på. Hur långt innan får du reda på vad du är anmäld till? :D

Ja, lite som pay n cross - men mycket farligare eftersom snabbast vinner, haha!:devil:
+ att det nästan alltid är en "team"-klass på varje höjd, när man rider i par om två eller tre = svinbra för unghästarna!

Jao, oftast får jag veta ungefär en vecka innan, och jag kommer aldrig ihåg namnet på alla ställen förrän vi faktiskt är på plats, haha! Som tur var blir det sällan hel-dagars-tävlingar eftersom vi har ett tiotal terrängbanor inom en timmes bilfärd :love:
Har jag nämnt att jag ÄLSKAR det här landet!?

Grymt! Later som allt har gatt bra med flytten!

Sjalv har jag fegat ut totalt vad det galler terranghoppning senaste halvaret. Jag flyttade hasten till ett nytt stall i hostas och sen dess har hon blivit valdigt pigg och busig sa fort det blir lite roligt, sa jag vet inte nar jag ska ta mig i kragen igen och anmala mig till en traning. Kanske nar det har slutat snoa har.
Tillsdess fortsatter vi fjolla med dressyren.

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?