Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och nu har en av mina damer (Tassa) slickat på grönmögelosten O_o när jag var ner på toaletten. Jag tror inte hon far illa av det (och hon brukar gilla att slicka tzatziki och bearnaise) men det är alltså en kisse som kan dissa älgfiléputs!

En av mina förra katter var galen i ost. En morgon när det var lite bråttom och alla sprang omvarandra stal han en hel (stor) vitlöksost och käkade upp. Hela han luktade vitlök men han verkade inte få några men, så jag tror nog att Tassa överlever, de flesta katter gör det trots konstiga böjelser!

En av mina förra katter var galen i ost. En morgon när det var lite bråttom och alla sprang omvarandra stal han en hel (stor) vitlöksost och käkade upp. Hela han luktade vitlök men han verkade inte få några men, så jag tror nog att Tassa överlever, de flesta katter gör det trots konstiga böjelser!

Jag är inte orolig för knaskisse men det är ju intressant vad de gillar att äta :D jag såg ut så här O_o när hon slickade tzatziki första gången, det var ganska mycket vitlök i den...

Jag är inte orolig för knaskisse men det är ju intressant vad de gillar att äta :D jag såg ut så här O_o när hon slickade tzatziki första gången, det var ganska mycket vitlök i den...

Det gör mig alltid lite full i skratt när man läser på nätet om vilka växter som är giftiga för katter och vad de inte bör äta/är giftig och sedan är det precis det dom älskar mest. Inget torrfoder med spannmål - men gärna chips, ostbågar, gröt eller annat. Ingen mjölk pga laktosintolerans men dricker gärna ur kopp med kaffe eller te med mjölk :meh: eller stjäl yoghurt/alla mjölkprodukter. Giftigt med lök/vitlök, uh godaste på jorden. Yay att tugga på alla de giftigaste växterna men ignorera kattgräs eller ampellija. Katter :love:

Apropå mat som katter kanske inte borde gilla ... Det konstigaste som jag kan komma på just nu som min Alice är förtjust i är bärkrämer O_o Jordgubbskräm - check, hallonkräm - check, krusbärskräm - check!
Har dock inte provat andra bär eller andra sorters "krämer" med frukt ännu :D

Idag älskar jag mina djur lite extra. Jag är sjuk, så dom vaktar mig i skift.
Inatt har Boll suttit vaken och tittat på mig (åtminstone varje gång jag vaknat till, vilket varit väldigt ofta), några gånger har Kakan kommit upp i sängen och då har Boll sovit den stunden.
Nu ligger Kakan tätt intill mig medan Boll sover i sin elementsäng. Älskade djur :love:

Haha, Hollie är med helt galen i pepparkakor! Det går inte ha burken öppen, då är hon där och slickar och gnager på varenda en. Var orolig att det är skadligt för katter, men det verkar inte vara så farligt (om de inte äter för mycket då förstås).

Minstingen Traxex har kommit fram till att ullfilt och renskinn är rätt najs att tugga på, även om det killar i näsan så man får världens nysattacker..

Min lilla katthemskatt Missy (som tyvärr fick somna in eftersom hennes lilla kropp var helt slut) som levt i total misär åt ALLT i början. Inte superkonstigt men nog blev jag förvånad när hon tryckte i sig en soltorkad tomat i ett nafs! Hon tryckte i sig indisk mat och pesto. En annan gång gnagde hon i sig ett
Digestivekex. Lärde mig snart att plocka undan efter mig :D Riskakor med ostsmak var en favorit som hängde i (och som hon fick ibland även senare). Hon kunde ha en riskaka och gnaga på och leka med i flera dagar och hon bar gärna omkring på sin riskaka.

Nya märkeskatten vill bara äta torrfoder...

Jag trodde det skulle ta lång tid innan DEN katten dök upp men
plötsligt händer det, kärlek vid första ögonkastet och nästa vecka får han komma hem :love:
image_zps573b3f16.jpg

image_zpsed74e4f7.jpg

Det finns alltid orsaker till varför det ibland inte går som det ska med andra djur man först tänkt sig!

Men åh! Han har exakt samma ansiktsuttryck som min älskade kattpojke (han med det brutna benet).

Kastar mig in här!

Alltså vad är problemet hos folk som inte kastrerar sina lösspringande (han)katter?!

Det flyttade in en katt till oss i somras. Här om veckan åkte vi till närmsta veterinären (DV) med honom och fick honom kastrerad, öronmärkt, vaccinerad och registrerad, han var borta typ 6 h. Notan för detta blev 968 kr och han fick totalt vara instängd i 1,5 dygn (före o efter) vilket vi löste med att göra en liten bur i en del av stallet till honom och han hade säkert kunnat åka i någons famn i bilen dit också om en transportbur nu hade varit problemet.

Så var fan är haken? I dont get it. Jag har häst och blev ännu mera sur över den ynkliga räkningen, är det vad som hindrar folk från att kastrera sina katter så är det nog dags att fundera ett extra varv...

Kastar mig in här!

Alltså vad är problemet hos folk som inte kastrerar sina lösspringande (han)katter?!

Det flyttade in en katt till oss i somras. Här om veckan åkte vi till närmsta veterinären (DV) med honom och fick honom kastrerad, öronmärkt, vaccinerad och registrerad, han var borta typ 6 h. Notan för detta blev 968 kr och han fick totalt vara instängd i 1,5 dygn (före o efter) vilket vi löste med att göra en liten bur i en del av stallet till honom och han hade säkert kunnat åka i någons famn i bilen dit också om en transportbur nu hade varit problemet.

Så var fan är haken? I dont get it. Jag har häst och blev ännu mera sur över den ynkliga räkningen, är det vad som hindrar folk från att kastrera sina katter så är det nog dags att fundera ett extra varv...

Jag har för mig att den nya djurlagstiftning som var ute på remiss för några år sedan lagstadgade just att utekatter måste kastreras. Tyvärr blev det inget av den nya lagen. Håller med, okastrerade katter av båda könen (även om just hankatter är det större problemet) är en katastrof. Det beräknas att det finns ca 150,000 hemlösa katter i Sverige just pga av att folk inte kastrerar sina katter. Varje år finns det fö kastreringskampanjer där det är stor rabatt på kastrering.

Men så klart det är skillnad på om du betalar ett fem, sexsiffrigt belopp på en häst så värderar du hästens hälsa. Om du får eller köper en katt för 50 kr tassen, då bryr du dig inte så mycket eftersom om den försvinner (som okastrerade hankatter gärna gör i sin jakt på flickor) och kattungar är ju så söta och jag har flera vänner som vill ha en! Det finns en anledning till att raskatter i allmänhet är kastrerade, vaccinerade och chippade, inte för att de är ett dugg finare eller mer älskade än husisar men för att de har ett högre ekonomiskt värde och ägare därför är mer benägna att lägga pengar i form av kastrering osv på katten ifråga.

Ja båda könen är självklart lika sjukt! Skrev hankatt eftersom jag inte har koll på om honkatter kanske är mycket dyrare och/eller komplicerade att kastrera?

Men jag fattar inte hur man bara kan se till sin ekonomiska insats?? Det är ju inga pengar det handlade om ens?

Kastreringen i vårt fall handlade ju enbart om att han inte skulle tillverka fler hemlösa stackars katter ingen vill ha. Fattar folk inte det? :banghead:

Förutom detta otyg med att de sätter en massa ungar till världen så är ju problemet med dessa katter som driver vind för våg att de slåss med andras katter som råkar komma i dess väg. De anser att det är deras rätt och vill utöka sina revir för som okastrerad har katter betydligt mycket större revir än som kastrerade. Dessutom håller sig en kastrerad katt vanligtvis hemma medans en okastrerad gärna vandrar iväg. Särskilt hankatter men även honkatter kan göra så. Jag har för tredje året i rad nu fått en och samma hemlösing på halsen. Han kommer när det börjar bli kallt och försvinner igen fram på vårkanten. Han slåss så att det ryker med min ena stallkatt och den stallkatten är dessutom ganska vild så det går inte att fånga in henne och åka till veterinären efter ett slagsmål om det skulle behövas om hon inte skulle vara så svårt skadad att hon inte hade orkat/kunnat kämpa emot och det får vi ju hoppas aldrig händer!

Den här hemlösingen är dessutom en rejäl bjässe på iallafall minst 8 kg om inte mer och min vilda stallkatt väger ca 2,5 kg så jag är rädd att det en dag slutar olyckligt för henne även om hon är streetsmart för två och slåss som om hon vore bra mycket större. Hon kan sitta och äta i lugn och ro och han kommer och smyger upp bakifrån och kastar sig över henne så det är inget normalt beteende heller ifrån hans sida. Han är dessutom omöjlig att fånga in om man inte har fälla och att få låna en sådan är stört omöjligt här i närheten. Närmaste är 10-12 mil bort och med den smärtproblematiken och de sjukdomarna jag har så klarar jag inte av att åka 20 mil tur och retur ens en gång. Då hade jag blivit liggande i veckor sedan om jag ens hade kommit hem. Förmodligen hade jag fått ta ambulansen till sjukhuset istället. Så det är inte så bara att hämta en fälla för mig heller.

Jag har annonserat överallt där jag kan komma på sedan jag såg honom första gången och även ringt polisen och bett katthemmen om hjälp men katthemmen menar att eftersom jag har börjat mata honom (läs, han tar för sig av stallkatternas mat) så är han mitt problem nu och de har fullt. Annonserna och polisanmälan har inte heller lett någonstans. Han vet att hos mig finns det mat, vatten och värme i överflöd så det är ju inte konstigt att han kommer tillbaka heller. Han äter lika mycket själv som mina fyra stallkatter gör ihop och förutom den vilda katten som är liten så är de andra tre normalstora katter på runt 4 kg så han äter mängder! Jag brukar förstå att han har kommit just genom att maten minskar så drastiskt i skålarna helt plötsligt och sedan går det någon dag så får man syn på honom. Vanligtvis är det aldrig slut i skålarna eftersom jag alltid häller upp så mycket att det ska finnas men han är som en dammsugare. Jag har sagt till honom att det är helt okej att han stannar om han bara kan vara snäll mot mina katter och peppar peppar, än så länge så har jag varken hört eller sett eller sett spår efter något slagsmål i år men självklart är min lilla vilda katt rädd och vågar sig knappt in i stallet för att äta när han är där och så ska det ju inte vara. Det är en enormt fin katt så jag förstår inte att ingen saknar honom?

Ja båda könen är självklart lika sjukt! Skrev hankatt eftersom jag inte har koll på om honkatter kanske är mycket dyrare och/eller komplicerade att kastrera?

Men jag fattar inte hur man bara kan se till sin ekonomiska insats?? Det är ju inga pengar det handlade om ens?

Kastreringen i vårt fall handlade ju enbart om att han inte skulle tillverka fler hemlösa stackars katter ingen vill ha. Fattar folk inte det? :banghead:

Honkatt brukar kosta några hundralappar mer men det är inga stora summor. Sist jag kastrerade för några år sedan så kostade kastreringen av hankatt 450 kr och honkatt 700 kr. Visserligen så anser jag att man behöver ha koll på en honkatt så länge stygnen sitter så iallafall en 10-12 dagar men det har jag till och med lyckats lösa med min vilda katt så det går om man vill det också.

Kastar mig in här!

En vän till mig vägrade först att kastrera sin hankatt. Hon och hennes sambo hade följande argument:

1. Katten skulle förlora sin manlighet om han kastrerades :banghead:
2. Katten skulle bli slö och personlighetsförändrad :banghead:
3. Det var honkattens ägare som var ansvarig för att kastrera sin katt om de inte ville ha ungar, för det är ju de som får ta hand om ungarna om det skulle bli några :banghead::banghead::banghead:

Efter mycket om och men och ett antal kattungar födda i området "som såg precis ut som våran katt" (:banghead:) så valde de att kastrera. Tillbaka fick de en katt med precis samma personlighet, som inte är lika hetsig med att få gå ut och dessutom gick han från att vara ett spjälstaket utan muskler till att bli en katt i lagom hull och fina muskler. Suck... och jag som tjatade på dem under typ ett år att de skulle kastrera. :(

En vän till mig vägrade först att kastrera sin hankatt. Hon och hennes sambo hade följande argument:

1. Katten skulle förlora sin manlighet om han kastrerades :banghead:
2. Katten skulle bli slö och personlighetsförändrad :banghead:
3. Det var honkattens ägare som var ansvarig för att kastrera sin katt om de inte ville ha ungar, för det är ju de som får ta hand om ungarna om det skulle bli några :banghead::banghead::banghead:

Efter mycket om och men och ett antal kattungar födda i området "som såg precis ut som våran katt" (:banghead:) så valde de att kastrera. Tillbaka fick de en katt med precis samma personlighet, som inte är lika hetsig med att få gå ut och dessutom gick han från att vara ett spjälstaket utan muskler till att bli en katt i lagom hull och fina muskler. Suck... och jag som tjatade på dem under typ ett år att de skulle kastrera. :(

Det där resonemanget är så vanligt att jag nästan inte blir förvånad längre :( Det finns så många vedertagna "sanningar" vad gäller katter att man blir mörkrädd. Att honan måste få en kull innan kastrering, att det är sund om hankatten som blir kastrerad, att katter inte tycker om sina ägare (förlåt jag menar betjänter ;)), and the list goes on...

Jag försöker att sprida kunskap så mycket jag kan, utan att vara en besserwisser. Många vet ju allt ändå tycker de, trots allt har de haft katter hela sitt liv som har bott i stallet och fått ungar varje år :banghead:

Det finns så många vedertagna "sanningar" vad gäller katter att man blir mörkrädd. Att honan måste få en kull innan kastrering, att det är sund om hankatten som blir kastrerad, att katter inte tycker om sina ägare (förlåt jag menar betjänter ;)), and the list goes on...

Just den fetade verkar extremt många tro på.
Jag tycker det är så tråkigt att folk har svårt att släppa gamla myter och ta in ny kunskap. Eller så tycker de bara att kattungar är gulligt och vill gärna ha en kull därför

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 172
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama